Diskussion: Tele2 och ComHem går ihop

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av jnsson, 10 jan 2018.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 207
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Antar att dem kommer gå över o använda Tele2/Net4Mobilty om sammanslagningen går igenom
     
  2. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Låter nog troligt
    VI får se vad som händer om ungefär 1 år ;)
     
    bernard gillar detta.
  3. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Mig kan oxå tänka jag att dem använder deras egna resurser. Dumt av de vore det att inte göra så.
     
    sydeu och induktion gillar detta.
  4. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Ja helt off-topic men jag håller helt med. Det blir onödigt trögläst när man ständigt skriver fel.
    Samma är det med VAR och VART. Det är ju två helt olika betydelser.
    Jämför:
    Ring gratis VAR du vill i världen (i vilket land du vill)
    Ring gratis VART du vill i världen (till vilket land du vill)
    VART ska jag beställla min nya mobil (till vilken address, hem?)
    VAR ska jag beställa min nya mobil (i vilken butik, Elgiganten?)
     
    night77, sydeu, svenix och 1 annan gillar detta.
  5. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Har haft ComHem bredband nu i några år och deras support är alldeles utmärkt, de gånger jag har behövt använda den. Bytte från Telia fiberLAN till ComHem eftersom Telia aldrig kunde hålla vad de lovade när det gäller hastighet. Telia hade dessutom fler avbrott i tjänsten än ComHem. Har även TV via ComHem, inga problem där heller.
     
    gneken gillar detta.
  6. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Nå hur funkar det med ett kabel modem? Hos föräldrarna så finns varken inställningar för VPN eller DNS. Där jag bor så har jag RJ45 från väggen. Och utbudet av fristående routrar för kabel TV nätet är inte så stort. Vore ju dumt om operatören kan lyssna på ens trafik. Att han VPN klient i datorn funkar ju visserligen. Men att centraliserad i en rauter vore ju smidigt. Men risken finns ju att operatörens IP nummer synas utåt. Och då har vi ju IP leak som kan kollas hos www.ipleak.net
     
  7. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Har bredband, tv och hemtelefoni via Comhem. Sedan ca 5 år funkar det ganska bra. Få störningar. De känns dock lite dyra. 369 kr/mån för 50 mbs är inte riktigt prisvärt. Fått fiber nu så det kan hända att jag byter leverantör.
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.
  8. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Vi betalar 259kr/mån för 50/10mbit. Knepet är att ringa och låtsas att man vill säga upp sitt bredband, deras savedesk brukar ha väldigt förmånliga erbjudanden. Förra året lyckades jag få 200/10mbit för 219kr/mån men de verkar ha höjt priserna. Deras vanliga support kan bara erbjuda samma priser som finns på deras hemsida så det är ingen idé att prata med dem. Men detta knep förutsätter att du binder upp dig i 12 månader.
     
  9. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Jo har/gör samma. Fast vet inte ens om det är jättebra? Skall kolla vad fiber kan kosta. Om inte annat har man något att hänvisa till när man vill säga upp:)
     
  10. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Vi kan åtminstone inte få något som är billigare. Vi har Telia fiber indraget men det skulle för cirka 1 år sedan ha kostat 399kr för 100/100mbit. Vårt bredband hos Comhem går ut i slutet på mars så vi får väl se om de har fortsatt att höja priserna. Är egentligen rätt nöjd med Comhem förutom att de har höjt priserna rätt rejält sista åren.
     
    Stemag64 gillar detta.
  11. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Hade Telia adsl i ca 6 år och fick byta RGW en gång, det funkade helt klockrent i princip hela tiden, 30 mbit, fick ut 29,5 mbit och kostade så klart en massa pengar. Så jag gick över till comhem 250 mbit för 250 kr/mån för några år sedan och det har strulat något helt otroligt. Kass router, dina 250 mbit var inget värda om du inte köper en egen vettig wifirouter, störningar och avbrott säkert 40-50 gånger på kanske 4 år, minst en gång i månaden. Man är så van vid störningar att man direkt kopplar över till internetdelning på telefonen utan att ens felsöka skiten. Sist när jag ringde deras support började kundtjänstmedarbetaren med att säga "jag har fabriksåterställt din router nu" jag höll på att sätta i halsen av chocken att man som kundtjänst återställer någons router utan att ens fråga kund i förväg, borde vara ett av dom 10 budorden, "du skall icke begära återställning i någon annans mans router". Jag har många gånger övervägt att gå tillbaka till telia 30 mbit för långt mer pengar bara för att slippa comhem.

    Skönt att någon äntligen frågade mig vad jag tycker om comhem, känns mycket bättre nu.
     
    night77, svenix och chucken gillar detta.
  12. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 099
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag, min bror och ett par vänner har/hade haft så jäkla otur med Comhem! Alltid strul! Alltid problem! väldigt dålig support! Dyra abonnemang jämfört med konkurrenterna! När jag byte till Fiberoptisk uppkoppling och valde Bahnhof, alla mina problem försvann!

