Jag tror ingen kan förutspå vad som händer 5-10 år i framtiden. Men man kan ju spekulera för skojs skull vad som händer inom säg en 24 månaders period.
Vilket jag nu ska göra. Tar inte med alla jordens varumärken utan koncentrerar mig på de mest kända som är relevanta för oss.
Först listan på dem som klarar sig:
Samsung, Apple/iPhone samt Huawei. Mycket pengar och resurser så de är i topp även om det går upp och ner i marknaden.
BBK Electronics där Vivo, Oppo och OnePlus ingår. Väldigt starka i Kina. OnePlus har framgång internationellt också.
Xiaomi, också starka. Även i Indien vilket är en stor marknad. HMD Global/Nokia, stora på feature mobiler näst efter Samsung. Ett riktigt globalt märke också, delvis beroende på sin starka patentportfölj.
Sony och LG. Kanske inte så övertygande försäljning. Men de ingår i stora koncerner så andra verksamheter kan subventionera det mobila om de så vill. Sony har ju också utryckt att de ska stanna på mobiler av strategiska skäl.
Essential. De har sålt låga volymer, men de är rätt unika och verkar ha bra ekonomisk uppbackning. Sen har de ett operatörsavtal med Sprint som jag tror är viktigt. Inte lätt att få nåt sånt i USA.
Pixel. Google är seriösa på hårdvaran ordentligt och har förvärvat halva HTC personalstyrkan.
Gionee och ZTE är i tio topp trots allt så de har nog hyfsade chanser.
Sen dödslistan eller de som försvinner:
Både Asus och Acer tror jag ryker. De är nästan irrelevanta på mobiler med små marknadsandelar. Deras grej är PC marknaden där de har mer framgång.
Notch eller inte så tror jag inte Asus går vända:
Asus Smartphone Sales Drops Drastically - PC.com Malaysia
Engelska Wileyfox. De känns för lokala och är nu under rekonstruktion. Tydligen samma personer som försökte med Kazam mobilerna som också gick åt skogen.
BlackBerry. TCL verkar vara väldigt passiva, stor lansering på MWC 2017 men sen har inte mycket hänt. Ynka två mobiler på drygt ett år utan nån marknadsföring i princip. Jag tror TCL prioriterar Alcatel istället.
50-50 % listan eller de osäkra:
HTC har fått en pengainjektion sen de fick mycket från Google. Men räcker det och kan de få en hit igen?
Motorola. Lenovo verkar ha en något spretig strategi. Modulsatsningen kanske inte var det som behövdes heller.
Alla Kinesiska garagemärken. Många går nog ihop eller försvinner. De är ju främst MediaTeks kunder. Så det här med uppdateringar/support måste bli bättre och den bollen ligger mycket hos MediaTek.
Visa bifogad bild 38760
Click to expand...