Övrigt: Telenor Kontant App

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Cmart, 30 dec 2009.

  1. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Jag har just upptäckt att min widget fortfarande fungerar...

    Om man modifierar sina inställningar och i fältet för telefonnr i stället skriver sitt användarnamn hos telenor så funkar allt precis lika bra som förut.

    Dock måste man manuellt i en webläsare logga in på mina sidor för att skaffa sig ett nytt användarnamn.

    Jag planerar ändå att komma med en uppdatering som kan presentera antal SMS.

    m v h Henrik
     
  2. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Jag skrev bara in mitt mobil nr. Funkade fint iaf.

    Sent from my X10i using Tapatalk
     
  3. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Telenor godkände inte mitt mobilnr som användarnamn, men det berodde kanske på att jag hade med ett "-" i numret. Då valde jag i stället ett annat användarnamn.

    m v h Henrik
     
  4. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    För mig funkade det att skriva in mobilnumret (utan - dock).
     
  5. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Nu finns det en beta-version 1.3beta att ladda hem från http://poolhem.se/files/

    Eftersom jag inte själv haft möjlighet att testa SMS-funktionaliteten vill jag inte släppa nya versionen på market förren jag fått klartecken från någon med messa-mera-prisplan.

    Observera att applikationen by default inte visar antalet SMS. Eftersom den informationen ligger på en egen websida valde jag att låta användaren med en inställning välja om även den sidan skall hämtas för att kunna presentera antal SMS. Visst skulle det vara fullt möjligt att alltid hämta den sidan och presentera antal SMS endast när det finns något att presentera, men då skulle uppdateringen ta onödigt lång tid för dem som inte har messa-mera-prisplan.

    m v h Henrik
     
  6. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 643
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag får "okänt fel" ganska ofta..

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  7. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Aj då... Detta har inte något med SMS-funktionaliteten att göra utan innebär att det har misslyckats redan då ditt saldo skulle hämtas.

    Då programmet nu hämtar tre olika text-strängar från tre olika sidor skrev jag om koden lite för att få till en generell rutin som hittar en sträng på en sida. Tidigare har appen gjort ett antal nya försök då den misslyckats och då har man nog inte märkt dessa misslyckanden mer än att det tagit lite extra tid att hämta informationen.

    Jag får försöka knåpa lite med detta för att få till det med flera försök igen. Förhoppningsvis får jag tid att titta på det på söndag.

    Hur verkar det annars, fungerar det att visa antal SMS de gånger som du inte får "Okänt fel"?

    m v h Henrik
     
  8. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Men antalet SMS står ju på förstasidan? Samma sida som saldot?

    Däremot verkar de grejerna laddas mha javascript (för jag hittar dem inte i sidans source...).
     

    Bifogade filer:

  9. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag installerade betan och nu får jag bara Inloggning misslyckad hela tiden (samma fel som på sambons telefon... men den kör ju inte betan heller).

    Användarnamn och lösen är rätt, nyss verifierat med datorn.

    Jag får känslan av att de har krånglat till Mina sidor för mycket så det blir för svårt för appen att tolka den...
     
  10. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 643
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det ser bra ut när det väl funkar. :)

    De laddas från externa sidor ja. Därför måste han läsa in 3.
    Saldo: https://minasidor.telenor.se/app/minasidor/subscription/SaldoPuff.do
    Antal sms: https://minasidor.telenor.se/app/minasidor/subscription/SubscriptionPuff.do
    Giltighetstid: https://minasidor.telenor.se/app/minasidor/subscription/DisplaySubscription.do
     
    Last edited: 3 mar 2011
  11. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Inloggningsbiten har jag inte ändrat något på, förutom att jag i inställningsdialogen döpte om fältet "Telefonnr" till "Användarnamn" i den nya betan. Men detta fel tycks ju som sagt inte ha kommit med betan då ni även får det på sambons telefon med den gamla versionen.

    Om ni är helt säkra på att ni angett rätt användarnamn och lösenord i min app och konsekvent får detta inloggningsfel trots att det fungerar att logga in via webläsare så har jag bara en lite långsökt gissning:

    Har ni möjligen använt några svenska tecken "åäö" i användarnamn eller lösenord? I så fall skulle det kunna bli fel om webservern använder en annan kodningstabell än vad min app använder och det verkar servern göra. Jag har inte kommit på hur man väljer kodningstabell när man skriver appar, därmed kan jag bara garantera att de ascii-tecken som ligger under 127 skickas och presenteras korrekt.

