Problem: Tappar mobilnätet, skumt problem

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av RobotLee, 25 nov 2017.

  1. RobotLee

    RobotLee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2017
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag köpte en begagnad Z3 Compact och den verkade funka utmärkt. Men märkte sen att den tappar mobilnätet. Står bara ”Endast nödsamtal” och har inga ”pluppar” i statusfältet.

    Jag har märkt att nätet försvinner efter jag ringt/mottagit ett samtal (ibland 2), så fort jag lägger på tappar den nätet. Om jag då startar om funkar det ibland igen, ibland kan stänga av och starta igen göra att det funkar, likaså ta ur SIM och sätta i det igen.

    Jag kan surfa och skicka SMS obehindrat så länge jag inte ringer, för då försvinner nätet när jag lägger på. Helt märkligt...

    Någon som har en idé vad det kan bero på?
    Mjukvarufel? Har gjort systemåterställning.
    Hårdvara?

    NanoSIM-kortet är nytt och jag testade att sätta in det i en äldre mobil (med hjälp av SIM-adapter). I den telefonen funkade det bra, den kör iofs. bara med 3G. Sony tyckte jag borde testa med ett annat SIM i Z3:an, har inte gjort det än.

    Uppdatering: Det verkar som att det är främst när man har WiFi igång samtidigt som man ringer/tar emot samtal som telefonen tappar nätverk direkt efter.
    Har testat att inte ha WiFi igång och då funkar det med samtal utan att tappa nätet när man lagt på (inte alltid dock).
    Tappar dock mobila nätverket ibland och är tvungen att starta om telefonen.
     
    Last edited: 9 dec 2017
    bernard gillar detta.
  2. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Jag kan bara svara generellt, men Z3 Compact är en telefon som har varit klart överrepresenterad i serviceärenden när det kommer till radio (mobilnät och wi-fi). Jag vågar inte säga om det rör sig om mjukvaran eller ett hårdvarufel eller om ditt fel är vanligt, men jag hade helt klart tagit den till en auktoriserad verkstad.
     
  3. RobotLee

    RobotLee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2017
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Tack för svar. Jovisst vore det enklast att ta den till en auktoriserad verkstad, men jag gissar att det skulle kosta mer än vad en Z3C kostar.
     
  4. RobotLee

    RobotLee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2017
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Nån som har något tips hur jag kan felsöka hård- och mjukvara?
    Är det någon idé att nergradera firmware och roota, kan det göra någon skillnad?
     
  5. goateye01

    goateye01 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Google Play, sök efter "Service menue for Xperia"
    Där kommer du åt några av mobilens inbyggda diagnostikverktyg. Kanske du hittar något där?
     
  6. RobotLee

    RobotLee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2017
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Tack för tipset! Jag hade hittat service menyn med *#*#7378423#*#* men var ju mycket smidigare med appen. Men jag hittade inte något direkt fel, kollade Antenna RX Diversity bland annat men förstod inte resultaten riktigt.
    När jag har nät så gav FDD_LTE "Set RX Diversity successfully" men inte på WCDMA.
    När jag inte hade nät var det tvärtom.

    När jag testade andra appar (Signal Strength bla.) så var GSM och WCDMA konstant helt borta, enbart LTE funkade.

    Antar att det blir något strul när den ska byta mellan olika nät.

    Hur som helst har jag gett upp med telefonen och säljaren kommer ev. att köpa tillbaka den.

    Tack till ni få som gav förslag!