Tele2 strömavbrott

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Cane, 6 jun 2017.

  1. Cane

    Cane Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Gjorde en sökning och hittade 3 meddelande om strömavbrott hos tele2. Men de är mitt inne i den stora tråden och från 2015.

    Jag bytte till tele2, för några månader sedan och har haft 2 strömavbrott på kort tid. Den ena varade i ca 5 timmar och visst det gick att ringa och skicka SMS. MMS funkade ibland, men Internet fungerade inte någon av gångerna. Det verkar som om man har tillgång till 4G, men det hjälper tydligen inte.

    Borde de inte har backup, IAF för en liten stund. Min sambo har Telia och hon har kunnat använda Internet, under avbrotten, utan problem... All information finns på nätet, det är där man får reda på vad som försiggår nu för tiden. Men om man inte ens kan komma åt någon sida... Dåligt, rent ut sagt. Det är inte direkt så att jag bor i en liten håla. Jag bor i en av våra stora student städer, nämligen Lund.

    Vad har ni för erfarenheter?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 747
    Mottagna gillanden:
    44 744
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Märkligt. Jo, enligt PTS måste de ha minst 2h batteribackup för GSM i alla fall: https://www.pts.se/upload/Rapporter/Tele/2012/Stormen-Dagmar-PTS-ER-2012-21.pdf

    Det är dock gamla värden. Tror de släppt nya riktlinjer, men hittade inget bättre just nu.



    Edit: De nya kraven verkar vara fyra timmar i tätort och en timme utanför - https://www.pts.se/upload/Remisser/2015/driftsakerhet/TeliaSonera_150227_a.pdf

     
    induktion gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 360
    Mottagna gillanden:
    17 835
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Eller via radio. En hel del telefoner har stöd för gamla hederliga FM-Radio o då krävs det inget internet för att ta emot det
    Vad jag vet, så finns det inget krav på att ha batteribackup. Sedan kan det också vara så att masten prioriterar samtal o sms före surf?
     
  4. Cane

    Cane Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Från: http://pts.se/sv/Privat/Telefoni/Storningar-och-avbrott/

    "Vilka krav kan jag som konsument ställa på en fungerande tjänst?

    Telefoni- och bredbandstjänster är beroende av komplexa system, och ibland blir det störningar eller avbrott. Ansvaret för att tjänsterna fungerar ligger hos respektive operatör. Operatören ska se till att näten och tjänsterna uppfyller grundläggande krav på driftsäkerhet. Det finns dock ingen lagregel som säger att man alltid ska kunna ringa eller surfa, och inte heller finns det en regel om hur långt ett avbrott får vara.

    Enligt lagen ska ditt abonnemangsavtal innehålla uppgifter om vilken lägsta kvalitetsnivå som erbjuds. Det kan till exempel vara uppgifter om hur snabbt du får tillbaka din tjänst efter avbrott. Det ska också finnas uppgifter om vilken rätt till ersättning du har. Om detta inte finns i ditt avtal ska du i första hand vända dig till operatören och meddela detta. Du kan också informera PTS om sådana brister i avtalet, eftersom vi har ett ansvar att se till att operatörerna ger bra information till konsumenter. Här hittar du kontaktuppgifter och mer information om vårt konsumentarbete.

    Om du anser att villkoren i avtalet är oskäliga kan du anmäla villkoren till Konsumentverket som har tillsyn över bland annat reglerna om avtalsvillkor i konsumentförhållanden.

    Hur arbetar PTS med driftsäkerhet?

    Det är operatörerna som har ansvar för att näten och tjänsterna fungerar. PTS ska se till att operatörerna följer reglerna om driftsäkerhet i lagen om elektronisk kommunikation. Reglerna ställer övergripande krav på operatörernas säkerhetsarbete. Det handlar om att de ska bedriva ett systematiskt arbete för att uppfylla rimliga krav på driftsäkerhet. Det finns dock ingen enskild aktör som är skyldig att tillhandahålla tjänster inom ett visst område eller med en viss kvalitet.

