Tasker - "Mitt bästa tips-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 12 apr 2012.

  1. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Blåser lite liv i tråden. :-)

    Jag har skapat en funktion där jag kan tala in en text på en android-enhet och få samma text uppläst med talsynthes (Acapela TTS) på en annan Android-enhet.

    I klippet nedan kan ni se hur det går till samt hur du själv kan bygga samma funkiton.

    Varför? Tja, bara för att det går.

    http://youtu.be/gIwpEMSZsuw
     
    malajo gillar detta.
  2. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Credz till dig, snyggt jobbat! :-)
     
    Spooky gillar detta.
  3. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    En profil som påminner väldigt mycket om den jag gjorde för att få sms-avsändare upplästa i hörlurarna:

    För er som har Android 4.3, Tasker och AutoNotification (för tillfället betaversionen) kan man få notifikationer från bl.a. Sportstats upplästa i hörlurarna. Om man är ute och tränar och lyssnar på musik eller något slipper man alltså plocka upp telefonen ur fickan för att kolla vad som hände :) För favoritlag finns ju speciella melodier och vibrationsmönster, men med det här får man alltså alla resultat upplästa. Tanken är också att eventuell musik ska pausas och sedan startas igen, men det är inte säkert att det funkar med alla mediaspelare.

    Observera att det här kräver att man aktiverar AutoNotification under Settings - Security - Notification access.

    Jag har gjort så att resultatet endast läses upp om hörlurar är inkopplade och skärmen är av. Att modifiera detta är dock ganska enkelt om man hellre vill ha det på något annat sätt.

    Profil och tillhörande task:
    där Anon (11) är den task som ska köras.

    Finns även som xml här om man känner för att importera till Tasker direkt. För att importera måste xml-filen ligga i /sdcard/Tasker/profiles.

    AutoNotification funkar med vilka notifikationer som helst, så detta funkar naturligtvis för andra appar än Sportstats.
     
  4. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Så med lite modifieringar så kan man få meddelanden från kik eller whatsapp uplästa oxå eller?
     
  5. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Allt som visas i notifikationsfältet ska gå att spara till variabler = hantera i Tasker. Det inkluderar bla titel, meddelande och bild från en notifikation. Beroende på vad man vill ha ut ut notifikationen och hur notifikationerna förändras om man får flera samtidigt, kan det bli mer eller mindre jobbigt :-)

    Men observera som sagt att det kräver android 4.3 och betaversionen av AutoNotification, vilken kräver att man är medlem i utvecklarens community på G+

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 4
     
  6. Varazir

    Varazir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Har du länk till g+ sidan ?

    Känner du till mer beta plugins?
     
    Last edited: 21 sept 2013
  7. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har inte tillgång till dator i helgen och lyckas inte hitta länken i G+-appen, men communityn heter "Tasker plugins by joaomgcd". Jag tror utvecklaren måste acceptera att du ska få bli medlem, men det dröjer nog inte många timmar. Han brukar vara snabb. När du är medlem, tryck på någon av länkarna till höger, tex AutoNotification Beta och sedan på knappen att du vill bli betatestare. Efter några minuter bör du kunna ladda ned en ny betaversion på Play, om det finns någon tillgänglig. Jag kör beta på AutoNotification, AutoRemote, AutoLocation, Tasker själv (tasker.dinglisch.net/beta.html), Widgetlocker och Nova Launcher även om de två senare inte har något med Tasker att göra.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 4
     
    Varazir gillar detta.
  8. Varazir

    Varazir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Hoppas fler börjar använda sig av Googles beta tjänst. Fungerar riktigt smidigt tycker jag.
     
  9. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Ja, det är roligt att få nya funktioner snabbt :-) men precis samma som gäller för nightlies för romar gäller betaversioner av appar. Helt plötsligt kan det sluta funka och då blir det tråkigt. Jag gör alltid en backup med Titanium innan jag uppdaterar en betaapp. Jag har faktiskt haft ganska stora problem med just AutoNotification där random profiler med en AutoNotification-context blev aktiv varje gång jag stängde ned Tasker eller startade telefonen. Men utvecklaren är riktigt trevlig och snabb så jag behövde inte stå ut med det så länge :-)

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 4
     
  10. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Edit: En ny version av det här projektet finns här. Den fixar bland annat några buggar med positionsuppdateringen och projektet kräver inte längre att alla inställningar ska nollställas när enheten startar om. Istället antar Tasker att man befinner sig på samma ställe när enheten startar och uppdaterar sedan positionen. Jag har även lagt till en tidräknare som kollar hur mycket tid man spenderar hemma, på jobb/skola och ute.

