Tips: Tillfälligt hög strömförbrukning

Diskussion i 'Moto G (1-5:e generationen)' startad av donaldduck, 15 maj 2016.

  1. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Kör Cyanogenmod 13 men vill minnas att jag hade samma problem med standard Android 6.

    Kanske en gång per månad drar telefonen ur batteriet snabbt utan att jag gör något. På bilden ser ni det i högra delen innan jag börjar ladda. Den drar ca 100 mA mer än den skall göra. Att starta om hjälper men jag ville veta vad som orsakar problemet. Vanliga verktyg som Wakelock detector ger inget.

    Tyckte fenomenet hängde ihop med telefonsamtal. Att gå över till flygplansläge och tillbaks hjälpte inte. Nedanstående fungerar dock:

    Slå *#*#4636#*#* och gå till Telefon information. Gå ner till STÄNG AV RADIO och tryck på denna. Slå på radion igen. I mitt fall fungerar detta.

    För att upptäcka när det sker så skaffa en app som visar ström förbrukningen. Ett exempel är Ampere som visar momentana förbrukningen i en ikon på skrivbordet. Man lär sig snart vad förbrukningen skall vara och kan ta till ovanstående vid behov.
     

    Bifogade filer:

  2. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Kanske har löst problemet.

    Symptomen jag hade är karaktäristiska för the Radio Active Bug, ett problem som existerat mer än ett år och som Google inte fixat. Det som skiljer i mitt fall är att det är kanske uteslutande telefonsamtal eller SMS som utlöser problemet. Ni kan läsa om buggen på länken:

    https://code.google.com/p/android/issues/detail?id=190396

    Jag kör CM 13 på en rootad telefon och provar följande:

    - Installera appen Servicely

    - Ställ om appen till pro-läge, faktiskt gratis, och ställ in den så att den stoppar Google tjänster. Ställ in annat så att appen startar vid boot. Ställ in den så att den bara jobbar när skärmen är släkt

    Appen fungerar så att den var 60 sekund stoppar Google tjänster om den har startats. Detta då bara vid släkt skärm.

    Har inte märkt några oönskade bieffekter.

    Har ni en telefon som inte är rootad kan ni prova att stoppa bakgrundsdata.
     
  3. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Sedan Android 7 kom har jag varit härligt fri från att telefonens radio dragit effekt fast den skulle vara avstängd. Problemet har uppstått igen och verkar hända vid telefonsamtal då den andra parten lägger på före mig. Dock inte alltid då heller. Den bifogade bilden är ett bra exempel. Näst intill enda aktiviteten var ett telefonsamtal till mig. För att korrigera problemet gjorde jag två saker, utan att vänta tillräckligt länge för att se om första åtgärden fungerade:

    - Stängde av/på "radio" med hjälp av kommandon under *#*#4636#*#*
    - Slog ett telefonsamtal till en "prator" som jag sedan bröt genom att lägga på
     

    Bifogade filer: