Tips: Unlock boot loader, vad gäller?

Diskussion i 'Xperia Z5 Compact - ROM-filer och utveckling' startad av echt, 19 okt 2015.

  1. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Så pga. att vissa på XDA är .... mindre bildade kommer här en lite snabb genomgång av vad som faktiskt gäller angående boot loader och DRM nycklar för att folk inte ska behöva genomlida folk som kommer med påståenden som inte stämmer.

    Summan av det hela är att låser du upp din boot loader så kommer Sony radera de DRM security keys som finns installerade på telefonen, detta står i klar text på hemsidan som krävs för att få koden till att låsa upp telefonen. Exakt vilka DRM keys som finns på Z5 serien vet ingen men garanterat så finns det några det kan du utgå ifrån.

    Men vad är DRM keys och varför ska jag bry mig?

    DRM nycklar i sig gör inget alls utom att aktivera sådant som är skyddat, det kan vara vissa algoritmer eller vissa funktioner som är inbyggda. När du låser upp boot loadern så (om det görs på det sätt som Sony ger) raderas dessa, de är sedan förlorade och du kommer inte få tbax dem. Det betyder inte att du inte kan använda t.ex. Sonys kamera app, utan enbart att t.ex. vissa förbättingstekniker kanske inte fungerar eller använder andra algoritmer.

    Ett klarare exempel på detta är RaspberryPi faktisikt, RaspberryPi har vissa video codecs hårdkodade in i sin hårdvara men pga att de som tillverkat RaspberryPi inte betalt licensen för varje enhet så är dessa låsta. Du kan fortfarande se filmer med samma codec men de är då mjukvaru avkodade (vilket är mycket sämre), men du kan köpa nyckeln (dvs betala licensen) och få koden skickad till dig. Program som t.ex. KODI (gamla XBMC) kan då lägga in denna key och genom det nyttja hårdvaruavkodningen, men utan nyckeln tar det stopp och de faller tillbaka till mjukvaruavkodning.

    På samma sätt är det med DRM's i Xperia serien, troligen finns det alternativ på saker redan i telefonen och de kanske är helt ok men inte lika bra som Sonys skyddade saker. Vidare så pga säkerhetsskäl så om du låser upp din boot loader så kommer du inte kunna få mjukvaru-updates från Sony, iaf inte OTA men det är mycket möjligt att de går att flasha in på olika sätt. Sony tar alltså bort sin "hjälpande" hand när det kommer till updates, genom att låsa upp boot loadern säger du till dem att du vill ta all kontroll.

    Så varför vill man då låsa upp detta? Ja det krävs för att köra alternativ mjukvara så som ROM's eller andra kernels m.m. samt att (iaf än så länge) få root. Att Sony sedan ger detta valet till sina köpare och försöker i största mån de kan informera om vad som gäller är mycket seriöst av dem, de ger dig ett informerat val. Sedan ska tilläggas att när det väl finns ROM's och liknande är mycket mycket möjligt att någon kommer på ett sätt att gå runt raderingen av dessa keys men räkna inte med det, men även utan dessa keys är telefonen bra, det är inte så att du får en värdelös telefon utan bara att vissa unika Sony funktioner inte kommer vara där.

    Men jag läste att man bara ändrar en switch i develoment options så låser man upp den? Inte kan Sony radera för det?
    Nej, Sony har inte lagt in en simpel switch för att låsa upp boot loadern och du kommer inte heller att förlora dina DRM keys om du ändra denna. Switchen är enbart för att göra det möjligt att låsa upp boot loadern, du måste fortfarande be Sony om en kod och aktivt knappa in den unika koden för att låsa upp din enhet och det är då du förlorar DRM's. Sony har alltså snarare lagt in ett steg till för att låsa upp boot loadern och inte gjort det till något simpelt switch option.

    Allt detta står på Sonys hemsida
    http://developer.sonymobile.com/unlockbootloader/

    Men vissa verkar inte förstå att bara för att Z3 används som exempel så betyder det inte att riskerna bara gäller Z3 utan alla enheter som sedan finns i rullistan för unlock.