    I vanlig ordning började det hela med en ganska enkel idé som helt plötsligt växte och blev lite mer komplicerad efter ett tag. Anledningen varför det blev lite jobbigare var för att man skulle kunna använda flera olika tasks till samma profiler och göra det ganska enkelt att utöka. Liknande resultat går att åstadkomma på ett flertal olika sätt men så här ser min lösning ut för en av de mest klassiska profilerna: gör något beroende på position. Jag vill ha lite olika inställningar beroende på om jag är hemma eller på universitetet. Bl.a. vill jag ha wifi på hemma och jag vill att telefonen endast ska vara ljudlös under föreläsningar om jag faktiskt befinner mig på universitetsområdet.

    Jag lägger upp både "koden" och förklarar några saker och även en zip-fil innehållande hela projektet så att man kan importera det i Tasker utan att behöva skriva in allt för hand.

    Plugins och rekommendationer:
    * AutoLocation
    * AutoNotification
    * Jag rekommenderar att ha positionering via nätverk påslaget för bra positionering.
    * Android 4.3 eller senare rekommenderas då man kan fastställa sin position ganska bra utan att behöva ha wifi påslaget. Använder man Google Now eller andra appar som ofta kollar ens position kan man ställa in AutoLocation så att den endast uppdaterar positionen när andra appar gör det för att spara batteri.

    [​IMG]

    [​IMG]



    Kod
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Fences är den profil som först blir aktiv när man befinner sig på en plats som man har definierat i AutoLocation. Det som händer i dess task är att den kollar vilket geofence som har blivit aktiv. Beroende på vilken av dessa som blev aktiv, klassificeras positionen sedan antingen som "Home" eller "University". I exemplet ovan har jag t.ex. två geofences som klassas som Home och ett som University. När detta är gjort, tilldelas %PLACE ett värde, vilket aktiverar profilen Fences Actions. Fences Actions aktiverar i sin tur de tasks som ändrar inställningarna. Vilken task som körs, beror på om ens geofence klassades som Home eller University. Om den klassades som Home kommer tasken Home Enter att köras och om den klassades som University kommer tasken University Enter att köras.

    I exemplet ovan har jag alltså två klasser: Home och University. Jag har två platser som klassas som Home och en som klassas som University. Självklart kan man lägga till hur många andra klasser och geofences som helst. För att lägga till fler platser, måste man definiera dem i AutoLocation under Geofences och sedan skriva in dem i contexten till Fences och i Fences task.

    Vill du lägga till en ny klass, måste du definiera den i Fences task och sedan skapa två tasks med namnen "[Klassnamn] Enter" och "[Klassnamn] Exit".

    OBS! För att komma runt problem vid omstart av telefonen finns även en profil som heter Boot som tillfälligt inaktiverar profilen Fences, återställer alla inställningar och sedan aktiverar Fences igen. Detta för att man kanske stänger av profilen när man är hemma och sedan slår på den igen när man är på jobbet. Då vill man ju inte lägre att hemmaprofilen ska vara aktiv längre. Därför måste man i tasken Standard Settings definiera alla inställningar man vill ha när man inte är på någon speciell plats, t.ex. om man går på stan eller väntar på bussen. Om ens hemmaprofil exempelvis aktiverar wifi, bör Standard Settings alltså inaktivera wifi.

    Här finns projektet: https://db.tt/979dAl3u
    För att importera i Tasker måste man lägga zip-filens innehåll i /sdcard/Tasker/projects, öppna Tasker, långtrycka på menyn längst ned på skärmen och sedan välja Import.

    Tips på förbättringar mottages i vanlig ordning tacksamt! Har du problem med att få det att funka eller hittar en bugg är det bara att höra av sig.
     
    Last edited: 3 apr 2014
    M203, hetp0st och m3rso gillar detta.
  11. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Här kommer mitt senaste projekt som skickar nya foton direkt från telefonen till plattan där de visas i notifikationsfältet. En kort film som visar hur det funkar finns på min Dropbox. Klippet är 37 mb stort så wifi är kanske att rekommendera. https://db.tt/9PVnoJbI

    Det jag har använt är AutoRemote (som använder Dropbox/Google Drive) och AutoNotification.

    Min lösning är inte särskilt snabb, särskilt inte om man har många foton på antingen telefonen eller plattan. Det funkar så här: När kameran startas på telefonen sparas aktuellt klockslag angivet i sekunder (t.ex. 1387710737) i en variabel. När kameran stängs sparas namnet på alla filer som finns i kameramappen och börjar med IMG_. Mina foton heter IMG_YYYYMMDD_HHMMSS.jpg, t.ex. IMG_20131222_121632.jpg. Från filnamnen klipper jag sedan ut YYYYMMDD HH.MM som sedan omvandlas till klockslaget när de togs i sekunder som ovan (t.ex. 1387710740). Om klockslaget när fotot togs är större än det klockslag när kameran startade, innebär det att ett nytt foto har tagits. Denna omvandlig utförs alltså för alla filer i kameramappen, eftersom man kan ha tagit fler foton än ett. Detta innebär att omvandlingen kan ta ganska lång tid på en långsam telefon, speciellt om man har många filer i kameramappen.

