Telefonen startar alltid i recovery efter upplåsning av HBoot

Diskussion i 'Legend' startad av m!rage, 9 jun 2012.

  1. m!rage

    m!rage Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det hela började med att jag skulle uppdatera CyanogenMod (CM) från 7.04 till 7.10 och det gick ju åt skogen förstås. /system blev full och uppdateringen frös, så jag hade inte mycket annat att göra än att starta om och försöka sätta ihop det som gått sönder. Telefonen startade förstås inte och brist på vettig recovery bestämde jag mig för att låsa upp bootloadern och sedan byta ut den mot Clockworkmod (CWM).

    Jag använde en kombination av guiderna här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=66130 och här: http://htcdev.com/bootloader samt lite egna knep (eftersom båda förutsätter att Android faktiskt är i körbart skick på telefonen). När allt var klart flashade jag CWM 5.0.2.0 till recovery-partitionen med fastboot:
    Kod:
    # fastboot flash recovery recovery-clockwork-5.0.2.0-legend.img
    sending 'recovery' (3112 KB)...
    OKAY [  0.388s]
    writing 'recovery'...
    OKAY [  0.811s]
    finished. total time: 1.199s
    Imagen kommer härifrån: http://wiki.cyanogenmod.com/wiki/HTC_Legend:_Full_Update_Guide

    Efter detta har telefonen startat i recovery-läge varje gång. Jag har provat att både återställa en backup skapad via ROM Manager och att göra en nyinstallation av CM 7.10 via CWM. Jag har även testat att flasha in CWM 2.5.0.7 som tidigare funkat på samma sätt som ovan. Varje gång har CWM startat och längst ner på skärmen visas meddelandet:
    Kod:
    E:Invalid command argument
    Några förslag på vad jag kan göra nu? Bootloadern har följande version:
    Kod:
    *** UNLOCKED ***
    LEGEND PVT SHIP S-ON
    HBOOT-1.02.0000
    MICROP-0816
    TOUCH PANEL-SYN07_0103
    RADIO-7.13.35.05
    Dec 23 2011,16:36:48
     
  2. Ijey

    Ijey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Låter som att din boot-partition är paj.
    Plocka ut boot.img ur cm7rom-zipfilen och flytta den till din adb-mapp på datorn.
    Starta telefonen i bootloader -> fastboot
    i adb: fastboot flash boot boot.img
     
  3. m!rage

    m!rage Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Du kan ha rätt. Jag testade lite olika alternativ i CWM 2.5.0.7, bland annat "Advanced Restore" och valde där att återställa boot. Efter det fick jag åtminstone se CyanogenMod-loggan, men uppstarten kom aldrig längre. Så då körde jag en vanlig restore igen och fick då tillbaka en fungerande CyanogenMod 7.0.3. Sedan uppdaterade jag via CWM till CyanogenMod 7.10 och nu verkar allt vara frid och fröjd. Ska inte även boot ingå när man kör en vanlig restore?
     
  4. Ijey

    Ijey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Tror det är för att man är s-on som bootsektorn måste restoras separat. Skönt att du löste det iaf!
     
    m!rage gillar detta.