Tips: Telia Sense - OBD-adapter för bilen med LTE/WiFi

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Cupcakes, 2 nov 2016.

  1. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag tog och chattade med supporten, fick tyvärr inga svar. Utan man var tvungen att ringa för att ställa sina frågor. Lite smått segt. Men undrar om jag ska orka göra det någon dag.

    Angående vinli-enheten så verkar den ha använt sin egna kontakt där de sägs ha tagit bort möjligheten till write. Något som standardkontakter inte har. Men vet inte om det går att göra så lätt. Om Telias dongle har fysisk möjlighet att skicka en signal är jag lite smått rädd.

    Ang Folksam @Cupcakes@Cupcakes, har de rätt att göra så? Var väl något land (tror det dök upp på twitter eller facebook förra veckan för mig) som inte tillät företag att logga så. Men visst, tekniskt sätt här så är det väl man själv som loggar.

    Följande scenario: Man har en försäkring som tillåter flera förare, man lånar ut sin bil några gånger per år till en person som kör lite farligare än vad man själv gör. Hur går det ihop med Folksams uträkning? Hoho. Och hur många kan säga att Mollgan körde?
     
    bernard gillar detta.
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tror att det blir okej, eftersom man själv måste anmäla sig till detta. Det sker inte per automatik :)
     
  3. kloge

    kloge Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2016
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    15
    Skaffa en Elm 327 dongel för några hundralappar och appen Torque samt Telias 12 gb mobilabbonemang istället. Visserligen inte samma funktioner men du kan läsa ut mer värden från motorn och surfen du inte använder läggs i en pott.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är väl inte ens jämförbart egentligen? Den är mer till för felsökning osv. Telia Sense är ju mer för att erbjuda funktioner för privatpersoner.

    Kostnaden lär i slutändan bli densamma (om inte högre för Elm 327), 99kr/månad gentemot 409kr/månad. Inköpspriset är absolut lägre, men ser man vidare så är månadskostnaden absolut högre.
     
  5. kloge

    kloge Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2016
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    15
    Jag betalar 100 lappen ner för mitt 12 gb mobilabbonemang jämfört med mitt tidigare så det går jämt ut och jag får totalt mer surf tack vare potten. Kör man yrkesmässigt kan Sense vara bättre men för mig så var det inget att satsa på.
     
  6. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Elm 327 är bara ett gränssnitt mellan bilen och ex. en mobil, utan en mobil kan den inte göra någonting utom att tömma batteriet på bilen, något de brukar vara bra på ifall man glömmer den i uttaget.

    Sense kan ju skicka meddelanden om något händer när man inte är i bilen, undrar dock om den kan koppla upp sej mot de skyddade delarna av bilen, t.ex. kolla om man låst bilen el.likn.
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Disclaimer: Har inte så bra koll på bilar i sig.

    Men det här "Åverkanslarm" som finns i Sense. Borde inte det betyda att det är när bilen är låst? Och att Sense har tillgång till att läsa data är inte så farligt egentligen. Det man borde börja oroa sig om i dagens samhälle är om den kan skriva också.
     
  8. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Jag tror faktiskt inte Sense dongeln läser nåt alls från obd uttaget, om jag får gissa lite. Jag tror att man valt obd uttaget pga. att där finns spänning alltid för drift av dongeln, man kan se om bilen är igång genom att kolla ev. signal eller inte signal på stift utan att egentligen läsa några data, uttaget sitter oftast lite dolt men åtkomligt, så en normalt händig person kan installera det snyggt.

    Resten tror jag man sköter med sensorer inbyggda i dongeln, t.ex. gps, läges och ljud sensorer.
    (Dock stod det att den kunde visa om motorlampan tänts, fast det kanske inte stämmer, detta borde den bara kunna läsa med tändningen på och då ser man ju det ändå på panelen.)

    @Cupcakes@Cupcakes du kan väl öppna din och kolla vad som finns inuti, eller.......:P
     
    Hunter78 och bernard gillar detta.
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hallå igen!

    Har nu testat detta lite längre och mer intensivt. Tjänsten i sig fungerar bra, enkelt att se vart bilen står samt att aktivera positionslarm. Vågar inte svara på hur åverkanslarmet fungerar, då jag inte har lust att försöka aktivera det ;)

    WiFi i bilen fungerar bra. Streama går skapligt, på sträckan Uppsala - Stockholm fungerar det bättre utan att använda sig utav WiFi-funktionen och istället köra på mobilnätet (använder 3, så vågar inte riktigt svara på om det är Telias nät som inte vill eller om det är OBD-adaptern. Skulle tippa på det sistnämnda.) För vanligt användande, musikstreaming osv fungerar det problemfritt. Hur det skulle klara av flera strömmar samtidigt vågar jag inte ens gissa, men förhoppningsvis okej.

    Reserapporterna är mycket smarta, att enkelt se avståndet och hur lång tid resan tog tycker jag är väldigt smart! Enkelt att markera resor som arbete - men hittar inte hur jag enkelt kan exportera just arbetsresorna. Kanske jag som missar det eller så saknas den funktionen.

    Skulle vara trevligt med mer information om körningen, hur man kör osv. Samt aktuellt väglag eller aktuell trafiksituation i närheten skulle vara lämpligt.
     
    Hunter78, Zooklubba, jogge och 2 andra gillar detta.
  10. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Ofta sitter obd uttaget nere vid knäna ungefär, ganska omgiven av plåt, så mobiltäckningen blir ju sådär, finns det uttag för antenn på dongeln?
     
    bernard gillar detta.
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Inte vad jag sett! Mobilen låg dock nere i samma höjd, dock mer i mitten av bilen vid streamingen. Kollade aldrig aktivt, lyssnade mer på om det buffrade osv
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Idag kom en notis om vinterdäck, att det krävs från 1 december.

    En förbättring hade varit om den varnade för det i samband med dåligt väglag.

    Huruvida den skulle säga till om detta från datumet det är tillåtet vet jag inte, eftersom jag inte hade Telia Sense då :)
     
    bernard gillar detta.
  13. joström

    joström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2014
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    Jag saknar BT i bilen men har en aux ingång, borde kunna kombinera telia sense med chromecast audio i bilen :)
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det som skulle kunna krångla till det är att wi-fi inte startar sekunden du startat bilen utan det tar några minuter. :)
     
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Verkar inte som att notiserna fungerar helt hundra. Motorlampan på bilen tändes, inget kom upp som notis och inget syntes i appen. Dagen efter när jag startat bilen så hade appen loggats ut, när jag loggade in sen fanns det en ruta om att Motorlampan var tänd.

    Hoppas att det var en bugg just nu och som löser sig.

    En smart grej hade också varit att när ett sådant fel kommer upp - att man enkelt kan se förslag på verkstadstider hos Bilia (samarbetspartnern) :)
     
    bernard, night77 och Zooklubba gillar detta.
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    När tar du fram kofoten och testar åverkanslarmet då? Eller om du befinner dig i Stockholm kan jag erbjuda mig tid ^_^
     
    6150, bernard och Cupcakes gillar detta.
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det vanliga larmet är känsligare än åverkanslarmet verkar det som [emoji6]
     
    bernard gillar detta.
  18. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Kanske skulle testa detta,eftersom jag inte har någon täckning över skogen med operatören tre,men får ju det och kan ringa wifi samtal iallafall
     
    bernard gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @Cupcakes@Cupcakes - fortfarande nöjd med detta?
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nja, men 99kr/månad är det värt. Men kostnaden för inköpet sett till vad man får är inte helt rätt - tycker jag [emoji85]