Tråden om Google-verktygen Datally och Files Go

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 17 feb 2018.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Datally och Files Go är två Google-appar som släpptes strax innan årsskiftet. Dessa anser jag har en del gemensamt, och de har inga egna trådar, så jag tänkte att jag skapar en separat tråd som handlar om båda två. Om Google skulle släppa någon ytterligare "verktygs"-app i stil med dessa i framtiden så kan vi infoga den i denna tråd också.

    Jag menar inte att alla appar i den nya Go-serien skulle passa in här. Just dessa två appar har karaktären av systemverktyg eller vad man ska kalla det och ger Android vissa funktioner som skulle ha kunnat vara inbakade direkt i operativsystemet. Därför är de intressanta i mitt tyckte.

    Datally
    Datally: mobile data-saving & WiFi app by Google – Android-appar på Google Play

    En app som sparar data genom att blockera dataanvändning för appar (som standard är det bara sex systemappar som har datatillgång när Datally är aktiverad, men det går att konfigurera själv vilka som ska ha tillgång). Om du manuellt öppnar en app som får sin dataanvändning blockerad så får den dock alltid tillgång till data, det är bakgrundsdata som blockeras såvitt jag förstår.

    Jag prövade appen som hastigast när den var ny, gillade den inte och tog bort den. Bland annat störde jag mig på att den visade en konstant notifikation om att den var aktiverad. Nu har jag testat den igen och förstår att jag nog missförstod dess användningsområde första gången. Den här gången har jag utgått från att appen endast ska vara påslagen vid vissa tillfällen, inte hela tiden. Jag tänker mig nästan att den kan användas som en batterisparare utöver att vara en datasparare. Tillfällen då jag tänker mig att appen kan komma till användning och bör aktiveras:
    -om jag går promenad och inte har tid att läsa notifikationer
    -om jag är på stan en kväll och endast har telefonen undanstoppad i fickan under kvällen
    -om jag lyssnar på ett föredrag/föreläsning och inte kollar telefonen

    Tror ni att jag tänker rätt, har någon annan testat appen och hur använder ni den? En skillnad från förra gången jag testade appen är att jag nu låter den blockera nästan alla appar på telefonen, medan jag tidigare kryssade ur alla viktiga appar som jag tyckte behövde datatillgång (eftersom jag då tänkte att Datally skulle köras permanent, men det tror jag ju inte längre är tanken).

    Lite spännande är att sex appar betraktas av Datally som "kritiska systemappar" som alltid har fri datatillgång. Detta går förvisso att ändra om man vill men det dyker då upp en stor varning:
    -Google Play Services
    -Datally (appen själv)
    -Android OS
    -Google (sök-appen)
    -Download Manager
    -Pixel Launcher

    Lite märkligt val, undrar varför Google Sök, Download Manager och Pixel Launcher skulle behöva datatrafik? De två senare tror jag inte använder datatrafik mycket alls, och då är frågan varför man helt enkelt inte kan blockera dem liksom alla andra appar.

    Jag har testat Datally under några få dagar och kan rapportera att Google Fit (inspelningsfunktionen) går bra att använda trots blockerad data, inspelningen blir precis som den ska även utan datatrafik. När Google Fit själv känner av en aktivitet, dvs om jag promenerar utan att ha slått på inspelningsfunktionen, så har jag dock inte testat om det blir någon skillnad.

    De kommande dagarna ska jag testa Datally mer, och se hur mycket batteri appen tycks spara åt mig.

    En egenhet är att Datally tycks vara fortsatt igång även om man ansluter till ett Wifi-nätverk. Den stängs inte av automatiskt, dock påminner notifikationen om att man är uppkopplad till Wifi och verkar uppmana till att man själv ska stänga av Datallys datablockering. Någon kanske förstår bättre än mig, fortsätter den blockera data, över Wifi, i en sådan situation? Jag tycker inte det är helt tydligt, vissa färger i layouten ändras inne i appen och tyder på ett förändrat beteende om man har Wifi-tillgång. Appen har många referenser just till "mobildata" men om den faktiskt blockerar Wifi-data vet jag inte. Det står inget om att datablockeringen skulle vara avstängd när Wifi kopplas på. Dock är det såklart möjligt att själv stänga av funktionen när man har Wifi, appen påpekar ju rent av detta.



