[Tre] Familjerabatt och delad surf

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Cupcakes, 17 okt 2015.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    [​IMG]
    Nu väljer Tre att återlansera och förändra lite i sina sparpaket och ändra det för att rikta in det mer på familjen. Man kommer i samband med detta komma med nya lösningar för familjer och göra det enklare för att styra kring datadelningen. Till skillnad från Telia, som exempel, så kommer man med en familjelösning hos 3 lätt kunna välja vilka användare som ska ingå i den gemensamma surfpotten och vilka som inte ska ingå - detta kan man göra från och till.

    Surfpotter

    Individuell surf
    Varje användare har sin egen surfpott. En användare kanske har mycket surf kvar, samtidigt som någon annans tar slut varje månad.

    Gemensam surf
    Att samla surfpotten förenklar och kan göra det mer kostnadseffektivt. Surfen kommer troligtvis mer till användning och det är enkelt att lägga till och ta bort en användare från surfpotten. Det är också enkelt att lägga till en surfplatta eller ett bredbandsabonnemang i denna pott. Säg att man har ett mobilt bredband som används under sommaren, resten av året används det inte - då kan man inkludera det i surfpotten också för att få användning för det.

    Familjerabatt

    Lite beroende på vilket abonnemang man väljer så får man mellan 30 och 100kr rabatt/månad. Exempelvis 3Total 2GB och ett 3Bredband 15GB ger 50kr rabatt varje månad. Exakt vilken rabatt som erbjuds beror lite på vilka abonnemang man har.

    Förtydligande
    • Har man tre abonnemang på samma kundnummer, som är ur den aktuella portföljen, ingår tjänsten 3Dela Data utan extra kostnad.
    • Sparpaketsrabatt/familjerabatten beror på vilka abonnemang man väljer.
    • Alla med två abonnemang eller fler kan dela data (gäller ej abonnemang fri data eller abonnemang utan data).
     
    Last edited: 19 okt 2015
  2. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Känns som att Telenors Familje abonnemang är billigare i så fall.
    Telenor 24GB abonnemang+3 simkort(för en familj på 4 personer = 1015 kronor
    Tre's (6GB abonnemangs alternativet*4)-400 kronor = 1396 kronor

    Samma mängd surf tillsammans i båda alternativen, men Telenors lösning är nära 400 kronor billigare.
    Eller har jag gjort någon felberäkning någonstans?
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har inte koll exakt på hur rabatten kan tillämpas och i vilken utsträckning - men med enbart abonnemang ser det ut som att Telenor ligger lägre i pris. Även så verkar det bli med Telias komplett-abonnemang. Hur det däremot återspeglar sig med en mobiltelefon vet jag inte riktigt.

    Ett exempel är ju följande, tar man två abonnemang med Galaxy Ace 4 hos 3 kostar ju abonnemang och telefon endast 149kr/månad - kör man sedan på med ett till 0,5GB-abonnemang och ett 50GB-abonnemang får man en månadskostnad på 1196kr utan någon tillämpad rabatt. I 50GB-abonnemanget ingår ju även många andra telefoner - bland annat iPhone 6s och Galaxy S6 edge+.

    Kollar man på vad det skulle kosta med en iPhone 6s 16GB med tre extra simkort för mobiler hos Telenor skulle det landa på 1096kr också. Troligtvis kommer 3 nog satsa mer på paket som blir förmånliga med hårdvara, lite som det ser ut med deras vanliga mobilabonnemang.
     
  4. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 439
    Mottagna gillanden:
    717
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2
    Intressant idé.
    Knyter upp många kunder som helhetskunder hos operatören och att man köper kringtjänster.
     
  5. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Intressant med Individuell/Gemensam surf. Jag saknar dock fortfarande möjligheten att istället köpa en kvot som jag sedan kan fördela över användarna själv som jag önskar. Jag menar, här är det antingen det ena eller andra vilket ofta inte är helt optimalt. Perfekt vore därför ifall man kunde sätta tak för användarna i den gemensamma potten :)
     
  6. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Är det bara dela data tjänsten från tidigare som öppnas upp för abonnemang hos olika användare? Eller blir dela data kostnadsfritt?
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
  8. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Förtydligande
    • Har man tre abonnemang på samma kundnummer, som är ur den aktuella portföljen, ingår tjänsten 3Dela Data utan extra kostnad.
    • Sparpaketsrabatt/familjerabatten beror på vilka abonnemang man väljer.
    • Alla med två abonnemang eller fler kan dela data (gäller ej abonnemang fri data eller abonnemang utan data).
    Ovan förtydligande gäller ej på den sista punkten, blev nekad att teckna denna tjänst med mina 2 röstabonnemang och mobila bredband. Inte ens 3s hemsida säger den nakna sanningen att man kan bli nekad för att man har ett för billigt bredband sedan många år....
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tjänsten 3Dela Data ska du kunna ha ändå - förutsatt att abonnemanget du vill ansluta inte har obegränsad data samt inkluderar någon mängd data. Jag har det aktivt på ett 100GB-bredband som kostar 199kr/månad, så borde inte vara några konstigheter.

    Hur fungerar det om du försöker göra det själv inne på Mitt 3?
     
  10. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Nä, mitt 100Gb för halva priset (149 kronor per månad) var tydligen orsaken. Undrade varför de skriver om vissa undantag men inte alla...
     
  11. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    På mitt 3 går det bra men då kostar det ju pengar...
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Då är det ju den första punkten som går in, att endast om man har tre abonnemang ur den aktuella portföljen ingår 3Dela Data utan kostnad. Ganska tydligt tycker jag. Du har ju också fortfarande möjlighet att dela data, men eftersom du inte uppfyller första punkten så är det inte kostnadsfritt. :)
     
  13. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    I samma samtal så sa jag oxå till att jag ville portera in ett nummer på ett nytt abonnemang så då hade jag ju haft 3 abonnemang i en aktuell portfölj
     
  14. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Problemet är tre.se tydliga hemsida, där det endast står följande gällande dela data inom familj:
    Vad innebär Familjedealen?
    Familjedealen innebär att om du är eller vill bli kund och har minst två abonnemang tecknat på ditt personnummer så kan du välja att dela all surf mellan dem. Alla abonnemang som ska dela data måste stå på samma personnummer och vara tecknade hos 3. Det är max 10 abonnemang som kan dela data.
    Hur kan vår familj få en gemensam surfpott?
    Du eller någon i din familj måste ha minst två abonnemang på ett och samma personnummer. Är du befintlig kund hos 3 och uppfyller ovanstående krav så kan du ringa till kundtjänst för att få hjälp att teckna 3Dela data på telefon 0771-735 300.
    Vilka abonnemang kan inte dela data?
    De abonnemang med obegränsad data eller abonnemang som inte har data inkluderad kan inte ta del av dealen.

    Och alla ovan krav uppfyller jag....trodde jag... Tydligen är mitt bredbandsabonnemang ett utan begränsning då det efter 100gb i fullfart så sänker den hastigheten... har aldrig märkt detta då det sällan blir mer än 30 gb per månad och vem minns alla villkor för 2 år sedan... Dock så är det lite knepigt att ingen kom med denna förklaringen förrän 3 på Facebook kollade på det...
     
    Last edited: 20 okt 2015