Diskussion: Telefonshoppen, gråimport, region-flashning, dålig service

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av svart, 26 mar 2018.

  1. svart

    svart Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej

    ”telefonshoppen.se” säljer billiga telefoner.
    Men, dom verkar vara ”gråimporterade”?
    Jag frågade dom tex: funkar samsungpay på era GalaxyS8?
    Dom sa ”nej, telefonerna har inte nordiska mjukvaran. men för 295kr så hjälper vi dig att ’omformulera’ mjukvaran så att ’spay’ funkar”.
    Någon som har erfarenhet av detta?
    Kan det inte bli tjafs om garanti/support?
    Kan man se om en telefon kör ”officiell” mjukvara?
    Är den ”officiell” även efter en ”omformulering”? (aka ’flasha’ I suppose...)
    Risk att ’knox’ pajjar?
    Risk att kommande OTA uppgraderingar strular?

    tacksam för goda råd
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag tycker det låter lite knepigt. Framför allt skulle jag inte vilja att en återförsäljare modifierar min mjukvara. Då skulle jag nog hellre försöka flasha en officiell mjukvara själv bara för att vara säker på att jag verkligen har en säker mjukvara.
     
    Kristy, bernard och hahadaoc gillar detta.
  3. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Hade personligen aldrig köpt något utav värde från en sådan sida, visst telefonerna kostar lite mindre men det finns det en anledning till att de gör.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, på alla dem frågor. Det dom (med största sannolikhet enligt mig) kommer göra är o flasha in senaste nordiska generiska mjukvara från Samsung själva, aka NEE. Det är i så fall en officiell mjukvara från Samsung och påverkar inte Knox eller OTA
     
    dannejanne gillar detta.
  5. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    För garanti är det tillverkaren som är ansvarig, oftast 1 år.
    Däremot kan även återförsäljaren ge garanti, och då är återförsäljaren ansvarig, oftast 2 år.
    Reklamationsrätt är lagstadgad på 3 år och för den är det återförsäljare som är ansvarig.

    Om det är återförsäljaren som lägger in mjukvaran så är det återförsäljare som är ansvarig om det uppstår fel på grund av det.
    Dock så är jag tveksam som flera tidigare nämnt om att utnyttja sådan tjänst.
     
    Kristy gillar detta.
  6. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Undvik telefonshoppen. Köpte nyligen en Samsung J7 och ville göra återköp. Svaret är att dom drar av 40 procent! Fast den är i nyskick o endast provad.. har jag aldrig varit med om att andra företag gör. Så blir att sälja den privat istället.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Vad det gäller min Pixel 2 XL och färgen som släpper så imponerar inte Telefonshoppen på mig. Vill varna alla medlemmar från att handla från den här återförsäljaren (webbutik samt fysisk butik i Stockholm).

    Bakgrunden är att cirka en vecka efter att jag hämtat ut min Pixel 2 XL börjar färgen släppa i ena hörnet. Nu snart tre veckor senare har färgen även börjat släppa i övre högra hörnet.

    Först hänvisade Telefonshoppen garantiärendet till Google. När jag kontaktade Google fick jag inte helt oväntat veta att telefonen inte säljs i Sverige och därför finns det ingen garanti.

    Igår besökte jag butiken för garantiinspektion och fick svaret att "vi kan skicka iväg telefonen men det kommer ta väldigt lång tid och troligtvis kommer de inte göra något pga yttre åverkan".

    :eek:

    Telefonen har varit i skal från dag ett och det syns tydligt att telefonen inte utsatts för någon åverkan. Det är bara färgen som lossnar.

    Skamligt att det finns återförsäljare som år 2018 inte förstått vad kundvård betyder. De skulle givetvis ha bytt ut telefonen utan diskussion direkt när jag kontaktade dem (DOA).

    Mitt tips är att undvika telefonshoppen.
     
    Kristy och flipp gillar detta.
  8. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Vafan vad trist.
    Men eftersom telefonen är mindre än 6 månader så är det de som ska bevisa att det är yttre åverkan som orsakat färgsläppet.


    Fel som visar sig inom 6 månader eller inom eventuell garantitid antas vara ursprungliga, konsumenten behöver i dessa fall inte bevisa att felet var ursprungligt, 20a-21 §§.

    Efter 6 månader eller garantitiden övergår bevisbördan för att felet är ursprungligt på köparen.

    Du beskriver ju att det inte finns något märke efter åverkan. Då är det upp till dem att bevisa på vilket sätt du orsakat färgsläppet.

    Då du redan visat dem det ursprungliga släppet så borde det nu vara en självklar reklamation eftersom den uppenbarligen släpper mer färg.



    Var in och kollade deras sida.
    Efter din story och med tanke på hur de beskriver både garantier och reklamationer skulle jag aldrig handla där.

    Undrar om inte detta är direkt felaktigt;
    "Vid aktivering av mobiler och surfplattor anses varan vara använd och undersökt mer än nödvändigt varpå värdeminskning uppstår. Värdeminskningens storlek baseras på i vilket skick varan returneras, för mobiltelefoner och övrig elektronik uppgår värdeminskningen oftast till 40-100% av ursprungligt pris"

    Man ska ju ha rätt att testa produkten, hur ska man kunna testa den utan att starta den?

    Edit; läste på nu, tydligen så ska man bli informerad om det blir värdeavdrag vid ånger. Och det blir man ju på deras sida. Men att det ska vara så mycket som 40-100% känns ju orimligt.
     
    Last edited: 31 maj 2018
  9. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Helt klart en butik som ska undvikas till varje pris och självklart inte värt att strula med tomtar som dessa. Må de snällt gå i konkurs ;-)
     
    Kristy gillar detta.
  10. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Den butiken har jag heller ingen bra erfarenhet av. De är oärliga och dessutom ger bristfällig information vilket leder till stor frustration för köparen. Jag köpte för ett par år sen en Galaxy S7 Edge och de skickade mig en lur med bruten förpackning där de själva satt på egen tejp för inte syns att de har flashat om mjukvaran till nordiskt. Dessutom står på kartongen TIM eller liknande vilket tydligen var en variant för en italiensk operatör. När jag fick telefonen hem och insåg det hela så ville de inte ta tillbaka luren med hänvsning till bruten förpackning och massa osann tjafs. Jag blev riktigt förbannad men var i behov av telefon så jag fick fortsätta använda den ändå tills den gick sönder och blev en annan historia med butiken att fixa den. I slutändan bestämde jag mig få hjälp av min drulleförsäkring.

    Mitt råd. Köp inte nån telefon av de. Kanske tillbehör som inte kostar mycket är okej men inget dyrt.
     
    bernard och chraist gillar detta.