[Tele2] Nya abonnemang fr.o.m. 20 november 2014

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Cupcakes, 20 nov 2014.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Enbart abonnemangen prisvärda.
     
  2. 10cent

    10cent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Du som har lite koll på alla dessa operatörer. Tror du att Telenor, Tre eller Telia kontrar och erbjuder obundna abonnemang utan hårdvara som är billigare än detta?
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nej, inte för tillfället. Men det finns ju billigare - t.ex. Hallon och Comviq.
     
  4. 10cent

    10cent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Då är det nånting jag missar.
    Om jag exempelvis vill ha minst 12gb data så kostar det som sagt med Tele 2 fastpris+12gb data 348 kr, med 20gb 398 kr.

    Samma abonnemang med Hallon kostar 249 kr dock med 5gb data, extra data kostar 149 kr för 10 gb, alltså 398 kr för Hallon med 15gb data.

    Comviq tar 245 kr för 3gb data men att köpa extra surf hos dom är ju svindyrt, exempelvis 10gb kostar 200kr.

    Nu kanske jag har missat något men vad jag kan se så är Tele2 billigare än dessa också. Hallon är nästan lika billiga dock saknar den operatören 4G och en kundtjänst som förmodligen inte håller lika hög klass som Tele 2s.

    Rätta mig om jag har fel för jag är ute efter ett det billigaste abonnemanget som erbjuds med fastpris + 12-20gb data, ingen hårdvara är intressant då jag ej vill binda upp mig hos någon operatör.
     
    jnsson gillar detta.
  5. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    För min del tycker jag detta är rätt drag av Tele2. Dock är det ju värt att påpeka att tidigare former med "förhöjd månadsavgift" ju också är avbetalning av telefonen. Regelrätt subventionering började ju avskaffas då detta system infördes - traditionell variant av det är ju när telefonkostnaden är direkt inbakad i abonnemanget utan att det syns, t.ex genom höga månadsavgifter och samtalskostnader.

    Genom att unbundla telefon och abonnemang vill jag hävda att det även tillåter att marknaden öppnas upp, d.v.s att urvalet blir större eftersom det minskar operatörens roll i mobildistributionskedjan. Det konventionella sättet att sälja på är ju att en operatör tar in ett antal mobilmodeller som den räknar med säljer, vilket begränsar utbudet medan en separation av telefon och abonnemang ihop med överflytt av försäljning av hårdvaran till rena försäljare av detta (jämför t.ex TV-apparater) även medger ett ökat utbud. Det finns ju ingen operatör som t.ex vill branda enheterna och som har full kontroll över vad som säljs.

    Detta märks dock inte direkt men på sikt kommer det att bli uppenbart eftersom försäljningen av hårdvaran lär flyttas över mer och mer till renodlade "mobilbutiker" i högre grad än idag, alltså olika elektronikåterförsäljare som även satsar på olåsta enheter. Det innebär mindre operatörsbutik, mer The Phone House s.a.s. Eftersom mobilpriset blir synligt ökar det också pressen att erbjuda prisvärde. I den traditionella modellen är det ju operatörerna som "äter" en del av priserna eftersom tillverkarna vet att det är den huvudsakliga distributionsvägen, vilket även medger rejäla påslag (märks tydligt i USA exempelvis). På en marknad där kunden betalar fullt pris för mobilen utan att en operatör går in och subventionerar eller bundlar blir det då ett ökat tryck mot lägre prisnivå. D.v.s det blir svårt att sälja en enhet för 7000 kronor om konkurrenterna tar 5000 kronor för motsvarande produkt.

    Jag är all-in för att köpa min mobil i butik A och sedan gå till Tele2 exempelvis för abonnemanget istället för att vara inlåst i så mening att mitt val "begränsas" till av Tele2 tillgängliga produkter enbart för att man uppfattar det som attraktivt med en liten subvention.

    Som sagt, jag tror att detta kommer att bli lyckat på sikt.
     
  6. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Förlorar inte Tele2 på detta i sitt återförsäljarled då? Phonehouse, Elgiganten, Siba, Mediamarkt m.fl. lär väl få sämre ersättning för att sälja Tele2 och kommer då att fokusera på andra operatörer, eller? På Tele2:s företagssida har man till och med behållit bindningstiden för att kunna fortsätta subventionera telefoner.
     
  7. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det blir naturligtvis så under en övergångsperiod, dock kan vi vara säkra på att övriga operatörer kommer att rulla ut liknande lösningar. Subventioner är inget som gillas, jag har faktiskt inte stött på en enda operatör som deklarerat att dessa är bra, tvärtom. Däremot har det alltid varit kontroversiellt att avskaffa dem - dock får man ju säga att införandet av förhöjda månadsavgifter varit ett mycket stort steg på vägen då det ju innebär att abonnemang och mobilbetalning separerats.

    På sikt blir det så att ersättningen baseras på abonnemangen, d.v.s det blir provision vid försäljning av dessa men inte på enheterna (där får i.s.f tillverkare och distributörer hitta på andra lösningar). Det handlar om att få mobilmarknaden att bli likvärdig övrig elektronik, t.ex datorer eller TV. Vi köper ju inte datorer via våra ISPer och samma sak kommer ske med mobiltelefonerna. Det innebär också lägra kostnader för operatörerna eftersom de inte behöver supporta telefoner eller godkänna FW-uppdateringar (brandade enheter) etc utan kan koncentrera sig helt på sina kommunikationslösningar. Operatörsvalet blir således mer styrt av de som har den bästa abonnemangslösningen och täckningen etc snarare än de som subventionerar mest.
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    För så mycket data som du önskar ligger Tele2 bäst till för tillfället, speciellt med ett fastpris. Hallon kommer två.

