[Tre] Tråden om Tre

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Cupcakes, 10 jun 2013.

Taggar:
  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Stämmer. Hallon kan du dock bara chatta med, vardagar mellan 9-16 om jag kommer ihåg öppettiderna korrekt. Det är väl den stora skillnaden. Sedan har Hallon inte fri musik streaming, som 3 har
     
    Droid_278 gillar detta.
  2. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Det är nog i så fall det som är det största hindret att gå över i så fall, att det inte finns någon fri streaming. Har laddat upp i princip hela min samling till Google Play och lyssnar på den i luren.

    Har inte haft speciellt mycket kontakt med Tre's kundtjänst mer än två-tre gånger, så den kvittar.
     
  3. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tre kommer att ändra sitt erbjudande om fri musikstreaming (70GB) just för att PTS nyligen talat om att Telia inte får ge fri surf för t ex facebook och inte andra tjänster. Tre har då lovat se över sitt egna erbjudande då tre har ett liknande fall hos pts
     
    jnsson gillar detta.
  4. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Jaha. Då kanske det blir en flytt till Hallon. Om de ändå använder samma nät och har samma kvalitet på uppkopplingen så är det skitsamma med kundsupport. Som sagt, jag har bara abonnemang hos Tre och inte fått lur via dom.

    Edit: En fråga, är Tre så dåligt som folk upplever det eller syftas det på själva kundservicen? Jag har ju som sagt aldrig haft något att klaga på, möjligtvis att signalen är kass i Stockholms t-bana när man passerar genom vissa tunnlar (exempelvis röda linjen, strax innan T-centralen från Gamla Stan). Annars har det funkat rätt bra och inte varit några större driftstörningar.

    Kollar man på kommentarer om Hallon så ser det ju likadant ut med alla kommentarer. Jag personligen har haft sämre kundsupport av Tele2 än av Tre.
     
    Last edited by a moderator: 9 dec 2016
  5. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Jag tror att upplevelserna är högst personliga, för att sedan indirekt spridas till andra personer som inte nödvändigtvis haft några större problem.

    Jag har personligen inte haft några direkta problem med Tres nät i södra Sverige. Däremot håller jag utan att blinka med om att nätet norrut är under all kritik, då 3GiS står för nätet där blir täckningen fläckvis fungerande. 3GiS har sajter i hela norra Sverige, men problemet är att dom enbart finns kring större samt medelstora städer. Utanför dessa försvinner täckningen fort.

    Tres nät har innan uppgraderingen som skett under året, samt delar av förra året haft problem med hand-over, alltså den händelse som inträffar när ditt samtal lämnas från en basstation till en annan, om du promenerar eller åker bil. Innan uppgraderingen ledde sådant ibland till brutna samtal, vilket är avhjälpt nu genom den mycket stora satsning som man gjort.

    Tre har i övrigt målsättningar för det kommande året som i mina ögon bådar mycket gott inför framtiden. Sedan finns det planer för majoriteten av norra Sverige vilket nära på kommer att revolutionera deras täckning där man tidigare inte haft något nät.

    Mycket har hänt, och mycket är på gång - Helt enkelt.
     
  6. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Hand-over... Det var anledningen till att jag bytte från Tele2 till Tre. Mina samtal bröts upprepade gånger under en vanlig t-baneresa på ca 15 minuter. Har hänt väldigt sällan att mina samtal brutits med Tre.

    Jag är nöjd iaf.
     
  7. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Som sagt, upplevelserna är högst personliga. Jag är precis som du mycket nöjd med nätet Tre byggt upp i södra Sverige.

    I synnerhet när uppgraderingen som pågått på heltid under drygt ett år nu är i allmänhet slutförd.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är väldig personligt hur man upplever operatörer, men jag som hade Fogg förut, som gick under 3s nät i Sverige, i en telefon, och jag hade Tele2 i en annan. För mig, där jag var, så hade 3 väldigt mycket sämre täckning än Tele2. Men mycket beror på vart i Sverige man är, men det kan ibland också ha med telefonens mottagare o göra. Jag var iallafall inte nöjd med 3s täckning där jag var. Nu för tiden tycker jag också att 3 är väldigt dyra, då jag inte tar en telefon med abonnemang.
     
