Problem: Telefon varm, kass batteritid plötsligt

Diskussion i 'Xperia V' startad av ralle, 6 maj 2014.

  1. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Min XperiaV blir bara värre och värre.
    GPS problem från start, men nu...

    Efter vi fått 4.3 tyckte jag faktiskt att batteritiden blev riktigt bra så småningom, räckte åtminstone en hel dag med god marginal.
    Men nu för några dagar sen blev det lite sämre, hann t.o.m. dö innan sängdags, ett par dagar i rad.

    Sen i går när jag kom till jobbet tyckte jag det var lite ljummet i fickan, tog upp telefonen och tyckte den var lite varm. Inte het på något sätt, bara ljummen.
    Kollade om det var nåt på gång på den, men nä... Däremot var det 46% batteri, en knapp timme efter att ha tagit den från laddaren, helt oanvänd i fickan sen dess.

    I går kväll återställde jag den helt med Update service, och installerade sen de appar jag ville ha, gjorde den som innan så att säga.
    I morse var det 100%, en timme senare 80%. Inte lika illa som i går, men inte bra. En timme till så var den dock nere på 50%.

    Jag återställde telefonen igen nu, men installerade inget annat än min kalenderapp jag använder (business calendar).
    Vad jag dock reagerade på var att när jag startade återställningen (endast i telefonen denna gång) hade jag 46% batteri, när den startade efter återställningen hade jag 12%.

    Ligger avstängd på laddning nu, får se sen hur den fungerar, men känns inte som att det kommer vara okej. Telefonen är ju obrukbar som den är!

    Nån som har nån idé vad som är galet?
    Kan det vara batteriet som krånglar (känns inte så)
    Och kanske framför allt, kan det vara ett garantiärende?
     
  2. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Min fru har en Xperia V (hon bytte bort en Z1 eftersom hon tyckte den var för stor, dumt val imho) och jämfört med min Z1 så är batteritiden betydligt sämre. Det är inte ovanligt att hon får ladda den mitt på dagen trots att den varit på laddning under natten, och utan att hon använt telefonen anmärkningsvärt mycket. Den blir dock ibland anmärkningsvärt varm den också, men jag kan inte hitta något som sticker ut när det gäller batteriförbrukningen. Vi har hittills inte gjort någon återställning, och förmodligen är det det förslaget man får ifall man vänder sig till Sonysupporten, men det gjorde alltsåingen större skillnad?
     
  3. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Nä, ingen skillnad, och grejen är ju att från att ha räckt med god marginal en hel dag med en hel del användande så har den gått till att räcka 2-3 timmar helt utan användande, och detta i princip plötsligt över en natt bara.
    Så nåt har ju hänt!
     
  4. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Kan vara någon google app och eller platstjänst som krånglar.

    Skickat från min D5503 via Tapatalk
     
  5. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Kan ju vara, men har ju återställt den två gånger...
     
  6. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    VI köpte nytt batteri, 150 :- på batteriexperten.se, och det verkar faktiskt som att batteritiden blivit lite bättre. Utan att ladda nya batteriet tyckte batterimätaren att batteriet borde hålla 1.5 dagar med aktuell laddning. Man borde kanske reklamera originalbatteriet, telefonen är ju bara ett halvår gammal, men jag vet inte om jag orkar om det bara handlar om hundrafemti kronor.

    En sak jag tänkte på är att efter en återställning av telefonen så är det precis som med ett nytt batteri att batteriindikatorn kan vara missvisande innan den hunnit kalibrera sig efter det använda batteriet. Egentligen ska man ladda batteriet fullt, köra telefonen utan laddare tills den dör och sedan ladda fullt igen för att mätaren ska visa rätt.
     
  7. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Köpte faktiskt också ett från batteriexperten, mycket bättre nu, dock inte som när originalet fungerade som det skulle.
     
  8. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Och nu är plötsligt batteritiden jättebra... Blir inte klok på det här...