Diskussion: Tror ni Tre kommer med uppdaterade abonnemang?

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Kate, 19 maj 2017.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Både Telenor och Tele2 erbjuder ju obegränsad surf numer. Tror ni att tre kommer att göra något liknande? De har ju även skyhöga priser på mobila bredband fortfarande. Tele2 har 200 GB för 399 kr/mån. Tre tar 649 kr för samma sak!
     
    6150 gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 845
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag tror att de kanske gör det, men om de gör det, så kommer det nog vara rätt så dyrt. 3 har, de senaste 2 åren varit väldigt dyra för folk som inte vill binda sig med abonnemang i 24 månader.
     
  3. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Känns ju som de hade chansen att ändra abonnemangen inför EU-roamingomställningen. Men de tog den inte. Positivt på ett sätt då de inte passade på att höja priser som en del andra men de verkar ha missat att göra abonnemangen förmånligare. Tre har ju historiskt varit billiga på abonnemang med mycket data och en telefon på köpet. Hoppas de vill vara med och slåss där men de får skynda sig. Jag testar nog Tele2 snart annars.
     
  4. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    En förutsättning för att erbjuda obegränsad surf är ett väl utbyggt 4G-nät skulle jag säga. Och det är väl där problemet för Tre ligger, deras 4G-nät är inte i närheten så utbyggt som N4Ms (Telenor/Tele2) är och så länge det är på det viset så riskerar man ju att överbelasta 3G-nätet ifall man plockar in obegränsade abonnemang är min gissning.

    Så därav tror jag det dröjer innan Tre börjar erbjuda något obegränsat abonnemang. Alternativt släpper man ett dyrt abonnemang för att begränsa andelen kunder som tecknar abonnemanget.
     
    6150 gillar detta.
  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Å andra sidan är ju 4G utbyggt där belastningen är som störst. Det borde räcka en bit i alla fall.

    Jag är mer orolig för hur N4M ska fixa belastningen från kunderna med fri surf i så fall. Hastigheten är ju rent pinsam på sina ställen redan nu.
     
    6150 gillar detta.
  6. heeke

    heeke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Numer? Jag har haft fri surf hos Telenor i 7 år.
    Först bara i 3G. Sedan efter en saftig prishöjning på 50% även i 4G.
    Nu vill ockrarna ha ytterligare 33% mer pengar för ynka 15GB data/mån i EU/ESS.
     
    bernard gillar detta.
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jo, men dessa abbonemang har ju inte kunnat nytecknas på väldigt länge!
     
  8. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    När det gäller nät tror jag 3 har det stabilaste nätet. Smart uppbyggt med tät 3g 2100 och 3g 900 för täckning och 4g där kapaciteten behövs. Jag får genomgående stabilare hastighet med 3 så det oroar mig att Telenor och Tele2 säger att nätutbyggnaden är färdig. Hoppas de inte menar kapaciteten då för fri surf hos Tele2 och det är segt redan nu...
     
    Jan-Bertil och ambassaden gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 845
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vart har du läst att den säger att nätutbyggnaden är färdig?
     
  10. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Nätutbyggnaden är knappast färdig, däremot så vill jag minnas att N4M anser sig vara i princip klara med täckningen på 4G. Men samtidigt kommer man ju bygga nya siter/master för att förstärka kapaciteten där den behövs.

    Sedan kan jag hålla med om att Tre har ett bra 3G-nät när det väl finns täckning. Problemet är att 3G-nät är inte byggda för extrema datamängder utan det är det 4G är till för. Visst har man 4G på sina håll, men i det stora hela så har Tre betydligt sämre 4G-täckning än konkurrenterna när jag själv testat. Och skall man erbjuda obegränsade abonnemang så får man nog se till att det är 4G-nätet som tar den största delen trafik. Överlåter man det på 3G-nätet och folk börjar streama i högre kvalitér t.ex. så blir det nog lite väl tungt för 3G-nätet och en dålig upplevelse för de andra kunderna.
     
  11. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 379
    Mottagna gillanden:
    2 822
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Stabilaste nätet ? Tja, möjligen för att de är den minsta operatören. 3's nät lider dock av stora problem med bristande täckning, kolla in täckningskartan för norrland (Dalälven och uppåt), jämför sedan med Tele2 / Telenor & Telia.

    Finns platser i Gävle som ska ha mkt god 4G täckning utomhus, men trots det saknas täckning med Tre/3 på den aktuella platsen.

    Sedan finns det bara 4G täckning fläckvis, drygt när man ena stunden har 4G, för att sen ha 3G och där stannar mobilen för att man streamar eller nått belastar datauppkopplingen... det problemet har jag aldrig med Telia, som har fått utmärkelsen Sveriges bästa mobilnät.
    Sedan har ju även Telia 3G på både 2100 & 900 Mhz, Telia har ju betydligt större 3G täckning än 3.


    Och ett mobilnät blir aldrig färdigt [emoji106]
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 955
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om något händer inom den närmsta tiden så är det den 29 maj, det datum då aktuella kampanjer avslutas.

    Vad gäller obegränsade abonnemang så är det inget som nog bör påverka mobilnäten i alldeles för stor utsträckning. Många skaffar det för att "det är skönt" att inte ha någon begränsning. Men i själva verket använder man bara några få GB.
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  13. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Täckning har ju väldigt lite om ens något med möjligheten att erbjuda abonnemang med fri surf. Istället förhåller det sig så att operatörer som bygger tätt har större möjligheter att klara belastningstoppar. Telia ska ju ha credd för att man numer även förtätat nätet. När terrordådet skedde i Stockholm var det Tres och Telias nät som klarade trycket. Tre borde komma med något nytt. De har historiskt varit utmanare men nu var det länge sen de gjorde något omvälvande på mobilmarknaden.
     
    Hunter78 gillar detta.