    Gällande kundtjänsten så kan det diskuteras. Hallon sitter på 3s huvudkontor och den Tele2 använder är outsourcad till Transcom.

    I dagsläget är det endast 3 som säljer brandade telefoner, de andra operatörerna säljer olåsta och obrandade telefoner. Subventionering av telefoner beroende på vilket abonnemang man väljer är bra för att pressa ner priserna på en marknad, och om detta ändras på kommer priserna för mobilabonnemang och telefoner att stiga. Jämför bara Tele2s priser nu och deras priser sedan någon dag tillbaka. Vissa kombinationer har fått en prisökning på upp mot 2000kr under 24 månader.

    Som det är idag behöver operatörerna testa mjukvaruuppdateringar ändå, trots att de flesta telefoner som säljs är obrandade. Detta för att tillverkaren ska se att dessa fungerar bra i mobilnäten, alltså något som kommer att fortsättas med oavsett om det är en generisk mjukvara eller en operatörsspecifik sådan. Jag tror inte på att ha en separat avbetalningsplan på det sättet som Tele2 har valt att ha det - det innebär ökade kostnader för oss som kunder - blir stora skillnader i slutändan. Ha då i åtanke att Tele2 säljer telefonerna för samma priser som vanliga mobilbutiker, t.ex. Media Markt, samtidigt som Tele2 gör vinst på mobilabonnemanget. Alltså tjänar Tele2 mer på både mobiltelefonen samtidigt som de har ett mobilabonnemang de går med vinst på också.

    Som det är idag blir valet förhoppningsvis ändå ganska lätt - där man väljer operatören som passar ens behov bäst, eftersom priserna generellt sett är ganska lika ändå. Om priset spelar en stor roll, så finns det ju troligtvis en operatör som man kan välja som tillfredsställer behovet av god täckning osv. Detta av den enkla anledningen att näten delas mellan operatörerna på lite olika sätt. Kostnaden är inte det som spelar mest roll när man väljer operatör, det är funktionaliteten. Om kostnaden spelade störst roll, varför sitter inte alla med Comviq, Halebop eller Hallon?
     
  9. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Sakta men säkert lär alla operatörer gå den vägen, det är dags för dem att moderniseras.
     
  10. 10cent

    10cent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Yes hoppas på det. För en som jag som hellre köper mobilen kontant och inte vill binda upp mig vid ett abonnemang så är Tele2s nya satsning perfekt. Hoppas nu att min befintliga operatör 3 matchar dessa priser så slipper jag att byta operatör då jag är väldigt nöjd med 3.
     
  11. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Slutsumman är att det blir dyrare att köpa telefon med abboenmang hos tele2. De har tagit bort det populära kompis abbonemanget samt minskat kostnaden på volym abbonemanget med 25 kronor i månaden. Samtidigt har de gjort att man måste betala helpris för telefonen.

    Visserligen är bindnigstiden borta, men hur många gynnas egentligen av detta? Ifall man INTE ville ha en bindningstid så kunde man ju köpa telefonen kontant och tog därefter ett abbonemang utan telefon, och därmed utan bindningstid. Om man däremot ville köpa en telefon mycket billigare så fick man ta sig an bindningstiden. Det fungerade väl, men är en möjlighet som tele2 nu tagit bort.

    Let's break it down.
    Förr kostade iphone 6 med Tele2 Volym 1 gb student abbonemang:
    375 kr i månaden i 24 månader.

    Nu kostar iphone 6 med Tele2 "fastpris" 1 gb surf med studentabbonemang:
    439 kr första 12 månaderna och därefter 489 kronor resterande 12 månader.
     
  12. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Vi som ha gamla abonnemang?
    Ha vi bilgentid än?
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har vi vad då?
     
    cavveman gillar detta.
  14. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    bindningstider
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ditt abonnemang påverkas inte. Du får ha kvar ditt gamla abonnemang så länge du vill, även om du inte hade haft bindningstid. Och skulle Tele2 få för sig att ändra till det nya abonnemanget som dom har nu, så har du rätt att avsluta utan att betala något mer då Tele2 bryter villkoren/en stor förändring av abonnemanget
     
  16. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Så jag ha bindningstid ändå?
     
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, så klart. Du har ju ingått ett avtal.
     
    tontmobil gillar detta.
  18. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Jag kommer förmodligen spara 1000-2000 kr då jag tog ett LG3 16GB för 50 kr/månad + volym student 1 GB för 199. G3:an är såld och abonnemanget används minimalt. Jag ändrade det till 0 kronorsabonnemanget + 49 kr för surfen 0,2GB. Egentligen ville jag välja bort det, men nu blir det som ett Tele2 mini. Så den fasta månadskostnaden sjunker, men jag vet ju inte på förhand hur mycket abonnemanget kommer att användas.
     
  19. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Okej, tack
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du kan dock byta till det nya abonnemanget om du vill, men din bindningstid lever kvar.