    Hunter78 gillar detta.
  9. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Tre är inte längre det företag dem var några år sedan. Ledande och bra pris. Att blivit dyrast på abonnemang gör inte saken lättare. Till och med Telenor är bättre än 3, då har det gått långt!
     
    Last edited: 9 dec 2016
  10. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Nu ringer jag inte så mycket, har Mini+. Behöver dock köpa 1gb extra surf varje månad, men det blir fortfarande inte mer än 150 spänn i månaden.
     
  11. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Utvecklingen Tre genomfört, med ett stort intresse för att skapa ett starkt, eget nät kostar väldigt mycket pengar. Man har inte varit intresserad av att hyra in sig i nätavtal som i stort sett samtliga operatörer gjort.

    3GiS är ett undantag där man inte satsat på hastighet, utan på uppkoppling. Här var man intresserad av yttäckning i ett samarbete med Telenor som befann sig i samma sits som Tre. Man skapade ett eget nät i södra Sverige vilket var kostsamt men effektivt för funktionen.

    Telenor kör ett samarbete med Tele2, genom Net4Mobility. Ett samarbete som halverar kostnaderna för respektive operatör.

    Operatörerna pressar priserna, företagen emellan, men det är ofrånkomligt att telefonin kommer att bli dyrare och dyrare under en lång tid framöver. Oavsett vilken operatör du väljer.
     
    Last edited: 10 dec 2016
    Moby gillar detta.
  12. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Förvisso sant men nu efter jag testat telenor i Malmö så måste jag säg att tre har ett mycket bättre nät i Malmö än vad Telenor har när det både kommer till Yttäckning och hastighet i Malmö centrum, Limhamn, delar av Kirseberg, värnhemstorget m.m.
    Får säga tre gör ett mycket bättre jobb än jag faktiskt kunde tro om 3.
     
  13. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Är inte alls lika säker på att det blir så stora skillnader mot nu, då 3 redan idag erbjuder alla musikstreamingföretag att vara med i denna tjänst medan Telia inte erbjuder alla företag med "sociala appar" att ingå utan av de 6 som ingår idag äger Facebook 4....
     
  14. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Jag tror att du är något på spåren här och att just detta är anledningen bakom att vi inte hört så mycket om Tres lösning (missförstå mig rätt, det har mycket riktigt klagats både högt och lågt från alla möjliga håll. Men jag har hittills inte sett något konkret från ex PTS.) Det kan mycket väl komma diverse skrivelser om Tres lösning, men det lutar för mig som visserligen inte är utbildad inom juridik mot att Tre snickrat ihop en lösning som trots allt inte gynnar något företag mer än ett annat.

    Jag har i diverse inlägg på andra sajter pekat på det faktum att den fria konkurrensen hade blivit lidande om Tre enbart välkomnat några utvalda streamingtjänster. Tre har istället valt att bjuda in alla som, 1: Ansöker om det och 2: Har dom tekniska förutsättningarna. (Oklart vilka dessa är, men det är troligtvis relaterat till Tres möjlighet att tekniskt se vad som är musik och inte.)
     
    Bosse.K, bernard och SirHejsan gillar detta.
  15. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Vad har hänt med 3s familjesatsning, ser inget om detta längre på hemsidan? Typ att dela data ingick mellan abonnemang inom familjen.
     
  16. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Lika så har dom slutat sälja Mate PRO 9
     
  17. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Men vad skumt. En kompis köpte den nyss från 3 och fick vänta för den var slut på lager så den verkade populär och den började ju säljas för någon månad sen bara. Antar att den går att köpa via elgiganten /phonehouse om man vill ha den med 3 dock.
     
  18. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Det är leveransproblem ifrån Huawei till de flesta operatörer/åf så som jag förstått det, mycket tråkigt!
     
    Iroc och Moby gillar detta.
  19. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Nu hittar jag ingen information om att fri musikstreaming skall ingå med Tres abonnemang på hemsidan längre. Har de slutat med den möjligheten av rädsla för vad PTS skulle göra? Vad händer med gamla kunder som skaffat abonnemang med fri musikstreaming?
     
    inact_0049 och jnsson gillar detta.
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Verkar som det. De sa att det skulle ändra så att PTS skulle bli nöjda vad jag förstod det som tidigare, så verkar som om de gjort det nu