Tre snappar upp 1800MHz-licens

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av bernard, 24 okt 2016.

  1. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Visst har det försökt att införa pott på mobil data i Finland. Har läst om det i en finsk data tidning att fri data kan vara slut. Får se om "dumheterna" går i genom. Har man byggt upp tjänster på att nätet inte stryps åt så funkar inte den svenska modellen. Å andra sidan kan man inte garantera en minimi hastighet i mobil nätet. Så operatörerna får hitta andra lösningar att få in pengarna än att ha pott på mobil data. Är varje kund viktig så kommer inte potten till Finland.
     
  2. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Bara Net1's nät består av ca 500 st basstationer, en basstation i deras nät har en räckvidd på ca 60 km över land och hela 120 km ut över havet. Större delen av Net1's nät är byggt i Teracom's master, därav driftsäkerheten.

    700 Mhz har dock kortare räckvidd än 450 Mhz, MSB's nät ska ju även fungera utan problem inomhus som i köpcentrum, sportarenor, tåg/vägtunnlar osv, så det kommer ju behövas många fler basstationer än Net1's ca 500.

    Lägg därtill att MSB's nät ska vara lika driftsäkert som Net1's nät är genom dieselaggregat + batterikraft där dieselgeneratorer inte är möjligt.

    Net1 har b.la Ryska ägare, tänk själv vad det kan innebära vid oroligheter, MSB bör kanske köpa in sig i Net1 med tanke på de blåljusmyndigheter som använder Net1's nät idag.

    En modell som kanske kan fungera med 700 Mhz bandet är att den operatör som köper utrymme billigast även måste anpassa sitt nät efter MSB's krav på driftsäkerhet och täckning samt speciella MSB-abonnemang som har förtur i nätet om det blir trångt.

    Den operatören skulle ju även ha fördelen att kunna locka andra kunder som har höga krav på driftsäkerhet
    (Som jag).
    T.ex säkerhetsföretag.
    Extra säkerhet till / från terminalerna är att köra trafiken via ett VPN-system så inget går att avlyssna. FRA är ju inget problem när det gäller staten. Net1 erbjuder en liknande lösning i sitt nät för ökad säkerhet för de kunder som har dem kraven.

    Många av Telias viktigare master är utrustade med dieselaggregat med drivmedel för ca 7-14 dygn och i dessa master finns oftast basstationer för RAKEL, det är mkt enkelt att se om RAKEL finns i en mast eller inte om man kan lite om antenner's utseende.
    I och strax utanför staden jag bor i har t.ex Telia 3 st sådana master, vart tänker jag inte berätta, mer än att jag känner till dem.

    Ett annat alternativ är att Teracom bygger MSB's nät då dem har infrastrukturen redan och dessutom är ett statligt bolag.
     
    Last edited: 15 feb 2017
    bernard gillar detta.
  3. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Vill de Finska operatörerna införa datapotter likt Svensk modell så gör dem det, det är ju deras nät. Och folk har ju inget val egentligen än att gilla läget eller hålla hårt i gamla avtal (som en del i Sverige gör).

    Jag har ett Net1 abonnemang med helt fri surf och har på en månad gjort av med strax över 400 GB, operatören har själv sagt att det är helt fri surf, så då vill jag ju testa det.

    Har dock VDSL via Telia numera + ett gratis mobilt bredband så jag kommer troligen inte fortsätta med Net1 och det obegränsade abonnemanget, men har det kvar utifall, det kostar inget om jag inte använder det.

    Har läst en del på Finska nyhetssidor att det Finska 4G nätet går mkt tungt, det är ju inte så konstigt.
     
    jnsson gillar detta.
  4. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Själv har jag inte rest landet & riket runt för att kolla in LTE/4G nätet. Har advent 3G. Har ju ett RJ45 uttag där jag bor. Inte ens 1Gb nät skulle hjälpa i LTE/4G då man ändå inte får mer än 50Mb/s upp.
     
  5. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Intressant om VPN faktiskt inte går att avlyssna ens av FRA. Dessutom skall RAKEL bytas ut ändå på sikt.
     
  6. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Okej, all trafik går att lyssna på, men det gäller ju att förstå vad som ska lyssnas på också!

    "Om paketen som skickas via VPN-anslutningen blir avlyssnade så framställs informationen som oläslig för personer som inte har tillgång till krypteringsnyckeln."

    - källa:
    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Virtual_private_network

    Sedan, varför skulle FRA bry sig om vad som sägs i talgrupperna inom det egna landets blåljusnät ?


    Hela idéen med att använda VPN till de terminaler som blåljusmyndigheter använder är att kunna låta blåljusmyndigheternas trafik samsas i samma robusta nät som övriga mobiltelefonikunder, det skulle få ned kostnaderna för ett 700 Mhz nät som ska täcka 95 % av Sverige's yta.
    Tänk www.zello.com och olika talgrupper.

    Sannolikheten att FRA skulle lyssna på MSB's trafik i ett blåljusnät inom Sverige tror jag är väldigt låg.

    Orka vara orolig för vad FRA håller på med, vill de se vad jag gör på nätet så är det inget som oroar mig då jag vet att jag har rent mjöl i påsen, använder även bankkort och bonuskort utan problem.

    FRA är med och skyddar Sverige!

    Du borde läsa på om vad FRA sysslar med.
     
    Last edited: 20 feb 2017
  7. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Det har inte jag heller.

    Va ? Klart högre kapacitet skulle hjälpa!

    Högsta hastighet i upplänk som går att få på LTE är 50 Mbit/s, men du har ju betydligt högre nedlänk som dessutom påverkas mer än upplänken vid hög belastning om många streamar. I Sverige har Telias nät stöd för 350 Mbit/s och då behövs kapacitet till basstationen.
    Bäst är det med fiber. Ganska ofta ligger jag på hastigheter över 100 Mbit/s på 4G nätet, Telia i Sverige har även bäst nät enl färsk undersökning.

    Att 4G går så pass långsamt i Finland är väl troligast för att ni har obegränsat med surf. Hade jag obegränsat 4G abonnemang så skulle jag nog inte haft fast internet i hemmet utan kört allt via mobilnätet av kostnadsskäl.
    Idag har jag VDSL 30/12 från Telia då jag fick en bra deal med dem. Har även RJ45 uttag i lägenheten med möjlighet till 1000 Mbit/s, men kan inte välja Telia via fibernätet så då blev det via telejacket istället.
     
  8. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Hos oss & säkert hos er så skall kabeln också digitaliseras. Dvs ingen analog signal. Då funkar inte någon DSL variant. Har provat att bara ha data mobilt. Men kabel ger stabilare hastighet. Tex kan SVTPLAY se ut som gröt. I varje fall deras program. Dom hastigheter som du skrev om får jag ej. Taket för mig är 50Mb/s åt båda hållen.
     
  9. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Ja och vissa saker är tveksamma. Som att syssla med aktiv signal spaning utan att ha stöd i svensk §. Dock har FRA också avvärjas hot. Olika lagförslag har ju funnits angående FRA. Vissa mer tveksamma än andra. Har bla talats om hacking av datorer. Man blir mörkrädd. Sedan vet jag ej vad som har blivit svensk § sedan. Men mer insyn i FRA är ändå bra. Så att dom håller sig till §. Så min slutsats är att FRA inte bara är ett skydd för svenskarna.