    Därefter skickar telefonen ett pushmeddelande till plattan via AutoRemote för att kolla om plattan är påslagen och redo att ta emot filer. Om så är fallet svarar plattan med ett pushmeddelande till telefonen om att den är redo att ta emot och telefonen skickar bilderna till plattan, även det med AutoRemote. Om telefonen inte får något svar, skickas inga filer.

    När bilderna har tagits emot skickas ytterligare ett pushmeddelande från plattan till telefonen om att bilderna har tagits emot. Efter det kollar plattan igenom sin kameramapp och kontrollerar att filerna som just tagits emot inte finns i kameramappen redan. Om de finns, tas den nya versionen bort. Om de inte finns flyttas den nya bilden till plattans kameramapp och därefter visas de nya bilderna i notifikationsfältet med hjälp av AutoNotification tillsammans med ett knapp för att ta bort bilden.

    Om någon är intresserad kan jag lägga upp projektet här, men det hända att det blir lite pyssel eftersom filnamnen och datumformaten säkert skiljer sig på olika enheter :)
     
    m3rso och M203 gillar detta.
  12. xoLax

    xoLax Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har precis lagt till stöd för shortcuts i min app Share Where på begäran av flera användare. Detta för att kunna använda den tillsammans med Tasker eller Locale med plugin-appen AutoShortcut.
    Jag använder inte Tasker själv, men testa gärna om det verkar kunna tillföra något.
     
  13. hetp0st

    hetp0st Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Jag använder Tasker för att visa min sambos position i notifikationsfältet. Hon ser min position på samma sätt.

    [​IMG] [​IMG]

    Jag använder mig av Tasker, AutoRemote, AutoNotification och Secure Settings. Hela projektet speglas med Dropsync mellan våra mobiler :cool:

    Det finns alldeles för många personliga konfigurationer för att jag ska kunna lägga upp min xml-fil här, men för intresserade så ser det ut såhär:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
    Hela projektet fungerar bra och är skräddarsytt precis som jag vill ha det utan onödiga uppdateringar eller GPS-sökningar.
     
    Last edited: 8 jan 2014
    M203 gillar detta.
  14. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Nästa lilla projekt handlar om information i notifikationsfältet. Jag visar temperatur, namnsdagar, temadagar och solens upp- och nedgång i notifikationsfältet som ser ut som nedan. Om notifikationen inte är expanderad syns endast temperaturen och om den expanderas syns övrig information också.

    [​IMG]

    Solens upp- och nedgång kommer från Googlekalendern "Sunrise and sunset for 'ortsnamn'" så om ni vill ha dem krävs att ni prenumererar på den. Tasker kollar gårdagens soltider med hjälp av eventens titlar och jämför dem med dagens för att kolla hur mycket längre eller kortare solen är uppe. Om man vill skulle man kunna göra en progress bar som visar hur lång del av dagen solen är uppe, men jag tyckte inte det blev så snyggt.

    Namnsdagar och temadagar kommer från textfiler som jag har lagt på telefonens minneskort. Jag har placerat dem i /sdcard/Tasker/Filer/Dagar så jag rekommenderar att ni lägger dem där om ni inte vill ändra i mina profiler. Det är dock bara på ett ställe (action 4 i task Day) det måste ändras så det är inga svårigheter. Vidare bör man även datumformatet 31/12/2014 under systeminställningar om man inte vill göra ändringar i "koden".

    Jag använder AutoNotification för att visa notifikationerna, hämtar alltså soltiderna från Googlekalendern Sunrise and sunset och läser ut namnsdagar och liknande från textfiler. Temperaturen kommer från en privat termometer så adressen jag hämtar den ifrån kommer jag inte lägga ut, men textfilerna finns längst ned i inlägget. Tyvärr har jag inte kommit på något smart sätt att automatiskt placera ut dagar som inte har samma datum varje år. Min lite fula lösning är att manuellt lägga in dem på rätt plats i rätt textfil. För att hålla koll på vilka dagar man manuellt måste lägga in en gång per år, finns en fil som heter Speciella dagar där jag har skrivit in vilka dagar man måste ändra, samt vilka datum de har 2014 så de blir lätta att hitta i de andra filerna. Tips på hur jag kan lösa de varierande dagarna mottages tacksamt :)