    Jag ogillar starkt Comhem! Hade de från 1998-2006, sen byte till Bredbandsbolaget (ADSL) till 2008 sen blev det fiber som gäller o kunde välja 10 olika leverantörer!!
     
    Yoko666 gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan ju ringa och påtala vad konkurrenten erbjuder och fråga om de är villiga att prismatcha. Ofta är de rätt flexibla.
     
  14. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Bredband, tv och telefoni för 369:- är ju inte alls dåligt. Jag betalar 498:- för bredband och tv, dock har jag bindningstid så efter bindningstidens slut stiger priset.

    Ring och säg att du vill säga upp, man får alltid ett bättre erbjudande då mot att man binder sig i 12 månader. Har gjort så i några år nu, ett samtal och det är fixat, den tid man väntar i telefonkön är värt den besparing man gör.

    Har haft comhem i sex år nu, och jag har inte haft några som helst problem under den tiden, stabil uppkoppling och får snabbare hastighet än vad jag betalar för.
     
    inact_0049 gillar detta.
  15. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Bernard blev mitt inlägg raderat? Tyckte mig att jag hade skrivit ett inlägg.
     
  16. joker1976

    joker1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2012
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    Xioami Redmi 4x Global

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xioami Redmi 4x Global
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 5S
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Vernee Thor
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Asus/Google Nexus 7 2013
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Chuwi Hi8
    ROM:
    Stock
    Comhem kan abslout prismatcha men de kan aldrig kvalitetsmatcha. Idag har jag Bahnhof 100/100 .
    Comhem brukar ringa mig då och då för att erbjuda sina tjänster. Det enda de kan erbjuda är asynkront 100/10 (eller vad nu de exakta siffrorna är) Sen brukar säljaren framhärda i att de har snabbare netflix än andra. Men nej tack. Det är ett jäkla fulingbolag. De ringde min pappa som har probblem med minnet och sa att de "uppgraderar kabelTV i området" och prackade på farsan ett digital-TV abonnemang som han absolut inte ville ha. Att sedan få köpet hävt och skicka boxen till rätt adress krävde stora insatser av tålamod, telefonsamtal och inscannade kvitton på rekbrev! Skicka alltid REK om ni har att göra med ComHem!
     
  17. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 099
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Comhem ringer då och då för att värva mig som kund, men brukar aldrig matcha vad jag har idag från Bahnhof!

    Har idag 250/250mbit från Bahnhof och kostar 349kr per månad, är icke bunden och har bara en månads uppsägningstid!

    Vad Comhem erbjuder: 100-250/7-10 mbit för 499kr per månad med 12 månaders bindningstid (1 månad uppsägningstid), det enda de kan erbjuda är: 279kr (första 6 månaderna) om man är ny kund.

    Det betyder att jag kommer o betala 4668kr toalt för ett helt år, däremot betalar jag 4188kr för fiberoptiska uppkopplingen från Bahnhof som är 250/250mbit och utan bindningstid så jag tjänar en del mellanskillnad och kvalitet på det jämfört med Comhems.

    Ibland försöker de sälja luften åt mig o påstå att deras "router" är bäst i klassen lol, men när jag berättar att jag har en bättre router då lägger de på luren.
     
    inact_0025, bernard, ingfre och 2 andra gillar detta.
  18. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Blev också uppringd av Comhem om nåt filmkanalpaket. Det var en helt annan ton än vanliga kundtjänsten. Otroligt aggressiva och det slutade med att jag måste slänga på luren för de tog inte ett nej. Misstänker de lägger ut sånt på externa säljare? Trist men förstås deras ansvar

    Nån skrev 369 kr i månaden var bra för 50/10. Kanske det är men Comviq bas-tv ingår i mln hyra och har inget med den summan att göra och telefon borde jag säga upp. I stort sett bara en (1) äldre släkting och "Microsoft' som använder det numret. Så det skulle ändå bli 369 kr i månaden för 50/10 och det borde någon fiberleverantör kunna matcha

    Lite off topic men det här med hastighet. Laddar man inte ner en massa eller är många som delar uppkoppling så verkar 50 in räcka rätt bra.
     
    inact_0025 gillar detta.
  19. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Tycker Comhem är svindyra. Hos oss kostar en 100-lina hos dem 400 spänn i månaden. Vi håller dock på att driva igenom ett gruppavtal i föreningen nu, vilket innebär att vi om några månader får 1000/1000 Mbps för 70 kronor i månaden per lägenhet som läggs på avgiften istället.
     
  20. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Com hem ringde mig igår och försökte sälja på mig ett bredband för att jag varit tv-kund länge (0 kr mån via gruppavtal) och att jag då hade samlat på mig en massa rabatter bla bla bla... tackade vänligen nej och berättade att jag till och med valt bort den indragna fibern och har endast 4G idag vilket är billigast.

    Med tanke på att jag har fiber indraget och kan välja på olika operatörer där (ej com hem) så är ju knappast bredband via kabel-tv något jag tänker på! Dessutom ogillar jag bindningstid om jag inte får något vettigt i utbyte.