    Files Go
    Files Go by Google: Free up space on your phone - Android Apps on Google Play

    Files Go är alltså en del av Go-serien, som är till för enheter med sämre prestanda (någon telefon i serien har inte släppts ännu vad jag vet). Alla mobiler kan ladda ner just "Files Go", till skillnad från andra Go-appar. Files Go har i princip följande funktioner:
    -En guide för att ta bort filer som tar mycket plats, appar som du inte har använt på länge m.m.
    -Du kan tömma cache, antingen för alla appar eller för vissa enskilda appar. (Tror denna funktion är borttagen från OS:et i övrigt sedan Oreo?).
    -En filhanterare med ett modernt och snyggt gränssnitt, den slår de flesta filhanterare jag har sett när det gäller design. Fokus tycks inte vara på mappstruktur utan du kan trycka på kategorier som "Bilder", "Filmer", "Dokument", "Filer" osv.
    -Du kan skicka filer till andra användare av appen över Bluetooth/Wifi (framgår inte vilken teknik som används men det sker alltså lokalt, inte över Internet). Tanken tycks vara att överföringen ska ske på ett snabbare och smidigare sätt än med vanlig Bluetooth-överföring.

    Jag har inget behov av att rensa data på min telefon, då den har mycket minne (128 GB) så jag är inte riktigt rätt målgrupp för appen. Jag gillar inte heller riktigt appens approach när man har brist på utrymme i telefonen: istället för att radera onödiga filer, vilket appen gärna hjälper till med, så vill jag få dem uppladdade till en molntjänst känner jag, och det gör inte appen. Appens stora fördel är dess gränssnitt anser jag, den är väldigt snygg och bekvämare att använda än många andra filhanterare. Och så slipper du malware och bloatware som ofta finns inbakad i denna typ av optimerings-appar. Jag skulle dock önska några fler funktioner, speciellt en möjlighet att automatiskt ladda upp filer till Google Drive och sen ta bort dem från telefonen. Fast en sådan funktion skulle hellre vara inbyggd i Google Drive-appen, eller så borde man låta Files-appen i Chrome OS bli tillgänglig för Android, för den erbjuder en liknande funktion.


    Vad har ni för erfarenheter av dessa appar?
     
    katho och bernard gillar detta.
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Tror dessa båda appar mer är riktade åt "emerging markets"/folk med lågt specade telefoner/mobilabb. Trevliga appar, men ser inget behov av dessa när man har i stort sett obegränsad mobil-data och 128GB lagring.

    Bra tråd och inlägg @N6290@N6290 .
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Förstår din ståndpunkt, antagligen är det så. Men Datally tycker jag kan ha ett värde som batterisparare och "Stör Ej"-funktion utöver dess egentliga syfte och Files Go ett värde som väldigt stilren filhanterare ;-) Så jag behåller bägge på min telefon!
     
    katho gillar detta.
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Får köra båda igen ett tag till tror jag för att se vad dessa kan göra för mig. :)
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag använder inte Datally till vardags, men när jag är ute och reser brukar jag försöka blockera det mesta för att spara in på roamingen, och för detta ändamål tycker jag att den fungerar bra och är överskådlig vad gäller mängden förbrukad data. Statusen tycks också stämma väl med vad operatören redovisar.

    Det finns en rad andra appar för att få bättre koll på förbrukningen i Google Play, men av alla jag testat föredrar jag ändå Datally.

    Så för den som reser kan den varmt rekommenderas i mitt tycke.
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Nu vet jag inte hur många appar du låter den blockera. Men upplever du att den sparar batteri åt dig? :)

    Och förstår du om den även blockerar wifi-trafik, när den är påslagen?
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Idag blev jag väldigt konfunderad. Trots att Datally var aktiverad så trillade notifikationer in från Snapchat, Facebook Messenger och Hangouts. Är det verkligen avsett beteende? Jag har inte haft appen aktiverad så många timmar förrän idag, kan vara så att jag de tidigare gångerna inte har fått några notifikationer helt enkelt och därför inte upptäckt detta. Jag kan se att Facebook Messenger har använt 0,2 MB data, dvs nästan ingenting. Frågan är om den släpper igenom små dataförfrågningar som skickas? Så vill jag ju inte ha det. En blockering ska ju vara en blockering, tänker jag. Några inställningsmöjligheter av detta slag finns inte heller. Förstår någon om jag råkat ut för en bugg eller om detta är avsett beteende?

