Diskussion: Tråden för batteritid

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Exile82, 10 mar 2012.

  1. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Jag skulle nog vilja påstå att det finns lika många användningsmönster som det finns användare, så som du säger kommer det aldrig att få till ett test som tar in allt.
     
  2. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Det är väl bara att titta på jämförelsetesterna. Xperia S sticker inte ut när det gäller batteritid.
    Kan du inte tagga ner lite och föra en sansad diskussion?
     
  3. ihpv

    ihpv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Nä det jag skulle säga också är att det är en indikation men bästa sättet att avgöra om det håller måttet för en själv är att gå efter andras omdömen och väga in många personers resultat

    Sent from my LT26i using Tapatalk
     
  4. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Jag håller med dig till fullo!
     
  5. Trulle

    Trulle Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur ska man göra för att få ut maximal effekt utav batteriet? Antar att man inte ska ladda i 24h första gången som man gjorde med Ericsson ga 628? ;)
     
  6. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Hur menar du nu? Ladda tills det är fullt så är det fullt.

    Eller menar du hur du maxar batteritiden? Dra ner ljusstyrkan på skärmen och stäng av datatrafiken, men hur kul är det?!
     
  7. Soccom83

    Soccom83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Tror du missat min poäng. Jag är medveten om att att S inte sticker ut från mängden, men varför då skriva det på S med röda bokstäver att den inte sticker ut, men på alla andra som inte sticker ut heller skriver man inget om batteritiden varken positivt eller negativt. Så varför skrev man då något som av många kommer tolkas som att S är sämre i batteriet än de andra?
     
  8. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Nej då, jag förstår din poäng!
    Men vi tolkar nog den meningen på olika sätt.
    "Kräver en batteritid långt utöver det vanliga" tolkar jag som just det jag skrev, att den inte sticker ut, åt nåt håll. Den har en normal batteritid, som det man förväntar sig, alltså inget överdådigt.

    Men vad jag förstår så är du sur för att man inte har skrivit så för liknande telefoner med liknande batteritid. Ja, det kanske man kan undra, men är det en sån fantastiskt stor grej?
    Som mannyb är inne på, testerna är så ofantligt omfattande att det inte går att ha EN mall för hur man ska skriva, var man ska skriva, och när man ska skriva det.
    Gilla nu läget, antingen är du tacksam för deras insats, eller så skiter du i testet och köper telefonen och testar själv. Skulle det inte passa så lämna tillbaka den.

    Vi har förstått att du är sur, men nu räcker det...
     
  9. puu

    puu Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sitter och laddar min telefon nu och trodde att den var färdig då dioden ändrat från rött till grönt. Men när jag väckte den så sa han att den bara var 90% laddad så jag fick snällt vänta ett tag till.

    Ska det vara så? Vet inte om jag tycker det är en bra feature men jag har för mig att min gamla x10 mini pro också lyste grönt innan den var färdig. HTCn vänta med den gröna dioden tills den var helt färdig.
     
  10. Soccom83

    Soccom83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Den börjar lysa grönt över en viss % på min arc tror jag det är 30%. Grejen är att den går upp till 100% stänger av laddningen och sen kan den sitta där ett tag utan att ladda. Under den tiden kan den tappa % för att sedan efter ett tag börja ladda igen. Det är för att inte dra onödig ström och för att inte överladda batteriet om jag förstått det hela rätt.
    Vad du får kolla efter är ifall där är rörelse i batteriikonen längst upp till höger, där kommer vara en blizt inne i det gröna batterifältet, om det i fältet samtidigt håller på att fyllas upp med grönt, då laddar den, är den konstant grön laddar den inte för tillfället.
    Blizten betyder att den är inkopplad till en strömkälla. Om batteriet laddas ser du att ikonen fyllas på med grönt tills den är full, och sen töms och fylls upp igen.

    Lite luddigt skrivit kanske.. men jag hoppas du förstår.

