Trött på mail-spam i telefonen...

Diskussion i 'Applikationer' startad av Bo_B, 20 apr 2015.

  1. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag vill verkligen ha tips på vad man kan göra för att mailprogrammet i telefonen (Samsung Galaxy S4-Mini) inte skall ladda hem/visa spam-mail...
    På min Win7-PC där jag har Outlook 2003 har jag installerat K9 spam removal och det har fungerat fint i många år. Alla spam mail markeras i K9 och sedan har jag en regel i Outlook som raderar dessa direkt när de anländer.
    Men i telefonen har jag bara den inbyggda mailklienten och den verar inte alls ha förmågan att hitta spam, utan där ser jag allting.
    På senare tid har jag börjat få massor med spam på Japanska och Kinesiska, stundtals är det 90% sådana och 10% annat. Så mailvisningen i telefonen blir alldeles åt skogen.

    Vad kan man göra i Android för att få bort eländet?

    Min mail måste hämtas med POP3, så alla förslag som använder IMAP kan man glömma bort. Och det är en "riktig" mailserver och inte en sån här webb-mailtjäsnte heller (som Hotmail och Gmail).
    Har ställt in det så att vid hämtningen med POP3 så lämnas mailen kvar på servern så att både telefonen och PC kan hämta och visa samma mailkonto.

    Jag har sett att det finns en K9 på Google Play också men det är inte alls Androidversionen av mitt spamfilter för PC utan någon har snott programnamnet från originalutvecklaren och skapat en App med samma namn...
     
  2. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Senaste Gmail har stöd för både IMAP och POP3... själv tycker jag att den rensar rätt bra.
     
  3. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag har 3 mailkonton som skall visas i telefonen:
    GMail (där använder jag GMail-appen)
    Telia (ett konto i medföljande Mail-App)
    Mitt företags Exchangeserver (ett till konto i medföljande Mail-App)

    GMail använder jag ganska sporadiskt, mina två andra är huvudkontona och där anländer det c:a 100 email om dagen och på sista tiden har 85-90% av dem varit asiatiska spam-mail.

    Eftersom jag har min huvudsakliga mailhämtare på min PC (Outlook 2003) och K9 spamfilter inkopplat så måste jag köra med POP3 för dessa båda konton.
    På PC funkar det bra, jag ser inte röken av alla dessa asiatiska spammail, men på telefonen så döljer de effektivt de "riktiga" mailen...
    Telia har inbyggt spamfilter så på det kontot kommer det inte så mycket spam heller, men företagsmailen är helt under isen sen de stängde av spamfiltret för ett tag sedan. Orsaken var att de hade missat viktiga meddelanden (kundorder etc) från Korea, Kina och Japan.
    Men detta öppnade floden av annan spam också... :(

    Så jag skulle vilja ha en filter-app mellan mail-appen och servern så att spam sorteras bort ungefär som K9 på min PC.
     
  4. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Låter snarare som att företaget som hostar din adress inte har någon särskilt bra filter för att sortera bort spam.

    Min farsa hade samma problem som du har, fast med Franska avsändare istället. Bytte leverantör åt honom och sen dess är problemet borta.
     
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Som @bvb@bvb skriver så är det på eller innan din Exchange-server spamfiltreringen bör ske. Att filtrera på klienten är att börja i fel ände. Det kanske är så att kundordrar inte ska hanteras som mail utan borde gå direkt in i ett orderhanteringssystem.
    Finns det någon anledningen till att ha en Exchange-server eller kan ni byta till Google Apps for Work?

    Om du får spam till Telia-mailen så skicka den vidare till din Gmail och lägg upp Telia-mailen som ett konto under "Send mail as" så kan du fortsätta skicka och ta emot med den mailadressen och samtidigt få Gmails spamfilter. Så har jag med alla mina olika adresser. Allt går vidare till mitt Gmail-konto och så har jag lagt upp alla adresser jag vill kunna skicka från där. Om ett mail kommer in till en av adresserna så väljer Gmail automatiskt att det är just den adressen jag vill svara från.