Tråden om psykiska bekymmer

Diskussion i 'Trådar som inte leder någonstans' startad av Kate, 9 nov 2014.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Någon som vet om det är skillnad på depotkapslar och depottabletter av venlafaxin? Jag fick tabletter utskrivet nu, men har förut haft kapslar
     
  2. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Tror inte det. Depot är väl bara att substanserna frigörs långsammare?
     
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det stämmer! Det verkar som att venlafaxin bara finns som depot numer.
     
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Usch, nu ligger jag i sängen och kan inte sova p.g.a. ångest. Lyckligtvisr det ju helg just nu, men ändä ett elände att man inte ska kunna koppla av.

    Slängde precis i mig en sobril för att lugna ned mig och somna. Nu är det bara att vänta en 40-60 min på att det ska slå in. Får nog be om stilnoct eller nåt istället.
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Imovane ftw! Men stilnoct fungerar ganska bra med, måste bara lägga dig bums efter du tagit den. Och ingen teknik i sängen :P
     
  6. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Vad är det för skillnad? Jag har aldrig tagit varken imovane eller stilnoct. Det enda jag hört är att någon av dem smakar helvetiskt illa! Jag sa till psykiatrikern förra veckan att jag brukar använda sobril för att kunna sova och frågade om det fanns något bättre för ändamålet. Då pratade han om stilnoct, men sa också att det inte finns någon större anledning att byta om sobril fungerar bra mot både ångest och sömnbekymmer.

    Jag frågade även om risken för beroende och enligt honom var stilnoct lika illa som sobril i det avseendet. Han hade inte heller några synpunkter på min konsumtion av sobril (typ 25 st/3 mån). Dock har jag några vänner som tycker om att tigga av mig. Jag måste börja hålla dem kort, annars tror väl läkaren snart att jag blivit missbrukare...
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Imovane är väl helt enkelt sömnmedicin hela natten, och dålig smak i munnen är en vanlig biverkning. Stilnoct är mer insomningsmedicin, så det ena hjälper om du sover oroligt och det andra enbart för att somna.
     
  8. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Är de mindre beroendeframkallande än sobril? Min psykiatriker har sagt bestämt nej på den frågan, men jag har läst annat på nätet. Vad gäller egentligen?
     
  9. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jo fast andningsdepression är väl inget man får av t.ex. sobril. Det där verkar vara starkare grejer som förmodligen bara används i palliativ vård och sånt.
     
  12. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Hade en bekant som tog Stilnoct i flera år och hon gjorde knäppa grejer när hon var påverkad av dem. Bland annat kunde hon ringa folk när som helst på dygnet och snacka helt knasigt, startade tvättmaskinen mitt i natten, åt allt hon hade hemma (vilket ledde till att hon gick upp rejält i vikt), och på morgonen efteråt hade hon ingen aning om vad hon hade gjort.
     
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Vad ær andningsdepression?

    @Ior@Ior; det enda som gjort att jag gått upp i vikt ær Mirtazapine. Fan køpte allt som var brød och åt det direkt.
     
  14. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

  15. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    De senaste dagarna har jag tagit 1/4 tablett propavan ett par timmar innan sovdags. Måste säga att det funkar ganska bra. Jag blir tillräckligt trött och lugn för att somna gott.

    Jag måste vara superkänslig för antihistaminer för jag blir som en klubbad säl av både propavan, atarax, lergigan och theralen.
     
  16. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Glädjer mig att höra! Fortsätt med det då istället för Stilnoct eller sådana läbbiga grejer [emoji4]
     
  17. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jo jag får väl göra det kanske. Dock känns det mindre bra att ta något varje natt. Det är så segt på att slå in att man måste ta det timmar innan man ska lägga sig. Sobril kan man ju ta när man märker att man inte kan somna.

    Det får nog bli propavan när jag är ledig och sobril när jag verkligen måste upp och vara pigg och fräsch dagen efter.

    Stilnoct har jag ej testat
     
  18. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Någon som vet om det finns något smidigare sätt att få ta med sig narkotikaklassade läkemedel utomlands? Hittills har jag gått till apoteket och fått ett intyg utskrivet varje gång, men det ju omständigt som sjutton!

    Jag tvivlar visserligen på att någon bryr sig om etiketten och originalkartongen finns kvar, samtidigt som det är mängder som uppenbart är för personligt bruk. Samtidigt så har ju vissa länder mycket hårda straff på narkotikainnehav/smuggling som man vill ogärna chansa.
     
  19. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Är det en seriös fråga...? [emoji32]
     
  20. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Ja vadådå? Om man har narkotikaklassade medel på stående recept och reser mycket så är det såklart en betydande grej.