    Anledningen till att jag tycker det är en stor grej är att man skriver det i rött med när man på liknande telefoner (ex htc och samsung) inte skriver ut det. Utan nu är där folk i tråden som säger "jaha dåligt batteri" då blir det en htc. Sen kan ju manny säga vad han vill att folk ska läsa texterna etc, men att folk tolkar det som negativt när de märker ut det i rött, det visste han om såvida han inte är ett riktigt stolpskott, det var antagligen meningen....det är därför jag är irriterad för det favoriserar alla tillverkare som inte får en röd text med om batteriet (läs HTC och Samsung) speciellt när då Sensation presterar sämre i videotestet än xperia s på samma plattform, varför väljer man då att peka ut S och skriva "passar inte om du vill ha extrem batteritid". Tappar trovärdighet i mina ögon gör man i alla fall när man väljer att peka ut en tillverkar och inte en annan, speciellt när en annan tillverkare får SÄMRE resultat i samma test som ligger bakom formuleringen "passar inte den som vill ha extrem batteriprestanda"
    Nu har jag skrivit nog om detta, blir sista posten om det, vill Manny fortsätta spela att han inte förstår så får han göra det.
     
    Last edited: 15 mar 2012
  11. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    På SE Xperia telefoner är detta helt normalt. Vet dock inte riktigt vad syftet är.
     
    Last edited: 15 mar 2012
  12. Soccom83

    Soccom83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Bör vara att man kan se att den nått en viss nivå (säg 30%) så man vet om man kan ta den om man ska ut genom dörren eller något.. alltså att man kanske glömt ladda den över natten lägger den på jobbet så kan man ta den till lunchen även om den inte är fulladdad typ
     
  13. Affe_

    Affe_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Kommer lägga upp bild senare ikväll på hur min förbrukning ser ut. Just nu har den sjunkit till typ 40-50 procent efter 9h på batteri, skärmen är det som drar.
     
  14. Ludwig

    Ludwig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2011
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    Info:
    Snart så
    Telefon 2:
    Xperia Z2
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Jag ska hämta ut min Xperia idag/imorgon, kan berätta sen hur jag tycker det är vid spel etc :)
     
  15. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Swedroid måste ju hitta nåt att klaga på. ;) Telefonen är för bra helt enkelt, säger jag som ivrigt väntar på att få hämta ut min Xperia S från posten.

    Men jag tycker att Swedroids kritik är befogad i och med att föregångaren Arc levererar bättre batteritid vid filmtittande.
    Swedroid säger ju inte att batteritiden är dålig.
    Jag tror dock att detta mycket väl kan ändras när ICS kommer, för ICS kan utnyttja dual core bättre än Gingerbread.

    I mina ögon har det dock inte kommit en enda smartphone med bra batteritid än så länge. När vi får smartphones som håller i flera dagar vid normalt användande så blir det godkänt. Featurephones har ju överlägsen prestanda vad gäller batteri.
     
  16. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    @Soccom83 - Jag förstår dock din kritik. Batteritiden framställs lite negativt när den inte är negativ egentligen jämfört med de flesta konkurrenter.
     
  17. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Nere på 38% efter 8h45m
    49% Skärm
    33% Samtal (39m)
    9% Viloläge
    4% Inaktiv
    2% Android

    Inget Wifi, BT, GPS alls!! Uppdateringar på 4h på Snowstorm och Kalender!!
    Laddat hem några apps o installerat!!

    Kan inte säga att jag är nöjd men så är det. Kan inte säga att det är uselt heller.. beror ju på vad man jämför med men Jag hade hoppats på o slippa ladda varje kväll men som det ser ut nu så måsta man ladda 1-2ggr per dag vilket jag då tycker är USELT!! :cry:
     
  18. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

  19. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Den ska ju bli bättre efter ett par urladdningar.. så jag hoppas på samma sak här!! Men tror det inte blir några under.
     
  20. Affe_

    Affe_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Om du hade hoppats på att slippa ladda den varje kväll har du nog valt fel telefon. Mitt mål är att slippa ladda den på dagen igen om jag laddat den över natten.

    Sent from my Sony Xperia S using Tapatalk