    Så vad ska jag göra?
    För tillfället rekommenderar jag dig att inte göra något alls, det finns inga ROM's och även ASOP är för tillfället trasig, iaf över 5.1.1 (dvs. 6.0) och det vet jag personligen då jag själv försöker bygga det men det är massa saker som inte funkar som de ska det är trots allt en R1 ...
    Det finns inte heller något sätt just nu att lägga in root, det går att byta ut kernel, finns en som verkar funka på XDA men den gör inga direkta underverk.
    Håller du inte på med aktiv utveckling samt att du har andra telefoner att använda dagligen så lägg alla dessa tankar åt sidan just nu, telefonen är ny och utvecklingen har precis börjat så du får ge det en månad eller två innan några markanta framsteg lär ens ha en chans att dyka upp. När tiden väl är inne lär du märka det på forumen, efter första ROM'en kommer ofta 15 till direkt och då har kanske folk även listat ut vad för DRMs som blir låsta när du låser upp boot loadern och du kan göra ett mer informerat beslut.

    OBS!!
    Nycklarna i din telefon är UNIKA, dvs inte samma nycklar till två telefoner och de är troligen chip låsta. När de väl är borta så är de borta för evigt! De går att göra backup på dem om man har root men då måste root köras in genom exploite och inte genom att låsa upp boot loadern först. Det finns för tillfället ingen lösning för att få root på detta sättet.

    Vad kan försvinna om jag låser upp min boot loader (vad är DRM skyddat)?
    (Dessa är preliminära gissningar baserat på Z3 serien, om något var DRM skyddat där kan du räkna med att det är det i Z5 serien med)
    KÄLLA

    • X-Reality Image Enhancement ("BEKRÄFTAD")
    • Super Vivid Image Enhancement ("BEKRÄFTAD")
    • Sony Entertainment Media
    • Advanced camera algorithms
    • PS4 Remote Play
    • Miracast
     
    Last edited: 21 okt 2015
    Terrawatt och nilezon gillar detta.
  2. nilezon

    nilezon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Tack för detta. Nu slipper vi förhoppningsvis förvirringen från XDA.

    Jag har byggt AOSP 5.1.1, TWRP och CF-Autoroot för Z5C, men ej testat ännu. Får förhoppningsvis telefonen imorgon, och om allt fungerar så släpper jag det här på Swedroid.
     
    buggankan gillar detta.
  3. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Haha jo såg att du oxå kämpa i motvind på xda :P
     
  4. nilezon

    nilezon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Tack för att du hoppade in och hjälpte mig med den tokiga tysken ... not.
     
  5. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Ingen ide att ge sig in i den diskussionen, kört den i General delen och det är samma veva där. Bara låta folk göra bort sig.
     
  6. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Uppdaterade med lite mer info.
     
  7. buggankan

    buggankan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2015
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, hur går det för dig med CF-Autoroot?
    Antar att du har fått hem din telefon. :)
    Vore än ära om du kunde ha fått till det, vill mer än gärna ha testat och se, lika så då TWRP. ;)
     
  8. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Very useful information! ;)
     
  9. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Har faktiskt inte låst upp än, jag har skickat ett brev till Sony då jag vill försöka få reda på exakt vad som går förlorat och om jag kan leva med det eller om jag ska fula mig och vänta på att man kan roota utan att låsa upp (om det kommer). :P @nilezon@nilezon är den som är bäst lämpad att ge info om root då det är han som gjort det :)
     
    buggankan gillar detta.
  10. nilezon

    nilezon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    CF-Autoroot kommer jag inte att släppa. Rootad firmware är lika bra.
    TWRP funkar inte helt, och jag hade hoppats att någon annan skulle plocka upp den bollen, men det verkar inte ske.
     
    buggankan gillar detta.
  11. buggankan

    buggankan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2015
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Kämpa på echt och nilezon.
    Det släpps nog snart någon auto root app. Tack ska ni ha, för att ni ställer upp på forumet. :)
     
  12. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Will see what I can do :P

    Edit: Got fully working root with fully working xposed no random fcs
    also tried build kernel, pretty stable so far. Everything done Blindly testing.
    root for LB in progress. Got the Z5, only looking for exploit as that's what i am best at. Been working with security for almost 2 years for sony itself. It will be done both drm-verity and the ric security, but there is more to be done than expected. One hole makes no change because then you come up to another security. Luckily there is writeable exect- in the ramdisk itself, but thats not what i am trying doing. Manage root with drm functional, but yet not done, still problems here and there.
     
    Last edited: 16 nov 2015
    buggankan gillar detta.
  13. buggankan

    buggankan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2015
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Good working, struggle on dude!
    Soon it is just time to root the phone without a lot of other things, such as the bootloader for example?