[Telia] 4G på 1800MHz

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Cupcakes, 27 dec 2014.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Eftersom jag skapade en tråd för 3s 4G på 2100MHz tyckte jag inte att det var mer än rätt att Telia får en motsvarande också. Telia bygger ju 4G främst på 800MHz och 2600MHz. Men man testar även 1800MHz!

    Idag finns Telias LTE 1800 i följande områden:
    Borlänge
    Bua
    Falun
    Ludvika
    Luleå
    Skövde
    Väröbacka

    Telias plan för 1800MHz är att kunna erbjuda högre kapacitet på platser där det inte är lönt att bygga ut med 2600MHz också (1800MHz samkör de från deras 2G-siter). Men samtidigt för att kunna erbjuda hög kapacitet på platser där det behövs extra kapacitet.

    Så här ser det ut i Borlänge-Falun:
    [​IMG]
     
  2. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag måste erkänna att jag inte riktigt blir klok på operatörernas frekvensstrategi. Både Telia och N4M har ju mycket spektrum i 1800-bandet. N4M använder väl det inte ens till GSM? Det känns mer naturligt att bygga ut 1800 före 2600 eftersom det har bättre täckningsegenskaper.
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    N4M använder 1800 till 2G i princip alla städer och områden där många personer ofta befinner sig.

    Problemet har väl från början varit att det inte var tillåtet att bygga vad som helst på 1800MHz, samt så har väl man framförallt haft LTE 800 och LTE 2600 som de mest använda och internationella banden. Och sen har det väl inte funnits speciellt mycket hårdvara med stöd för 1800MHz i jämförelse med 2600.
     
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Nja LTE 1800 är mycket vanligt i större delen av världen http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LTE_networks. Jag tror mer på din andra förklaring faktiskt. Sverige var ju dessutom först i världen med LTE. I många andra länder har det inte ens lanserats ännu! Cypern hade t.ex. inga LTE-nät någonstans när jag var där i somras. Jag tror att man hade kört mer 1800 om man hade börjat bygga idag.
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om inte annat för att spara pengar. Man kan ju till och med köra med samma antenner tillsammans med 2G då ju.

    Men nu kommer ju både 1800MHz i Sverige - men även 2100MHz vilket lär hjälpa till inför framtiden samt öka kapaciteten i näten och minska kostnaden. :)
     
  6. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    800 / 1800 / 2600 är ju standardfrekvenser för LTE i Europa, och många telefoner stödjer bara dessa. FDD 2100 är en mer udda fågel som dock stöds av en hel del mobiler då den används i Sydkorea och Japan (samma anledning att FDD 900 MHz har en hel del stöd).
     
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    LTE 900 FDD används i Indonesien, Sydkorea, Taiwan, Tjeckien och Sverige vad jag kan läsa ut från wikipedia. 2100 FDD är något vanligare, men finns mest i asien även det.

    2300 är också ganska vanligt på diverse ställen faktiskt. Det var på gång att auktioneras ut i Sverige förut, men jag tror att PTS senarelade auktionen av någon anledning.

    LTE har tyvärr blivit fruktansvärt fragmenterat. Vi kommer nog aldrig att se mobiler som stödjer allt i samma enhet...
     
  8. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    TDD band 40? Det är väl för att China Mobile kör det i Kina och Hongkong så det finns gott om hårdvara som stödjer det. Stödet i svenska mobiler lär vara noll.

    Särskilt inte som det kommer nya band hela tiden också.

    Nexus 6 verkar ha ett av de bästa stöden hittills (även om det tyvärr behövdes en internationell modell och en amerikansk). Jag läste inlägg från många som var imponerade av iPhone 6 och hade utnämnt den till "global LTE roaming phone" och vad det nu var. Men när jag tittade på vilka band som faktiskt stöds så blev jag mindre imponerad, antalet band är fler än Nexus 6 men vad hjälper det att den stödjer 3-4 olika konstiga band på 800 MHz som man aldrig kommer få användning för? iPhone 6 stödjer inte ens T-mobiles nya LTE band 12 vilket folk inte är så imponerade av i USA.
     
  9. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Tror det blir både FDD och TDD när det auktioneras ut. Arabvärlden kör en del TDD 2300 också för övrigt.

    Finns näten så kommer hårdvaran snart :)
     
  10. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Men det blir modemstickor från Huawei och ZTE isåfall, väljer Sverige ett eget band som inte används i andra länder så blir det i bästa fall en ny S3 4G special för Norden igen...
     
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Dock så stödjer Iphone 6 både CDMA one och CDMA 2000 d.v.s. de amerikanska motsvarigheterna till GSM och WCDMA.

    Den stödjer även kinesiska TD-SCDMA, vilket är i princip som våra 3G-nät, men använder TDD istället för FDD. Ett riktigt missfoster för övrigt. Det används bara av en enda kinesisk operatör!

    Enligt min lärare i digital kommunikation så är det enbart ett resultat av den kinesiska regimens iver att vara självförsörjande och visa att man kan själva. Alla experter sa från början att idén var usel eftersom TDD bara funkar för mycket små celler! Därför tvingade man en av operatörerna i kina (China mobile) att använda det som 3G-teknik. Gissa om de blev olyckliga?!

    De andra två stora fick nämligen använda etablerade standarder som WCDMA respektive CDMA 2000, men först efter att China mobile satt igång sitt TD-SCDMA. Detta gjorde också att 3G blev kraftigt försenat i Kina.
     
  12. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Svenska iPhones stödjer väl inte CDMA alls? Antar att det är A1586 (GSM) och A1524 (GSM) som gäller här?

    Jag (eller min flickvän) har använt TD-SCDMA hos China Mobile och största problemet tycker jag är den dåliga täckningen. Möjligtvis är det olika på olika ställen men ändå... I Kina går det inte att portera nummer mellan olika operatörer heller så de som har China Mobile vill oftast inte byta oavsett, dessutom är de väl billigast. Deras 4G ska vara ganska snabb men jag undrar hur bra täckningen är... Dock finns det 4G-täckning i tunnelbanan i Peking så där ligger de före Sverige, vet inte hur komplett den är (välbehövligt då man ofta får edge eller att 3G-näten är överbelastade, både TD-SCDMA och WCDMA).

    Sen har man väl precis delat ut de första FDD-licenserna i Kina, så det är ungefär lika som på 3G-tiden även om TDD LTE är lite mer global standard.
     
  13. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Ahh justja, kanske är två versioner av den.

    iPhone 4S hade däremot stöd för CDMA även i Sverige vet jag.
     
  14. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Hur lång räckvidd har 1800 MHz ? 1-2 km ?
     
  15. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Med telefon eller med router? Har båda för LTE band 3
     
  16. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Både och. Kan testa det själv kom jag på, har en mobil som går att låsa mot vissa frekvenser, samt så har jag ju två zte mf910 som går att låsa på en viss frekvens.