    Läs mer om PTS regler om driftsäkerhet här.

    För att bidra till PTS kunskap om hur driftsäkerheten fungerar kan du rapportera om störningar och avbrott. Kontaktuppgifter och mer information om vårt konsumentarbete hittar du här.

    Om du inte har telefoni eller internetuppkoppling överhuvudtaget, läs mer om rätten till telefoni och internet här.

    PTS arbetar också kontinuerligt för att förebygga problem i näten bland annat genom att finansiera funktioner för reservel och utbyggnad av alternativa förbindelser i bredbandsnäten.

    Under en större kris ska PTS bland annat övervaka situationen, samla in uppgifter om skeendet samt rapportera till regeringen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap."
     
  5. Cane

    Cane Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej, verkar ju inte som det är krav. Men samtidigt, om tex en el leverantör har problem. Så kommer alla att ringa och växlen kanske brakar ihop eller så får man sitta i oändlig kö. Mycket smidigare att gå in på deras hemsida, Twitter, FB eller vad de nu har och se informationen där.
     
  6. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Det finns reservkraft även för 4G. Kan se att strömmen var borta i Lund i en 20 minuter tidigare ikväll men att alla drabbade master hade trafik under tiden. Kan dock föreställa mig att alla tar fram sina telefoner direkt, vilket kan påverka nätet i viss utrsträckning.

    Upplevde du problem idag?
     
    night77 gillar detta.
  7. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    GSM betyder väl samtal och SMS, inte mobilsurf? Vet att det varit så med Telia tidigare, strömavbrott = glöm internet.

    Men uppenbart är man dåligt förberedd om man tror att man alltid kan komma åt facebook vid strömavbrott eller kriser. FM-radio är minimumnivå på vad man bör ha tillgång till.
     
    jnsson gillar detta.
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 360
    Mottagna gillanden:
    17 835
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det stämmer
     
  9. Cane

    Cane Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, mobilen visade 4G, vilket jag nämnde. Men ändå så funkade inte Internet.
    Både den här gången och vid den andra, längre, så kvittade det vilken hemsida eller app, som kräver Internet. De stod bara och tuggade, utan att något hände.

    Den här gången fick jag även upp ett felmeddelande om att APN inte kunde hittas.
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 360
    Mottagna gillanden:
    17 835
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Testa nästa gång o gå ner till 3G o se om det fungerar :)
     
  11. Cane

    Cane Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, testar och återkommer.
     
  12. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 378
    Mottagna gillanden:
    2 821
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    De 2 st GSM nät som finns idag i Sverige har båda stöd för EDGE för att det ska gå snabbare att surfa, men inget att rekommendera då det oftast går långsamt om man ej är ensam i cellen.


    Att Telia fungerar bättre vid strömavbrott är för att dem har bättre reservkraft i form av dieselgeneratorer som startar direkt när strömmen från elnätet försvinner.
    Vad jag vet så är Telia & Net1 ensamma om att ha det. Dock inte alla master, utan bara de viktigaste.

    @Francis@Francis kanske kan berätta mer om hur vanligt det är med dieselelverk som backup i N4M nätet.


    Bilden visar ett reservelverk vid en av Telias master någonstans i Gästrikland.[​IMG]
     
  13. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 378
    Mottagna gillanden:
    2 821
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Hittade faktiskt en N4M basstation igår med dieselelverk, dock för långt bort från Gävle för att det skulle gynna mig i händelse av strömavbrott.

    Kul dock att det finns, men någon enstaka hjälper ju inte om det inte finns en hel kedja med basstationer som har resevelverk.
     
  14. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Tror faktiskt att du har bättre koll än mig, tyvärr är detta inte alls mitt område. Förhoppningsvis är det något som N4M satsar mer på framöver :)