Tillverkare och uppdateringar - vem sköter dem bäst?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Magnum81, 22 nov 2014.

  1. Magnum81

    Magnum81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hittade en mycket gammal tråd sedan tidigare, och den verkar vara förlegad...

    Jag har nu en S3 (fortfarande), och det är snart dags för en ny lur, när jag börjar att jobba igen efter pappaledigheten.

    Min fråga är nu, vilken tillverkare sköter om sina telefoner bäst, gällande uppdateringar samt är snabba med nya androidverisioner, utan att man ska behöva roota den? Vet att Samsung inte är speciellt snabb med nya uppdateringar.

    Måste tillägga att jag har varit väldigt nöjd med s3an hittills. Ett nytt batteri är det enda jag har kostat på den.
    Efter ganska precis 2 år blev telefonen sjukt slö, var på jag något senare rootade den och installerade omni rom, vilket jag även det är sjukt nöjd med.
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Utöver Googles Nexus-serie så tycker jag nog att Motorola varit väldigt snabba sedan 1-1,5 år tillbaka. Därefter kommer sannolikt HTC som i regel brukar leverera inom 90 dagar från en större Android-release.

    LG överraskade i samband med G3 och verkar efter Motorola och Nvidia bli först ut med Lollipop. HTC har återigen sagt att man levererar inom 90 dagar.

    Sony sade i mitten av oktober att hela deras Z-serie skall få Android 5.0. De kommer starta med Z3, Z2 i början av 2015 och sedan fortsätta med resten av enheterna. Det var en rätt trevlig nyhet \o/

    Samsung har inte officiellt sagt ett datum ännu (så vitt jag sett), men det ryktas om december för bland annat S5 och Note 4.

    Tillverkarna verkar äntligen ha förstått att flaggskepp bör uppdateras under minst två års tid från releasedagen, så du är nog rätt trygg oavsett vilket flaggskepp du satsar på 2014+ egentligen. Personligen betraktar jag Motorola, HTC och Sony som tryggast fortfarande.

    Brasklapp: Undvik fortfarande serier i begränsad upplaga; ex. Samsungs plus-modeller. De släpar i regel alltid efter sina syskontelefoner. Ex. Samsung Galaxy S4+ vs S4, och jag kan nog tänka mig att Note Edge också kommer ligga steget bakom Note 4 osv.

    Vad jag skulle vara mer angelägen om framöver, framför uppdateringar vill säga, är snarare att välja en tillverkare som låter användare låsa upp bootloadern utan några större konstigheter eller lösningar som e-fuse ( Samsung ) http://developer.sonymobile.com/unlockbootloader/unlock-yourboot-loader/
     
    Last edited: 23 nov 2014
    jnsson och Magnum81 gillar detta.
  3. Magnum81

    Magnum81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Tack för ett bra svar!
    För mig känns det som att samsung har haft väldigt hög kvalitet på sina mobiler, trots en lätt plastig känsla som vissa tycker är negativt. Hur är kvaliteten på övriga tillverkare? Jag var sjukt nöjd med HTC Desire när den kom, men valde samsung före HTC one, som kändes väldigt "skabbig" och fick ganska dålig kritik, som exempel. Det är ju en hel jungel där ute, förut fanns det ju bara Nokia eller Ericsson som var värda namnet mobiltelefon =O)
     
  4. Magnum81

    Magnum81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Kanske CMs one + one är något?