Testa "Spaghetti and Marshmallows"

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av fruxo, 18 sept 2010.

  1. fruxo

    fruxo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej allesammans!
    Jag har knåpat ihop ett spel som jag snart tänker släppa. Har gjort i ordning en beta som ni gärna får testa! Det är hittils bara testat på en Samsung Galaxy S. Rapportera gärna tillbaka om det strular på nåt sätt!
    Spelet heter "Spaghetti and Marshmallows" och är ett bygg-simulations spel där man sätter rå spaghetti i marshmallows för att bygga sig det som ska klara banan.

    Bygger man dåligt blir det svajjigt och spaghettin går av osv.. Jaja, förhoppningsvis har ni slutat läsa och spelar det redan ;)

    Jag kanske borde nämna att det kräver minst 320x480 skärm upplösning och android 2.1 eller uppåt.

    EDIT: Nu är det släppt på market, så jag tog bort länken till den gamla betan.
    Länkar/qrcodes till market finns här: http://fiffigt.com/games/


    Postar några screenshot här i tråden:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Last edited: 5 okt 2010
  2. matte03

    matte03 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    279
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Force close på X10 :(
     
  3. fruxo

    fruxo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tråkigt :( Men kör inte den android 1.6?
     
  4. matte03

    matte03 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    279
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    aha missa att den krävde 2.1 :P
     
  5. ichi7e

    ichi7e Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fungerar bra på Desire.

    Det var lite svårt att träffa rätt med fingrarna även om man försöker noga, kanske en setting att bestämma lite zoom så att det blir lite större hade vart något? De där ringarna som kommer när en spagetti connectas var det jag fick gå efter, så de hjälpte en hel del.

    Ibland så droppas det marshmallows när man försöker scrolla upp eller precis efter att man har scrollat up. Mina spaggetibyggnader slutade med massor av onödiga marshmallows över allt :cry:

    Men det var ett bra och kul och välgjort spel (fin grafik) och ganska likt bridge construction :)
     
  6. softarn

    softarn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Får samma buggar som ichi7e, men spelidén är bra. Just nu är det ju nästan ospelbart, iaf på banan "Getting afraid of heights?" då man droppar marshmallows fel hela tiden. Men när du löst detta med att man trycker fel kan detta nog vara mitt nya favoritspel, grymt bra!

    Du borde använda dig av de fysiska knapparna menu och back istället för mjukvaruknappar.

    Edit: Man får en intressant effekt om man scrollar tillräckligt långt upp :)
     
    Last edited: 18 sept 2010
  7. nofowuw

    nofowuw Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Låter kul! ska provas :D

    Edit: Här är en qrcode så man slipper knappa in URLen manuellt för att tanka appen :)
    [​IMG]
     
    Last edited: 18 sept 2010
  8. nofowuw

    nofowuw Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hmmmm spelidén är riktigt kul! Men det är väääääääldigt svårt att kontrollera.
    Upplever det extremt svårt att fästa en marshmallow på ett spaghettistrå då fingrarna är större än 10 strån. Vet inte riktigt hur man löser detta på ett bra sätt. Sen är det lite småbuggigt också, ibland kommer marshmallowsen upp i mitten ist för där man trycker och när man scrollar och släpper sätter den ut en marshmallow 50% av gångerna.

    Men konceptet är riktigt kul, fortsätt utveckla appen så kan den bli sjukt rolig :)
     
    Last edited: 18 sept 2010
  9. softarn

    softarn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Testade spela igen och tog mig igenom spelet. Marshmallows läggs ut ganska ofta när man väljer restart också. Ljudet när man trycker på en meny är grymt irriterande, men det kanske bara är jag. Ett par av banorna blir lite för lätta när man kan luta byggnaden mot väggen och det borde krävas ett stabilt bygge för att man ska gå vidare, inte att man bygger en enkel stapel rätt upp som rasar direkt efter att man tagit ringen.
     
  10. fruxo

    fruxo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för input! Kul att ni gillar det :)

    Hmm. Måste fixa det att marshmallows dyker upp vid scroll osv. Det upplever jag bara själv en gång på 100 eller nåt på min telefon, men det verkar ju mycket vanligare på era.

    Ska göra antingen nån sorts snap-to-closest-spaghetti, mini-zoom ruta eller zooma hela skärmen för att försöka lösa precisions problemet också. Det blir ju svårare att träffa ju mindre skärm man har..
     
  11. e2zippo

    e2zippo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Påminner om World of Goo till Wii, vilket är ett riktigt bra spel, lär testa!
     
  12. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    SJUKT bra spel! Jävlar vilken hög kvalla på ett amatör (gissar jag iaf) -projekt.
    Det jag tror framförallt behövs fixas är just storleken. Antingen sänka upplösningen, eller göra marsmallowsen större etc för att göra det enklare att göra det man vill.

    Jag kommer verkligen att följa utvecklingen på det här, keep up the good work

    *Edit*
    Stryk lägre upplösning, det är nog snarare frågan om att göra det mesta större. Marshmallows, text etc

    *Edit2*
    Vore även bra om "hitboxen" ;) för marshmallows blir något större så att man inte måste pricka exakt på milimetern för att sätta fast på en spaghetti (det kanske löser sig ifall man gör större marshmallows.
    En annan grej som kanske inte skulle bli bra, men ändå kan vara värt att prova är att kunna kompensera när tornet börjar luta genom att luta på telefonen åt motsatt håll, som en sista livsupphållande åtgärd medans man bygger den sista biten upp till ringen :)
     
    Last edited: 18 sept 2010
  13. softarn

    softarn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Det är också väldigt svårt att scrolla ibland. Fastnar i något sorts "sätta ut marshmallows" mode, drar hur mycket som helst men det händer inget.
     
  14. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Det här verkar lovande! Spelidén påminner mig om World of Goo som är ett underbart spel. Konceptet spaghetti och marshmallows är ju härligt udda också! :)

    Som andra påpekat är det lite svårt att träffa rätt, och jag sätter ofta ut marshmallows när jag inte har för avsikt att göra det, både när jag försöker träffa en befintlig marshmallow eller när jag ska scrolla. Det kan också vara lite svårt att träffa spaghettistråna när jag vill placera marshmallows på dem. Och även jag tycker att ljudet när man trycker på menyalternativen är lite otäckt. o_O Det var det första jag reagerade på faktiskt, innan jag ens börjat spela.

    Hur som helst ser det mycket lovande ut, och nu ska jag återgå till spelandet! :)

    Edit: Det här marshmallowregnet som jag råkar skapa varje gång jag ska scrolla är nog det största problemet jag har med spelet i sitt nuvarande skick. Bara när jag ska scrolla upp och kolla hur banan ser ut kan jag göra av med tio marshmallows. Och då anstränger jag mig verkligen för att scrolla noggrant.
    Ibland händer det också att marshmallows skapas på fel ställe, och inte där man trycker. Speciellt störigt blir det när man försöker trycka på meny-knappen i hörnet och det skapas en marshmallow en centimeter åt vänster. Detta är inte ett problem jag har stött på i andra spel eller program. Och nej, jag har inte tjocka fingrar. :)
     
    Last edited: 19 sept 2010
  15. fruxo

    fruxo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag updaterade apk filen nu.
    Problemen med oönskade marshmallows vid scrollning ska nu vara fixat. Det är bra att kolla vilken touch event action det är innanför trådlåset, och inte utanför! :)

    Tog bort meny ljudet helt tillsvidare.

    Hitboxen för marshmallows är för övrigt 1.5x marshmallow storleken. Men hursomhelst vill man nog zooma in litegrann så allt blir större. Då löser sig nog det mesta, så det får väl bli nästa grej...
     
  16. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Nu fungerar det mycket bättre, och det var inga problem med scrollandet längre. Härligt!
    Jag skrev tidigare att det var knepigt att träffa befintliga marshmallows när man ska sätta ut spaghettistrån, men det tar jag nog tillbaka, det hände mig inte en enda gång nu. Däremot kan det vara lite knepigt när man ska placera ut en marshmallow på ett spaghettistrå, och ibland händer det att jag sätter den alldeles bredvid i stället. Dock inte alls speciellt ofta. En liten inzoomning hade löst det, men personligen tycker jag nog att det fungerar tillfredsställande som det är nu.
    Skulle inzoomning vara något "fast" eller något användaren själv har kontroll över? Tvåfinger-zoom hade nog inte varit så dumt.

    När man klarat en bana så får man välja mellan att gå vidare, bygga mer, och "rampage". Om man väljer att bygga mer och senare vill gå över till "rampage" så verkar den möjligheten inte finnas.
     
    Last edited: 19 sept 2010
  17. nofowuw

    nofowuw Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ännu roligare nu efter den senaste uppdateringen med lite lösta problem :D
    Men missar dock fortfarande ca 70% av alla marshmallows och försöker sätta på mina strån.
    Kanske bara är jag som är kass, men har ju även en hero med den minsta möjliga upplösningen för spelet.

    Att kunna välja zoom skulle göra spelet helt underbart. Eller att ha en zoomview, ungefär som på iPhones text grejj (om ni vet jag menar)
     
  18. ichi7e

    ichi7e Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Håller med, scrollningen fungerar bra nu.

    Slippery Slide banan va riktigt kul :)
     
  19. Hojte

    Hojte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    same as above, nästan omöjligt med att träffa rätt :P för jävla smått
     
  20. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Att placera ut strån tycker jag funkar bra, men när jag bara provade lite snabbt så lyckades jag väl drygt hälften av gångerna jag skulle placera en marshmallow på stråt..