Tråden om Windows 8

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dingus, 27 jan 2013.

  1. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jo jag får kolla på det, kollade lite snabbt tidigare men så kopplade jag in en trackball istället :s
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag trodde att det skulle vara störande - men min touchpad är stor, så det löste sig. Men det var i den vändan jag kollade runt efter att stänga av det :)
     
  3. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Kör inte ens antivirusskydd på min XP-installation. Jag borde verkligen uppgradera...

    Tänker fan slå till nu. Någon som vet om det är en OEM-version som är bunden till en dator? Om jag eventuellt bygger ihop en ny dator, kan jag ta bort nuvarande installation och installera Windows 8 på den nya datorn m.h.a. licensen som jag nu eventuellt tänker köpa?
     
    Last edited: 28 jan 2013
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är ingen OEM-version. Däremot är det en uppgraderingsversion som ställer krav på att det finns en tidigare Windows-version installerad på datorn.

    Alltså bör du i princip behålla din gamla XP eller vad du har och installera den först på nya datorn så kan du sedan uppgradera till Win 8...

    I praktiken kan man göra en clean install, men Win 8 kommer att gnälla vid aktiveringen att du inte gjort en uppgradering. Man kan gå runt detta med registerhack eller så tankar man ner Win 7 från denna sida (helt legalt):
    http://heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/14-windows-7-direct-download-links
    När du installerar Win 7 får du nämligen provköra i 30 dagar utan att aktivera och det räcker för att Win 8 ska acceptera att uppgradera från en sådan installation.

    Om du skall flytta över din Win 8 licens från en dator till en annan så går det att ordna. Du kommer att få klagomål när du aktiverar licensen på nya datorn att den redan är installerad på en annan dator. Men om du då väljer att aktivera via telefon så får du trycka sjuttioelva koder fram och tillbaka på telefonen och sedan går det att flytta över licensen.

    Been there, done that... ;)
     
  5. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jahapp, då får jag se hur det blir. Just sådant där som jag vill undvika. Inga problem att fixa eventuella aktiveringsproblem som kommer upp, men när jag för en gång vill ha en egen och legal licens så skulle jag hellre sett att det fungerade klanderfritt från första början.
     
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det jag beskrivit ger dig en helt legal licens.

    Det låga priset (279:-) som de säljer uppgraderingen för nu är just p.g.a. att det är en uppgradering. En vanlig licens kostar betydligt mer.
     
  7. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jag förstod, men vill inte köpa något som inte fungerar klanderfritt. Vill inte ha några speciallösningar för vid aktivering och dylikt.
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det går att beställa en DVD vid uppgraderingen också, med den går det klanderfritt utan krav på någon typ av tidigare operativsystem. Så gjorde jag när jag uppgraderade! Jag tycker att det känns bra att ha ett lätt sätt att installera ett operativsystem på en dator :)
     
  9. Brundin

    Brundin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20
    Platta:
    iPad pro 12
    Vad snackar du om för special lösningar? Gör du nåt annorlunda mot oss andra? Du får ju en nyckel som är din.. Helt legalt och barnsligt simpelt
     
  10. quizzly2k

    quizzly2k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det behövs inga speciallösningar. Under uppgraderingen får man ett val om man vill uppgradera direkt eller senare. Om man vill göra det senare kan man antingen skapa ett bootbart USB-minne eller bränna installationsfilerna på en DVD. Från denna kan man sedan göra en helt ren installation utan strul. Jag har gjort det på tre olika datorer hittills utan problem.

    Sent from my phone by airwaves.
     
  11. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Att om jag skulle slå till och köpa en licens så vill jag varken hålla på extra med registerhack eller aktiveringssaker. Det ska fungera som en vanlig licens, man anger nyckeln och så är det klart. Av vad jag förstod så var det inte så.
     
  12. Brundin

    Brundin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20
    Platta:
    iPad pro 12
    Är ju precis så det är, du behöver inte ens ange någon nyckel, allt är bara klart.. Du får dock en nyckel.
     
  13. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Då tolkar jag texten annorlunda.

    "I praktiken kan man göra en clean install, men Win 8 kommer att gnälla vid aktiveringen att du inte gjort en uppgradering. Man kan gå runt detta med registerhack..."

    "Om du skall flytta över din Win 8 licens från en dator till en annan så går det att ordna. Du kommer att få klagomål när du aktiverar licensen på nya datorn att den redan är installerad på en annan dator. Men om du då väljer att aktivera via telefon så får du trycka sjuttioelva koder fram och tillbaka på telefonen och sedan går det att flytta över licensen."
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du kan göra en clean install, har du en skiva som du bränt själv eller köpt så blir det ännu lättare. Det är inte krångligare än med någon annan windows-version. Dock behöver du köpa koden genom uppgraderingsprogrammet :)
     
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har de facto gjort clean install på två olika maskiner med köpta Win 8 skivor.
    Det jag skrivit är mina praktiska erfarenheter av vad som hände vid dessa installationer.

    Jag skulle inte vilja påstå att det var några större problem, men jag hade inte kunnat genomföra installationerna utan de åtgärder jag beskrivit.

    Att bara sätta i skivan och installera utan nyckel fungerar nog bara i någons fantasi, eller i det unika fallet att samma Win 8 licens varit installerad på samma maskin tidigare. Win 8 lagrar nämligen licensnyckeln i BIOS för att det ska vara lättare att installera om samma maskin.

    Men det var inte det vi talade om utan vi talade om att installera på en annan maskin med annan hårdvara. Och då kommer det garanterat att bli problem med aktiveringen på den nya maskinen.
     
  16. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    @Vilander. Jag tycker du ska köpa en retailversion. Tycker det låter så på dina krav. Då kan du göra som du vill vid installationer
     
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Även en retailversion tillåter bara installation på en maskin och flyttar man den till en annan maskin så kommer det att bli problem med aktiveringen. Man kan då lösa detta genom att aktivera per telefon. Det är en automatiserad procedur som går ut på att man ska knappa in ganska många siffergrupper fram och tillbaka mellan dator och telefon.

    Jag har gjort det två gånger och det är inga konstigheter men man bör ha telefonen nära datorn för att kunna läsa på skärmen och knappa på telefonen samtidigt.
     
  18. naDah

    naDah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    316
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Nåja. Det gäller nya datorer som säljs med Windows 8 installerat.
     
  19. rina.

    rina. Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Windows 8 suger :)
     
  20. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Nej, utveckla ditt svar. Varför suger Windows 8? Vad suger Windows 8? ;)