    En dag kan se ut så här:
    03-14 visas inte i notifikationen utan finns bara för att underlätta om man vill lägga till något. Varje semikolon innebär en radbrytning. Så ni vill lägga in en födelsedag eller något skulle det bli:
    Projektet är indelat i fyra tasks: en som kollar temperatur, en som kollar namnsdagar, en som kollar soltider och en som kör de tre andra och visar notifikationen. Detta för att det ska vara lätt att lägga till mer information som man kan tänkas vilja ha och för att det inte ska vara så svårt att förstå vad som händer i varje enskild task. Som standard uppdateras allt en gång i timmen. Mest för temperaturens skull så en gång per dygn kanske räcker om man bara använder de andra sakerna. Vill man uppdatera oftare räcker det med att trycka på notifikationen.

    Profiler och tasks (går att ladda ned längst ned i inlägget):
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Projekt att importera i Tasker: https://db.tt/O5J3uXnt
    Textfiler: https://db.tt/znFkYkcc (bör placeras i /sdcard/Tasker/Filer/Dagar)
     
    chris880, Spooky och M203 gillar detta.
  15. hetp0st

    hetp0st Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Dynamisk påminnelse

    En enkel liten sak som kanske ger er andra idéer:

    Jag tar kosttillskott och behöver påminnas om att ta dem när jag vaknar oavsett vilken tid det är. Med det här projektet så får jag en notifikation 20min efter att jag tänder skärmen för första gången på morgonen. Dessutom spelas ett ljud (en pillerburk som skakas) varje gång jag rör telefonen till dess att jag swipat bort notifikationen (och förhoppningsvis tagit mina piller!)

    Plugin som används och måste vara installerad: AutoNotification
    Ett bra licensfritt ljud hittade jag här.

    Profile 1 Grundinställning (körs även för andra saker som att återställa volym, variabler osv)
    Time->04.00
    Task:
    Variable %Piller Set To 'Ta'
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
    Profile 2 Piller Notifiering
    Time->04.00-12.00
    Display State On
    Variable Value %Piller matches 'Ta'
    Task:
    Wait Minutes 20
    AutoNotification
    -Title: Ta tillskott
    -Action on Dismiss: piller klart
    -Status Bar Icon: ic_action_pill
    -LED Color: green
    -LED On: 3000
    -LED Off: 100
    Variable Set %Piller to 'Larm'
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
    Profile 3 Piller Larm
    Variable Value %Piller matches 'Larm'
    Shake Backwards-Forwards sensitivity Very High
    Task:
    Play Ringtone Type Notification Sound Pill_bottle
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
    Profile 4 Piller Nollställning
    AutoNotification Event Behaviour Filter: piller klart
    Task:
    Variable Clear %Piller
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
     
    Last edited: 3 mar 2014
    A-son gillar detta.
  16. sm7tix

    sm7tix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2012
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Bredband i Kristianstad
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bredband i Kristianstad
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB A
    Klart användbar! Jag har aldrig testat Tasker men denna ska jag testa. Kan du exportera någon fil från Tasker?

    Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
     
  17. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Hej! Skulle du möjligtvis kunna ladda upp profilen igen?

    Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA
     
  18. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
  19. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Här är en Task för er som vill att er enhet ska släcka skärmen efter en viss tid. Användbart om man t ex tittar på film i sängen och ofta somnar.


    1. Kolla så att Tasker är inställd som Enhetsadmin under inställningar/säkerhet/enhetsadministratör. Är inte boxen bredvid Tasker i tickad där så klicka i den.

    2. Gå in i Tasker och välja "Tasks"

    3. Tryck + och döp den till "Skärm Av" eller liknande. Välj sedan "Display" och "System Lock"

    4. Nu ska det stå "1. System Lock" i listan. Sedan måste en ikon för Tasken väljas. Tryck längst ner till höger på ikonen med prickar. Enklast är att ta "Built-in" och bara välja en lämplig ikon.

    5. Sedan när ikonen är vald återgår Tasker till listan där "1. System lock" står. Tryck på play knappen där för att kolla så skärmen verkligen släcks. Gör den det är Tasken färdig.

    6. Lägg till widget på skrivbordet och ta tasker och sedan "Task Timer" och den tid som önskas. OBS! Ta inte under 1 minut så du låser ute dig själv. Jag har min inställd på 2h.

    7. Klart. Vill man sedan ändra tiden så tryck bara på ikonen som är bredvid tiden på widgeten och välj önskad tid.

    0. När widgeten (tiden) är grön så är Tasken igång. (se bild)


    [​IMG]
     
  20. sweak

    sweak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    ROM:
    Aliance Rom
    A-son och Sweden2 gillar detta.