Problem: Uppdatera "modifierat system"

Diskussion i 'One M8 (2014) - Allmänt' startad av Soren, 21 okt 2015.

  1. Soren

    Soren Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    213
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hej Swedroid!

    Jag har lite problem med att uppdatera min HTC One M8. När jag försöker uppdatera till den senaste versionen så får jag ett felmeddelande som säger att jag har modifierat systemet och den kan därför inte uppdatera av säkerhetsskäl.

    Jag har inte rootat telefonen.

    Saker jag har testat:
    * Återställt telefon under inställningar
    * Återställt telefon via recovery
    * Rensat Cache via recovery
    * Testat i felsäkert läge
    * Raderat cache och data i appen "uppdateraren".

    Har ni någon idé om hur jag löser problemet? Har googlat som en galning och inte hittat något svar på frågan.
     
  2. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Vad har du för version nu och vad är det för uppdatering du försöker lägga på?
     
  3. Soren

    Soren Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    213
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Android version: 5.0.1 Programvarunummer 4.16.401.10. Uppdateringen är: 4.16.401.13
     
  4. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Är du helt säker på att du inte har modifierat systemet?
    Du kan alltid flasha om samma version av systemet via RUU (rom update utility).

    Ladda ner denna zip (officel RUU), https://www.androidfilehost.com/?fid=95916177934518148
    Byt namn på filen till "0P6BIMG.zip" obs: kolla så du inte råkar namnge den 0P6BIMG.zip.zip och kopiera den sen till SD-kortet.

    med telefonen avstängd och SD-kortet i, starta fastboot. Håll nere vol ned och sen power, när du kommer in i fastboot kommer den upptäcka filen (om inte så är den namngiven fel eller ligger på fel ställe, den ska vara i root av SDkortet tex sdkort:\0P6BIMG.zip)
    Den kommer verifiera att filen i fråga är korrekt version för din telefon (så risken för felflash är omöjlig, är filen modifierad kommer inte telefonen kunna flasha den, pga hash).
    Följ instruktionerna på skärmen. Hela processen tar kanske 30 minuter. När den är klar och du är inne i android igen så måste du ta bort 0P6BIMG.zip från sd-kortet (eller byta namn) för annars kommer den upptäcka filen igen när du startar fastboot.

    Filen här funkar bara om du har en version som är LÄGRE eller SAMMA. Har du en nyare version av OS'et så kommer inte filen gå att flasha afaik. Om du skaffar s-off kan du downgrada, men inte annars.
     
  5. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Vänta nu, vad har du exakt gjort med telefonen? Du säker du har återställt den via recovery? Har du annan recovery? Då är den per deffenition modifierad.

    Starta din telefon i fastboot med sladd kopplad tilltelefonen och skriv "fastboot getvar all" och ge mig vad den säger.

    Om du har custom recovery så kan du gå hit istället och flasha via TWRP tex och sen återställa stock recovery (finns i samma tråd).

    Obs: kräver att du har adb, drivrutiner och fastboot fixat. Om du inte har det så får du ta reda på hur du installerar Android SDK, JAVA och drivrutinerna (kommer med android sdk), det för omständigt att göra här.