Touchen segar sig

Diskussion i 'Desire Z' startad av Ior, 1 aug 2012.

  1. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Jag har nyligen börjat få ett ganska oroväckande problem med min DZ:a. Ibland reagerar inte skärmen när jag ska svepa eller klicka på något. Det händer både på hemskärmarna, i appmenyn, inne i flera olika appar (bankapp, Wordfeud, Snowstorm, och massa fler), inne i kalendern, osv, att skärmen till en början svarar normalt, men sedan inte reagerar alls. De fyra knapparna längst ner, hem, meny, tillbaka, och sök, funkar oftast men det har hänt att även de inte svarar på beröring.
    Problemet har gått att lösa genom att släcka skärmen med låsknappen, och sedan tända skärmen igen. Eller ibland har jag fått hålla in "hem"-knappen i typ en minut.
    Jag är inte särskilt vass på hur touchen funkar och vet inte alls vad som kan vara orsaken. Någon som vet??
    Det kanske kan spela någon roll att mobilen är full av info? Har ju haft min DZ:a sedan januari förra året så det är väl en hel del skräp i den efter så lång användning kan jag tro (har drygt 5000 sms i minnet).
    Jag funderar på att göra en fabriksåterställning, skulle det lösa touchproblemet? Det rådet ges i andra trådar om andra mobiler, är dock osäker på om samma funkar för DZ:a som antagligen har andra digitizers (eller vad det heter, haha) än till exempel LG. Jag vet som sagt vääääldigt lite om sådant här... :o
    Undrar också hur mycket DZ:an kommer att uppdateras efter fabriksåterställningen. När jag fick den hade den nämligen FroYo men uppdaterades till Gingerbread efter någon månad. Får jag tillbaka Gingerbread i en uppdatering eller hur blir det??
     
  2. Hunnert

    Hunnert Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tänkte inte svara då jag kan föga om detta själv.. men ingen annan gör det ju..

    Som du säger så låter det suspekt som att din digitizer inte är helt 100. Vad detta beror på vet jag dock inte, men har läst någonstans att de är rätt fuktkänsliga. Om jag förstår dig rätt så är det dock olika delar av skärmen som strular, och vid olika tillfällen, vilket ju låter lite skumt om det är ett hårdvarufel (men jag vet inte hur en felaktig digitizer beter sig, det kanske är just så..?).
    Det "ska" nog inte vara något problem att du använt telefonen länge, men om jag var i din sits skulle jag, som du säger, prova en fabriksåterställning (och jag hade rootat och slängt in en custom rom när jag ändå var igång, men det är jag det ;)) så har du ju iallafall felsökt den delen, men huruvida det kan lösa ditt problem vet jag inte.

    Jag förutsätter att du skulle få tillbaks GB efter en återställning, förstår inte varför inte, men tar inget ansvar för det om det inte händer... :P

    Om det inte hjälper verkar byte av glas och digitizer gå loss på ca 340kr, kanske det är värt? Verkar vara en del pill att ta isär telefonen, men finns bra videos på youtube.
     
  3. Vader

    Vader Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2012
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Du har troligen för mycket saker i minnet. Försök att ta bort en del saker.
     
  4. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Tackar för svaren!
    Byte av glaset är nog uteslutet. Känns inte värt det eftersom min bindningstid går ut i januari då jag skaffar ny telefon. Fuktskada låter ganska omöjligt såvida det inte har kommit fukt i mobilen när jag haft den i fickan och det har blivit varmt och svettigt där. Men det låter lite långsökt. :)
    Jag ska testa att göra en fabriksåterställning. Det är nog dags att göra det ändå, ibland känns hela mobilen lite slö liksom.
    Återkommer med svar om hur det gick!
     
  5. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Har nu återställt telefonen och problemet finns faktiskt FORTFARANDE kvar :/
    Skärmen svarar till en början: jag kan gå in i appar utan problem men sedan går det inte längre. Skulle nyss gå in i spelet "Papi Jump" och spela lite, och jag kunde starta appen men sedan kunde jag inte klicka på skärmen för att starta en spelomgång.
    När skärmen lägger av, går det dock fortfarande att navigera med den där optiska styrkulan.
    Jag har mina misstankar om att det kan vara en av mina appar som orsakar det här. Spelet "Fish Live" får nämligen Sense att krasha så jag misstänker att "Fish Live" även får touchen att lägga av tillfälligt. Finns det någon vass androidfantast här som kanske kan bekräfta min misstanke??

    För övrigt så slapp jag FroYo: direkt efter att jag satt igång återställningen så började telefonen uppdatera systemet till Gingerbread :)
    Bra det åtminstone!
    Råkade dock glömma bort att backa upp lite info jag hade i en anteckningsapp, såååå, medan jag ändå är igång: är det någon som vet om man måste skaffa helt nytt VISA-kort om man slarvat bort koden till det...?
    -.-