    Med codepage 437 och iso8859-1 så skickas åäö som tal mellan 128 och 255.
    Med utf-8 skickas åäö som kombinationer av två byte.

    m v h Henrik
     
  12. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Tack! Då skall jag bara försöka få till så att min app gör några extra retries med växande pauser emellan när den misslyckas med att hämta en sida. Användaren kommer då inte lida mer av dessa misslyckanden än att det tar lite extra tid att få informationen presenterad.

    m v h Henrik
     
  13. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Nu finns det en beta-version 1.3beta2 att ladda hem från http://poolhem.se/files/

    Då jag började kika i koden såg jag att den faktiskt fortfarande bör ha gjort flera försök då den misslyckas att hämta saldot. Dock ökade jag på antalet försök. Tidigare gjordes 4 försök, nu görs 6 försök innan den ger upp och bara säger "Okänt fel".

    Det är dock bara i widgeten som flera försök görs, i inställningsapplikationen görs endast ett försök. Det är också bara då man inte får något saldo som flera försök görs, om widgeten inte lyckas få antalet SMS eller datum låter den bara bli att presentera den information som den inte fick.

    NiklasO; är det i Widgeten du får "okänt fel" ganska ofta? Med beta2 bör du inte få det lika ofta, men den första betan bör å andra sidan inte ha gett det oftare än gamla stabila versionen.

    Nerre; jag har inte grävt något mera i varför det inte fungerar för dig ännu. Innan jag börjar kämpa med svenska tecken vill jag ha det bekräftat att det verkligen är det som det beror på. Hels skulle jag vilja hitta ett sätt där jag själv kan upprepa ditt fel. Visst, det skulle vara fullt möjligt för mig att lägga till mera loggar och sedan be dig skicka dem, men det känns inte helt OK att börja logga användarnamn och lösenord.

    m v h Henrik
     
  14. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 643
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, precis. Det var i widgeten jag fick okänt fel..
    Nu har jag inte sett det på ett tag men nu testar jag nya betan. :)
     
  15. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Sen jag installerade den senaste betan har jag inte lyckats får appen att logga in en enda gång... Däremot kan jag logga in med samma användarnamn och lösen via webbläsaren, både på datorn och i mobilen.

    Nix. Användarnamnen är som sagt var satta till telefonnumren, utan bindestreck (eftersom jag skapade användarnamnen innan den nya betan kom, när jag såg att nån skrivit att appen funkade med det). Och lösenorden är bara gemener och siffror. Och 8 tecken långa.

    För mig funkade det alltså innan jag installerade betan. Efter att jag installerade betan slutade det fungera, fast jag inte hade ändrat några inställningar.
     
  16. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Nu fungerar det för mig.

    Jag är dock inte helt säker på vad som hjälpte, eftersom jag hann starta om telefonen innan jag installerade beta2...

    Men det kan nog ha varit omstarten som behövdes för när jag tänker efter så fanns inte kryssrutan för antal SMS och valet om vilket datum man ville se med när det inte funkade...
     
  17. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Märkligt. Om inte ens valet med datum fanns med så kan du ha kört en riktigt gammal version tidigare. I så fall kan det förklara varför du inte kunde logga in, i höstas ändrade de sina websidor och det anpassade jag min app till med version 1.2 (släppt i slutet av november).


    Nåväl, då det nu inte finns några kända problem med appen räknar jag med att släppa skarpa version 1.3 på market nästa helg. Den kommer då ha precis samma funktionalitet som beta2.

    m v h Henrik
     
  18. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 643
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Har sett några "Okänt fel" i widgeten igen.. hm.
     
  19. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Märkligt. Har du ställt in så att den försöker uppdatera widget då du klickar på widget? Om du klickar, blir det "okänt fel" då igen? När du får okänt fel, dröjer det då minst 20 sekunder då det står "vänta..." innan du får okänt fel? Har du väldigt få staplar för mottagningsförhållandena?

    m v h Henrik
     
  20. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har ju kört 1.2 innan... så det verkar som om nåt blev knas när jag installerade den där första betan...