Tråden för Google Photos

Diskussion i 'Applikationer' startad av Miros, 29 maj 2015.

  1. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag fick tillbaka ungefär hälften av utrymmet. Enligt Google Dashboard har jag inga bilder, men Google Photos använder fortfarande ca 2 GB... Vad göra? Jag har tömt papperskorgen.
     
    Toneloc gillar detta.
  2. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Jo fast jag tänkte mer på den dedikerade fotouppladdningsklienten för Google Photos. :P

    Går att hämta här: https://photos.google.com/apps
     
  3. Miros

    Miros Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det jag märkte igår var att när man laddat upp en större mängd bilder och när man fått meddelande om att uppladdningen/synkningen är klar så kan det dröja ett tag innan alla bilder syns på webbe, i mitt fall så tog det typ 2 tim innan man såg alla.

    Antar att det kanske blir samma sak om man deletar många bilder....bilderna försvinner direkt men det kanske tar ett tag innan "ledigt utrymme" uppdateras.
     
  4. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Min uppladdning var färdig igår kväll och jag såg bara en del av dem imorse. När jag går till tjänsten i webbläsare ser jag gråa rutor som om det skulle även bilder där. Efter ett tag försvinner de och hela bakgrunden blir vit. Det står alltså inget om att jag inte har några bilder, som jag tänker mig att Google skulle skriva om man inte hade några bilder.
     
  5. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    1. Installera TunnelBear VPN (eller motsvarande) och anslut via USA.
    2. Töm data för appen Photos under Settings > Apps > Photos.
    3. Starta Photos och gå in i inställningarna och aktivera Group similar faces.
    4. Koppla från TunnelBear.
    Detta fungerade för mig, och har fortsatt att fungera både i appen och på webben trots att jag inte längre är ansluten via en proxy. Vi får väl se om det håller i sig!
     
    Pontzy, jnsson och Helldude gillar detta.
  6. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Själv laddade jag upp knappt 2000 foton i går från telefonen. De flesta syntes direkt på webben, men ett hundratal fattas fortfarande. Vissa syns på webben, men har av någon anledning inte dykt upp i Google Photos-mappen på Google Drive än. Jag hoppas att det löser sig, för annars blir det till att gå tillbaka till FolderSync + Google Drive (vilket visserligen är en utmärkt app och lösning).
     
  7. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har för övrigt fått tillbaka mitt utrymme nu, men det syns fortfarande gråa rektanglar i mitt flöde.

    Har bilderna dykt upp?
    Själv har jag anvät Drivesync, men en fördel med att använda Google Photo är ju att man kan ta bort den lokala kopian på telefonen. Man kan ju i och för sig göra så att den tas bort automatiskt med Drivesync, men Googles tjänster brukar ju vara ganska pålitliga så det skulle kännas lite säkrare med Photos. Men nu börjar man ju fundera...
     
  8. Pontzy

    Pontzy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    Funkade! Tack för tipset. Har aktiverat under inställningar nu, men inte dykt upp något att man kan söka på person. Kanske kommer?


    EDIT: hittade nu. Personer dyker upp när man trycker på sök först :)
     
    Last edited: 31 maj 2015
  9. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Nej, inget har förändrats sedan i går tyvärr. Jag provade till och med att med datorn manuellt ladda upp ett par av de saknade bilderna i Photos-webbgränssnittet, men det hjälpte inte och de syns fortfarande ingenstans.
     
  10. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    För att lösa strukturproblemet och se till att alla foton faktiskt laddades upp gjorde jag så här:
    1. Lade över alla bilder från telefonen till datorn med USB så att mappstrukturen bevarades
    2. Gick till photos.google.com via datorn
    3. Laddade upp en mapp och väntade tills den uppladdningen var färdig. Jag lade alltså inte till fler mappar i uppladdningskön.
    4. När uppladdningen var färdig, kom det fram en liten ruta i nedre vänstra hörnet. I den rudan valde jag "Create album".
    5. När albumet var skapat valde jag att visa det. Markerade alla bilder genom att markera den första, hålla in shift och sedan trycka på den sista. Antalet bilder visas då i övre vänstra hörnet.
    6. Kontrollera att antalet överensstämmer med antalet bilder på datorn.
    7. Börja om med nästa mapp vid steg 3.