    Glömde tillägga två saker:
    Jag har inte öppnat varken Messenger, Snapchat eller Hangouts på hela dagen.
    En annan app som jag använder för backup av sms visade flera felmeddelanden under dagen, att den inte hade dataåtkomst. Så det är uppenbart att Datally tycks göra något! Men min teori om att "liten dataanvändning" släpps igenom tycks ju falla med tanke på att backup av ett sms inte kan vara många kilobyte.
    Till sist, Mcdonalds-appen laddade jag ner igår. Såg idag att den hade använt ganska mycket batteri (17 % om jag minns rätt. UPPDATERING: Menade 9 procent). Detta utan att jag öppnat appen överhuvudtaget. Den tycks alltså vara en "battery drain". Frågan är om Mcdonalds-appen är det rent allmänt, är det något som är känt, eller kan det ha orsakats av att Mcdonalds fick sin datatrafik blockerad? Får avinstallera Mcdonalds-eländet om inte annat :P
     
    Last edited: 17 feb 2018
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Kan det vara Google Cloud Messaging (GCM, antagligen inbakat i Play Services) som ger notifikationer för Messenger, Hangouts och Snapchat? Använder alla dessa tre tjänster GCM för att leverera notifikationer, var kollar man det?
     
  9. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 245
    Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    Android Go handlar om mer än bara optimeringar på operativsystemsnivå. Googles frigörande (och i vissa fall återutgivande) sex applikationer som är optimerade för telefoner med startnivå:

    • Google Go , en byt version av Googles Search Lite-app, stöder tvåspråkiga sökningar och ökar webbläsningen genom att ladda sidor asynkront.
    • YouTube Go , som lanserades 2016, dispenserar med den fullblåsta YouTube-appens abonnemang, kommentarer och kanalavsnitt. Istället erbjuder den delning mellan peer-to-peer via en lokal Wi-Fi-anslutning och en offlinevisning som tillåter användare i utvecklingsländerna att ladda ner videoklipp över en natt.
    • Filer Gå , en grundläggande filhanterare, sparar på lagringsutrymme genom att rekommendera gamla, tillfälliga och dubbla filer för radering. Liksom YouTube Go, stöder den dataöverföring via lokal Wi-Fi.
    • Google Maps Go
    • Gmail Go
    • Google Assitant for Android (Go-upplagan)
    Förutom Googles märkesvaror, gå till skepp med Gboard , Googles tangentbord från tredje part och en anpassad version av Play Butik som lyfter fram optimerade appar för Go-användare, till exempel Skype Lite, Facebook Lite och Twitter Lite.

    Android Go skickas med Android 8.1 Oreo. Varje enhet med 1 GB RAM eller mindre kommer med Go som standard och Google säger att den första Go-branded-hårdvaran kommer att träffa affärshyllor under de kommande månaderna
    källa:Google Launches Android Go, an Android Config for Low-End Devices
     
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Datally visar mobildataförbrukning för en viss dag. Kan vara intressant att gå tillbaka bland dagar och se vilka appar som dragit mycket under en viss period. Vet inte om Android på egen hand visar det lika tydligt, men samma siffror kanske finns i Inställningar under Dataanvändning eller liknande?

    Till frågan:
    Någon som vet om antingen Datally eller Android (OS:et på egen hand) gör backup av denna data? Dvs om jag fabriksåterställer telefonen, kommer jag därefter kunna gå tillbaka på tidigare dagar och se min dataanvändning? Hade varit en vettig sak att göra backup på anser jag, någon som testat?
     
    bernard gillar detta.
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Datally visar inte längre dataförbrukning per dag. Det slutade fungera i samband med att jag uppdaterade till Android 10. Känns som att appen saknar någon viss behörighet för att se denna data, men alla behörigheter som borde vara påslagna är det, såvitt jag kan se.

    Någon som vet mer? Indraget API? Handlar det om Googles "privacy"-fokus eller är det en bugg? Vore synd om det är tänkt att vara såhär.
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Nu är Datally nedlagd..
     
    bernard gillar detta.
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Felet med Datally tycks vara att den från och med Android 10 inte får tillgång till dataanvändning om dina respektive appar, varför funktionerna upphör att fungera.

    Någon som vet, finns det något sätt att ge Datally rätt behörigheter igen? Speciellt funktionen att se mobildataförbrukning per app och DAG saknar jag. I inställningar på telefonen hittar jag bara per app och månad. Går det att ändra till dag på något sätt?
     
    bernard gillar detta.