Toshiba AT200

Diskussion i 'Toshiba' startad av dhanjel, 2 sept 2011.

  1. Nat

    Nat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Z fold 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Z fold 2
    Lite sammanfattning av det jag tycker om Toshiba'n. Idag har jag en galaxy tab 8.9, Ipad1 och en AcerA500.

    Köpte den igår. Ofta registreras inte att man har tryckt på skärmen, speciellt på underste delen av skärmen. Det laggar rätt mycket också tycker jag. Provade med ADW launcher och det blev lite bättre. Paddan spelar alla videoformater med Dice Playern utan problem.

    Det som är tråkigt är att WiFi hastigheten är ofta mellan 5 och 12 Mbit, i motsatsen till Galaxy Tab som når lätt 30mbit över WiFI.

    Skärmen är av IPS typen och är ganska realistisk när det gäller färgerna, samsung däremot är för mycket färgrik. Tycker att skärmen är helt OK. Just nu väntar jag på Root Access.

    Annan grej jag märkte: processorn går hela tiden mellan 1,008 Ghz eller 1,2 Ghz, den verkar inte kunna gå på mindre hastigheter, paddan blir rätt varm också. PowerManagement är rätt dåligt jämfört med Galaxy Tab som går mellan 100 mhz och 1 ghz.
     
    Last edited: 10 feb 2012
  2. bosse11

    bosse11 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Platta:
    Samsung Tab-S 10.5 (T805)
    @Nat Korrekt, men många av de problem du adresserar ovan går förmodligen (förhoppningsvis) att justera med kommande uppdateringar. Man får ju som early adopter tyvärr räkna med små grejjer i början nuförtiden...? Väntar också på root och en drivrutin för usb debug läget.
     
  3. Nat

    Nat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Z fold 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Z fold 2
    Jag har haft 3 spontana omstartar bara idag, provade en factory reset också utan resultat. Men Toshiba har gjort pads förrut så dem borde veta bättre, den här tabben känns helt otestade.

    Men det kommer vara bra så fort customroms inkommer. Det finns hopp :-)
     
  4. UncleRedz

    UncleRedz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2009
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Av vad jag kan se så är det inte mycket utveckling på ROM sidan just nu. Vilket kan beror på att plattan inte verkar säljas i stora delar av världen ännu. Kanske bara i Europa än så länge?

    Tycker marknadsföringen är lite konstig, då de slog på buller och bong när den presenterades, men när den nu väl säljs så är dom tysta.

    Första steget är att få ADB över USB till att fungera, vilket jag gått bet på än så länge. Se tråden jag startade här, http://www.thriveforums.org/forum/toshiba-thrive-development/8380-adb-usb-driver-toshiba-at200-excite.html

    @Baeckman
    Angående USB eller separat laddare... så är jag inte helt säker. Man laddar via en sladd med "docknings kontakt" i ena änden och USB i andra. USB sidan kopplar man in i en laddare. Om man kopplar in USB änden i datorn istället så indikerar plattan att den börjar ladda också, jag vet dock inte hur bra det fungerar, om det typ kommer ta evigheter att ladda via USB i datorn. USB/Docknings sladden är tjockare än en vanlig USB kabel, så det är inte omöjligt att laddaren kör igenom mer ström än vad USB normalt använder.

    @Nat
    Vad använder du för app för att se hur snabbt processorn kör? Jag har än så länge inte märkt av att plattan blivit orimligt varm. Min frus Cube U9GT2 med ICS blir mer varm oftare.

    För mig har plattan spontan startat om tre gånger, den ena gången så hade jag laddningskabeln kopplad till datorn samtidigt som jag hade en vanlig USB kabel kopplad mellan plattan och datorn också. De två andra gångerna så försökte jag köra Quadrant Standard Edition, någonstans bland de första testerna så vill den inte vara med, hänger sig en stund och startar sedan om.

    Jag provade att köra ett par andra benchmark program och de har kört igenom utan problem.
     
  5. Nat

    Nat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Z fold 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Z fold 2
    Jo, appen heter "Temp+CPU V2" och är en widget.
    CPU use är nästan aldrig under 50%, jag misstänker att det har att göra med WiFi.

    btw så får jag en score av 4426 med antutu benchemark, ganska låg föresten.
     
    Last edited: 10 feb 2012
  6. UncleRedz

    UncleRedz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2009
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har installerat widgeten och när tabletten ligger och idlar på hemskärmen så kör den på 300Mhz, ~1-2% CPU och 27.7 C, detta är med Wi-Fi igång.

    Har en D-Link DIR655 och direkt när jag fick hem tableten så började D-Linken strula, nätverket slutade fungera för både wireless och trådade enheter. Hade dock jätte gammal firmware i en, så nu har jag uppdaterat till senaste och allt fungerar som det ska.

    Fick 5344 i score, dock rapporterar den 1008Mhz, om det stämmer så gick den aldrig upp i full hastighet. Efter en snabb googling så verkar Galaxy Tab 10.1 ligga på 3729 och 8.9 på 4815. Så det är väl inte helt dåligt. Att du får låg score är troligen på grund av att något annat ligger och drar en massa CPU i din tablet.

    AnTuTu Benchmark:
    Toshiba AT200 5344
    Galaxy S2 6015

    Galaxy Tab 10.1* 3729
    Galaxy Tab 8.9* 4815

    Bredbandskollen (8Mbit):
    Toshiba AT200 6.522/0.866 Mbit/s
    Galaxy S2 6.747/0.859 Mbit/s
    Dator 7.130/0.790 Mbit/s

    *Googlade värden
     
    Last edited: 10 feb 2012
  7. Nat

    Nat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Z fold 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Z fold 2
    OK, min går 95% av tiden inte under 50% så det måste vara nåt fel med min tab. (denna värden får jag direkt efter en factory reset). Och jag fick en spontan omstart igen den sista timme. Tror jag lämnar min tillbaka imorgon.