    Jag tror i alla fall att alla bilder finns uppladdade nu. Jag sparar dock en lokal kopia av alla bilder på ett USB-minne, just in case. Jag tog även bort alla lokala bilder från mobilen för att vara säker på att inte få några problem senare.
     
    bernard gillar detta.
  11. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Blev att gå över från OneDrive till Google Photos. Sök-funktionen är den bästa funktionen!
     
  12. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Ytterligare två dygn senare fattas det fortfarande 91 foton som jag definitivt HAR laddat upp, vissa av dem mer än fem gånger. De vägrar helt enkelt att dyka upp.

    Uppdatering:
    Om jag direkt efter uppladdning väljer att lägga till de uppladdade fotona i ett album, så blir de synliga. De blir dock inte fullt synliga överallt, för de går inte att söka på, och dyker varken upp i Google Drive eller i gamla Google Plus Photos-galleriet. Tills dessa konstigheter är lösta skulle jag inte våga använda Google Photos som backup för mina foton.
     
    Last edited: 2 jun 2015
  13. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag lade också till dem i album direkt efter uppladdningen så det kanske är därför de syns för mig? Jag tror dock att alla bilder är uppladdade, men det är ju svårt att veta eftersom det handlar om ganska många. Men förhoppningsvis är det något som fixas ganska snabbt. Det blir väl en del belastning på servrarna och så är det ju ändå ett ganska allvarligt problem, så de borde ju fixa det ganska snabbt.
     
  14. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Mina är synliga oavsett om de ligger i ett album eller inte. Anledningen till att det inte går att söka på bilderna är för att Google Photos inte har hunnit kolla igenom dem och sortera dem. Sök-funktionen fungerar som den ska efter några timmar och ju längre tid det går desto mer kan du söka på.
     
  15. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Jag kan tänka mig att sökningen ibland tar lite tid på sig innan den fungerar, men i just mitt fall är det nog något annat som spökar. Andra foton som jag har lagt till efter att jag laddade upp mina problemfoton är redan sökbara och syns på alla fyra ställen där ens foton dyker upp (Google Photos, Google Plus Photos, Google Drive och Picasa Web Albums), till skillnad från mina halvt saknade foton som enbart syns i Google Photos, och detta enbart om jag direkt efter uppladdning lade dem i ett album. Men ja, jag får väl avvakta och se vad som händer helt enkelt. Förhoppningsvis är jag inte den enda som har råkat ut för detta.
     
  16. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Ärligt talat så har jag 0 problem. Det enda jag inte kan söka på är personer/ansikten. Men någon hade en lösning på det tidigare i tråden.
     
  17. creepah

    creepah Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är de bara för mig det är buggigt o kolla på videoklipp i appen? (som jag själv spelat in m telefonen)
    "videon kunde inte visas" lr nåt liknande står de, men ljudet kör igång o försvinner inte fast jag hoppar ut till hemskärmen, jag måste döda appen för att få tyst på den..
    Gäller Nexus 4 o Nexus 7 (senaste)
    Nån?
     
  18. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 427
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Hej alla ヅ

    Måste säga att appen hos mig funkar bra, håller på att ladda upp min hårddisk på dryga 500 GB... In case of fire, skulle aldrig förlåta mig själv om alla foton försvann...

    Funkar som sagt bra, i alla mina tre enheter, en mobil har appen, en enhet har webversionen och datorn har webappen ヅ

    Fråga, är det någon som vet om den känner av om det kommer dubbletter av foton, skriver den över eller frågar den först...

    Tack!
     
  19. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Jag har testat att ladda upp samma bilder flera gånger, och har inte råkat ut för några dubbletter i min samling. Det verkar som att den helt enkelt ignorerar dem, vilket är rimligt. Så länge det rör sig om innehållsmässigt helt identiska filer så finns det ju egentligen ingen anledning för den att fråga en vad man vill göra.
     
    Nicole gillar detta.
  20. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 427
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Låter jättebra, tack! ヅ