Tips på bra hörlurar

Diskussion i 'Hörlurar' startad av Droid55, 21 jun 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag behöver nya hörlurar men det är ju rena djungeln.

    Jag har haft olika telefoner och har en lånetelefon just nu. Inga hörlurar förutom Apple EarPods till iPhone 5/5s har passat mitt öra. Jag avskyr in-ear hörlurar som ska in i örat likt öronproppar. Dessa gör i regel ont i mina öron och så trillar de ur. Vanliga hörlurar som liksom bara ligger "löst" i öronsnäckan i stil med Apple EarPods (alltså inte i hörselgångarna) gör visserligen inte ont men trillar också ur lätt. Apple EarPods är de enda hörlurar som kan ligga i öronsnäckan och inte trilla ur i första taget. Jag testade aldrig att jogga eller springa med dem men under vanliga promenader höll de sig på plats.

    Så vad för hörlurar finns det där ute för mig? Känns som jag bara kan välja mellan headphones och in-ear hörlurar. Headphones har jag ingen direkt erfarenhet av men tycker personligen det är fult och tar alldeles för mycket uppmärksamhet. In-ear hörlurar har jag redan skrivit att de gör ont, sitter obekvämt och ändå aldrig sitter på plats.

    Mitt största önskemål är TRÅDLÖSA hörlurar då jag ofta upplever att sladden är i vägen men hur bra fungerar dessa i praktiken? Vattentäta/-tåliga är också ett önskemål men inte nödvändigt (alla hörlurar tål väl lite regn? ska inte bada med dem).

    Det jobbigaste verkar dock vara passformen. Att hitta något som INTE hoppar ur örat vid rörelser eller åker av om det nu inte finns något som kan ligga stadigt i öronsnäckan. Såg Medis från Urbanears som verkar intressanta. Dessa var dock inte trådlösa.

    Om det inte framgick så ska hörlurarna alltså passa både för mindre rörelser som vanliga promenader som för mer rörelser som jogga/springa.

    Helst billiga. Jag har inga större krav på ljudkvalitén, jag var nöjd med ljudet i Apple EarPods som tydligen hade medelmåttigt ljud (men bra för vara standardhörlurar som följer med).
     
    Last edited by a moderator: 21 jun 2014
  2. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jag gör precis som du, hatar in-ear. Antingen så skaver de eller så bara ramlar de ur konstant. Dock har de ett djupare ljud.

    Måste bara slänga ett tips om dessa: http://www.elgiganten.se/product/lj...lips-horlurar-in-ear-actionfit-shq1200-orange

    Jag blev förvånad vilket ljud man fick för pengen, bas exister faktiskt trots allt! Jag var lite orolig att de skulle skava i öronen eftersom de är halvt in-ear (typ?) men har inte känt av något alls nu efter 4 månaders användning. De ska även vara svett/vattentåliga och de gånger jag har sprungit har de suttit som smort iallafall. Är ju inte så mycket pengar så ge dem en chans tycker jag ;)

    Det följer också med två andra storlekar på snäckorna utöver de som sitter på som man kan byta till! Plus en liten påse om man nu skulle vilja förvara dem i den... :)
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Tack för tipset! De verkar ju onekligen intressanta. Saknar bara trådlös men det kan jag leva utan just nu. I större behov av hitta ett par funktionsdugliga.
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

  5. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    SQH1200 allihop så är nog samma.

    Du kan ju göra dem trådlösa med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=871150 :)

    Jag har t.om. en såndär Samsung sticka liggandes hemma, kan se om jag hittar den om du nu är intresserad, bara hojta till i ett PM.

    Sladden är dock inget problem för mig, är 189cm lång. Dock blir det vill lite bökigt om man vill ha sladden under tröjan/jackan.
     
    Last edited: 21 jun 2014
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag ska åka och köpa hörlurarna imorgon. :)

    Får se om sladden är besvärlig eller ej. Undrar dock lite hur den där stickan fungerar? Finns det fler modeller eller rekommenderar du just den? Inga problem att kombinera Philip-hörlurar med Samsung-sticka?
     
  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Om du vill ha bra ljud så hade jag istället lagt lite mer pengar.

    Jag har dessa:
    http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/horlurar/BOSEIE2/bose-horlurar-in-ear-ie2
    De är inte vattentäta.

    Köpte dessa till min sambo:
    http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/horlurar/BOSESIE2IPH5G/bose-in-ear-horlurar-sie2i-gron
    De är tänkta till att träna med. Micken på headsettet är dessutom sjukt bra. Full storm ute = nada problem att prata.

    Bäst i Test - Aktiv Träning Mars 2014
    Kort utdrag ur testet: “Hörlurarna sitter perfekt och ljudet, liksom fjärrkontrollen, är bra - dessutom medföljer en riktigt bra armhållare till mobilen Läs testet här.

    Bäst i Test - DN SportHälsa 25 Feb
    “De färglada in-ear lurarna projicerar musiken med ett härligt djup, god klang och distanserar sig från kollegorna när det kommer till ljudkvalité. Komforten är bra och det var inga problem att bära SIE2i under 5 timmar i sträck”

    Bose SIE2 testades av Mobil.se den 12 feb 2013 med toppbetyg!
    Kortutdrag ur testet: "Istället för krokar runt öronen eller in-ear-design använder sig lurarna av små gummiklor som lägger sig längs med örats naturliga böjningar, vilket håller fast dem förvånansvärt bra. Än mer förvånade blev vi av att de stängde ute tillräckligt mycket yttre ljud för att det inte skulle vara störande, samtidigt som vi fick en verkligt bra bas i kombination med en över lag riktigt bra ljudbild genom alla register."

    Testad av PC magazine (UK) 2012-01-24
    Bedömmning: "The Bose SIE2i earphones deliver rich bass and clean audio performance in a moisture-proof, exercise-friendly design."


    Men smakar det så kostar det helt klart.

    Edit, aha, såg din topic där det stod bra men läste sen att du helst köper billiga. Då blir de inte så bra :P
     
    Last edited: 22 jun 2014
  8. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Hoppas du blir nöjd! :)

    Du ansluter till stickan med bluetooth sen kan du koppla in vilken högtalare som helst till 3.5mm jacket som finns i den. Du kan koppla in dina hörlurar till den, du kan koppla den till er stereo hemma om den har 3.5mm ingång eller eran bil om ni har en 3.5mm ljud kabel i den. Ja du fattar nog, inga problem alls att kombinera :)
     
  9. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Hur gick det med hörlurarna nu då? ;)
     
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Köpte de igår. Har inte hunnit packa upp de än och testa. Återkommer när jag har gjort det.
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Glömde svara på detta.

    De var sköna i öronen. Jag tror jag ska testa byta ut gummipropparna för se om någon ge ännu bättre passform men de åker i varje fall inte ut lika lätt som runda gör. De påminner verkligen om Apples EarPods fast med utbytbara gummiproppar. Köpte ett par grå/rosa också, jättesnygga. Den där lilla klämman som sitter på sladden för fästas på något gör det även stabilare.

    Tack för ett bra tips!

    Nästa inköp av hörlurar får bli ett par trådlösa, men det är inte aktuellt än.
     
  12. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Trevligt att du blev nöjd med dem!
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.