    Vad kan det vara som drar en massa CPU efter en factory reset ?
    Det enda av mig installerade app är cpu temp v2.
     
    Last edited: 11 feb 2012
  8. UncleRedz

    UncleRedz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2009
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Svårt att säga vad det kan vara. Du kan juh installera en LogCat app så att du kan se lite vad tableten har för sig, det kan dock vara mer eller mindre svårt att tyda.
     
  9. Nat

    Nat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Z fold 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Z fold 2
    Fick en ny idag och det verkar vara mycket bättre nu.
     
    Last edited: 11 feb 2012
  10. UncleRedz

    UncleRedz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2009
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Meddela gärna om denna spontan bootar om ibland också. Min gjorde det en gång till igår utan egentlig anledning.
     
  11. Nat

    Nat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Z fold 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Z fold 2
    Efter några timmars "playtime" inga omstartar, dock laggigt är det.
    Sämst är att browsern inte verka vara HW accelererade och Wifi når fortfarande knappast över 10 mbit så att spela 1080p över DLNA blir laggigt. Underdelen av skärmen är fortfarande okänsligt. Problemet verkar vara mjukvaru mässigt.
     
  12. bosse11

    bosse11 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Platta:
    Samsung Tab-S 10.5 (T805)
    Fortfarande ingen som märkt av att den kan haka upp sig / låsa sig och få statusbaren att blinka? Räcker med att starta om skärmen sen fungerar det flawless igen, dock jobbigt!
     
  13. UncleRedz

    UncleRedz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2009
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Nope, det har aldrig hänt. Däremot så spontan bootar min om när man minst väntar det och nyss så gick det inte att slå på skärmen, ljuset gick på men ingen grafik. Efter lite tryckande så fick jag den till att boota om.

    Jag kommer lämna tillbaka den på måndag. Dessa tidiga batchar av plattan verkar inte helt stabila, vilket är synd då det i övrigt är en riktigt trevlig platta. :-(

    (Om man tittar i Service Station, så kör plattan Android 3.2.1.05.5.003 och part number är PDA05EY00100GN5.)

    @Nat
    Ang. ryckighet osv, så flyter det på bra med VPlayer. Både Dice och MX hackar för mig.
     
    Last edited: 12 feb 2012
  14. Nat

    Nat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Z fold 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Z fold 2
    bosse11: ingen blinkning av statusbaren däremot väldigt dålig registrering av tryck på statusbaren och homebutton.

    UncleR: Inga spontana reboots med Toshiba nr2. MEN MEN efter installation av Vplayer började problem. Avspelning av video nr1 gick bra men inte video nr2 sen tog det 5 minuter innan spontan rebooten kom! Så Vplayer avinstallerades.

    Toshiba great at hardware but sucking at software.

    Glömde nämna också att det finns batterydrain av 1% per timme med Wifi off.

    Tror inte det kommer patches pga närvarande ICS.
     
    Last edited: 12 feb 2012
  15. bosse11

    bosse11 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Platta:
    Samsung Tab-S 10.5 (T805)
    Får gå tillbaka imorgon och fixa en ny. Gillar den ännu mer nu när jag har adw launcher installerat. Har haft några spontana reboots med, fast ej många och gissar mer på mjukvarurelaterat. ICS lurar säkert runt hörnet och kommer nog i samband med USA lanseringen?

    Fick också reboots som tidigare konstaterats vid ljudtestet i quadrant.

    Toshiba verkar inte helt hundra på mjukvarudelen, men vad är alternativet? En hårdvarufailande prime eller en plastig samsung, och äpplet tar jag inte i med tång :-) Toshiban har iaf potential!?
     
  16. Nat

    Nat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Z fold 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Z fold 2
    Samsung använder tyvärr Tegra 2, Primen är nice men lite för dyrt och Apple är inte min grej. Så OMAP återstår som bra alternativ och en stor fördel är att ICS är optimaliserade för OMAP samma som HC 3.0 är optimaliserade för Tegra 2.

    Vi får vänta lite.
     
  17. bosse11

    bosse11 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Platta:
    Samsung Tab-S 10.5 (T805)
    Jag hade redan köpt en prime när den först presenterades men sen när alla rapporter om dålig WiFi och att gps:en inte fungerade alls dök upp så drog jag öronen åt mig. Primen är nice men jag kan inte leva med att ha en funktion (gps) som inte fungerar. 5990;- för något som inte fungerar som det ska är överprisat alla gånger enligt mig.

    Jag blir dessutom mer och mer nöjd med Toshiban ju mer jag använder den, bortsett från att min statusbar blinkar ibland, och Omap verkar som du skriver @Nat bra för kommande ICS. Borde väl kunna lämna tillbaka den och få en ny om jag hävdar D.O.A?
     
  18. Nat

    Nat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Z fold 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Z fold 2
    Det borde inte vara problem att återlämna!
     
  19. bosse11

    bosse11 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Platta:
    Samsung Tab-S 10.5 (T805)
    Vad gör jag för fel? Bytte plattan idag och samma problem dyker upp efter 10min användande... det måste vara något jag gör fel?
     
  20. UncleRedz

    UncleRedz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2009
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hur håller du plattan? Det är inte så att du håller för nära kanterna? Skärmen är känslig iallafall 2,5-3 mm utanför displayens kant. Det är inte mycket att hålla i.

    Bytte min idag och än så länge ingen omstart. Dock för tidigt att veta säkert.