Diskussion: Tips and tricks för Google Assistant

Diskussion i 'Google Pixel Allmänt' startad av zztop007, 5 nov 2016.

  1. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Inte helt lätt att få engelsk Google Assistant att fungera med svenska kontanter etc. Jag har hittat en inte så snygg WORK around där jag använder voice search för att hantera det jag vet inte kommer att fungera med Google Assistant. Voice search är väl Google Now och har inga problem med att ex. Öppna en kontakt som Örjan eller Åsa medan Google Assistant snabbt hittar ett sökresultat om guldfiskar på webben om man ber om samma sak [emoji12]

    Finns det några bra trick ni andra hittat?
     
    doktorn gillar detta.
  2. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Bra tips. Hoppas främst just nu på att de börjar söka på vad som verkar vettigt med avseende på vilket land man är i snarare än vilket språk man valt. "Navigate to Kungens kurva" funkar inte.
    Lite trist i framförallt tvåspråkiga länder där t.ex. stationsnamn och orter kan ha inhemska namn men engelska är ett vanligt förekommande språk och där de flesta pratar engelska. Hopplöst det måste vara att få stöd av Google där.
    Det jag försöker säga är att problemet är större än bara vilket valt språk man har. De borde söka på alla språk man har valt, precis som gamla Google Now. Förhoppningsvis löser de detta raskt...
     
    zztop007 och bernard gillar detta.
  3. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Håller helt och hållet med dig. Börjar så smått inse att det inte kommer att gå att använda assistant i Sverige speciellt effektivt. Det är i stort sett omöjligt att få den att hitta saker då den inte kan söka på svenska namn eller platser speciellt effektivt. Jag har provat att lägga till fonetiskt stavning, på engelska, och då hittat den kontakter. Lite svårt att se mig göra det på alla dock. Det verkar som att man kommer att få klara sig på röst sökning via Google now tyvärr.
     
  4. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Jo. Å andra sidan så är assistenten inte tillräckligt mogen ändå. Det går inte att hålla en vettig konversation om man måste säga "Hey Google" eller "Ok Google" före varje dialog. Vi får säkert svenskt stöd när den lyssnar i ca 10-20 sekunder efter att den pratat färdigt. Vill iallafall kunna ha en normal konversation om vi nu ska prata och ha trevligt tillsammans :-)
    Fram till dess så upplever jag att Google Now är tillräcklig om de bara får ändan ur och låter oss ha svenska som primärt språk och kan starta en röstsökning överallt. Det är en prövning för psyket att ha engelska som primärt språk eftersom den då hellre föredrar att hitta på något helt random jibberisch än att gissa sig till att det troligen var det sekundära språket som sökningen skulle göras på. Fungerar enormt mycket bättre åt andra hållet.

    Är riktigt nöjd med telefonen ändå för allt annat den har, men ser fram emot en bättre assistent på svenska.
     
  5. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Ja. Tyvärr lär det dröja innan de mindre språken är på plats är min gissning. Google är förvånansvärt slöa om man jämför med ex. Apple.