Uppdateringar upphör för Nexus 6P!

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - Allmänt' startad av Androis, 28 apr 2017.

  1. Androis

    Androis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 20
    Telefon 2:
    Google Pixel 2XL
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4 Plus
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 1+2
    Last edited: 28 apr 2017
    asimov, bernard och RNB gillar detta.
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har en 5X men vi har samma slutdatum för våra uppdateringar. Det positiva är ändå att Google är bättre än många andra tillverkare på att uppdatera och att de fortsätter att pusha ut säkerhetsuppdateringar ytterligare ett år efter att man slutat få nya versioner av Android. Nya versioner i åtminstone tre år efter release tycker jag vore mer lämpligt dock.

    Men man får väl flasha en rom eller något när man slutar få uppdateringar :-)
     
  3. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    jnsson gillar detta.
  4. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Den sista uppdateringen som ger en ny version av Android kommer i september 2017 medan den sista säkerhetsuppdateringen kommer i september 2018
     
    chraist och Androis gillar detta.
  5. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Det innebär att vi åtminstånde kommer att få Android O. Så länge det behövs kommer vi också att få buggfixar till O. Däremot när Android P kommer så är det antagligen färdigt, men då är vi ju framme vid hösten 2018.

    Så det är fortfarande 2018 som gäller.

    Däremot så hade jag hoppats att - i och med att Google försöker etablera Pixel som en high-end telefon som kan konkurrera med iPhone - att de skulle ha en längre uppdateringsfönster på Pixel.
     
  6. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Det står ju faktiskt bara "No guaranteed Android version updates after"

    Men hur ligger det till med pixel, den säljs väl inte ens i Sverige eller?
    Hur ska den då kunna konkurrera med andra lurar?
    Jag förstår att Sverige inte är en jättemarknad men antar att det är många andra länder som inte heller får ta del av den?
     
  7. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Värt att tänka på är att när en Nexus/Pixel uppdaterats med en major version brukar det ta minst 3-4 månader innan de stora drakarna* får ut uppdateringen av samma major version..
    Drakarna uppdaterar även dem sällan sina lurar två år efter release..
    En Nexus/Pixel ligger alltid steget före där.

    * Samsung, Sony, HTC, Huawei
     
    Gorgeous gillar detta.
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    dåligt av google, jag menar..dom ska ju visa ett gott föredömma hur ska dom kunnna klaga på andra tillverkare när dom inte är bättre själva ?
    Verkar som google blir en del av fragmenterings problemet... 6p har potential att annars vara en telefon som håller mkt länge... stom tur är finns lineage..
     
    Androis och RNB gillar detta.
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Om inte ens Google är villig att lösa fragmenterings problemet är det nog kört för Android. Att 6p inte ens kommer få säkerhetsuppdatering gör att dom lika dåliga som andra tillverkare.
     
  10. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Jag tycker inte det är så konstigt att dom inte håller "liv" i den längre än dom gör...Google om några har nog statistik på hur ofta vi byter telefoner och kan på det sättet se med lätthet hur lång livscykeln på en modell är. Att sedan sitta och hålla "liv" i en mjukvara för en produkt som är EoL känns meningslöst. Jag kan nästan sätta min högerhand på att alla i detta sub forumet kör en annan telefon 2018 oavsett :-) Jag har i alla fall inte hållit liv i en telefon i 3 år ännu så länge...om inte batteriet redan gett sig så har minnena dött eller så har den gått i backen för många gånger :-) Jag är inne på min fjärde telefon på sju år och alla är utbytta pga att hårdvaran gett upp. Min nuvarande är den första som jag faktiskt antagligen kommer byta pga vårdslöshet (spräckt display som inte är ekonomiskt försvarbar att byta). Dom säger inte heller att dom INTE kommer få säkerhetsuppdatteringar, bara att dom inte kan garantera det efter sept 2018.
     
  11. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det bästa vore om Android kunde uppdateras som andra Linuxdistros i form av paket, eller som Windows där Microsoft uppdaterar datorerna även om de säljs med en massa modifikationer från tillverkare. Även om man kanske inte har kvar en telefon lika länge som man har kvar en dator borde man kunna välja att stanna kvar om man vill. Det vanligaste tipset för att undvika att bli hackad brukar vara att hålla sig uppdaterad och då tror jag inte att man syftar på hårdvara.

    Microsoft har t.ex. satt sitt slutdatum för Windwows 7 någon gång under 2020, 11 år efter release. XP släpptes 2001 och slutade uppdateras 2014. Även om telefoner idag inte används lika länge som datorer så är de faktiskt fullfjädrade sådana och borde behandlas på samma sätt. Även om inte hårdvaran klarar av att dra runt nya versioner av Android i typ fem år till så skulle den klara av säkerhetsuppdateringar under samma period.

    Så jag tycker åtminstone att de borde fortsätta med säkerhetsuppdateringarna :)
     
    Halvralf och jnsson gillar detta.
  12. fransl

    fransl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Lite trist, men updatering av Android ser jag inte som ett större problem. Det är nog snarare BRA att de inte updaterar. Jag tror inte att telefonen kommer att orka med moderna OS.

    Det som kan vara lite synd är ju säkerhetsupdaterintgarna. Men å andra sidan misstänker jag att få kommer att använda sina gamla 6P om ett och ett halft år.
     
  13. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Absolut hade det varit bättre! Det säger jag inget om, det jag menar är att som det fungerar idag så finns det inte så stor mening att google skall fortsätta att leverera, hur många N6P som fortfarande kommer vara i bruk efter 2018, det kommer bli mindre och mindre delar tillgängliga (vilket redan verkar hända med N6P) så varför hålla liv i det för de få som finns kvar. Någonstans så får man titta på den ekonomiska kostnaden det blir att hålla liv i en EoL produkts mjukvara. Jag jobbar med DECT och IP växlar och när en HW går EoL så brukar den var ett till två år med SW uppdateringar och ett år efter det med support sedan är produkten död, visst kan den användas i flera år efter det men varken support eller fixar kommer att komma efter det.
     
  14. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Det som skulle krävas för det är att Andriod slutar vara Open Source. Då försvinner ju också en stor del av tjusningen med Android.
     
  15. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    "Fragmenteringsproblemet" omskrivning av ordet valfrihet.

    Jag kan välja att köpa en telefon för 9000 och förvänta mig en viss mängd uppdateringen eller kan jag köa en lur för 500 och inte kunna förvänta mig den servicen och såklar allt där emellan. Det är inte fragmentering, det är valfrihet.

    Jag kan välja att köpa en telefon från Google och få rent Android, eller kan jag köpa en från annan tillverkare och få den nerlusad med skräp. Det är inte fragmentering, det är valfrihet.

    Jag kan välja att köpa telefoner med strora eller små skärmar, med eller utan hårdvarutangentbord, LCD eller OLED, senaste Snapdragon eller förra årets MediaTek etc. Det här har alltid kallats fragmentering från Apple-fansen, jag klallar det valfrihet.
     
  16. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Jo, en del telefoner har faktiskt fått uppdateringar efter att garantin gått ut, det anses allmänt att Google arbetade med en 7.0 uppdatering för Nexus 5 men lade ner det arbetet när det beslutades att alla 7.0-enheter måste ha hårdvarustöd för Vulkan.

    Antagligen kommer 8.0 kräva 64-bitarsprocessor, vilket innebär att det är slut för gamla N6. Vilka krav som kommer att gälla när 9.0 kommer hösten 2018 det vet vi inte, men det är cirka 16 månader kvar dit och mycket kan hända.
     
  17. fransl

    fransl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    OS är inte det viktigaste. Det är väl ändå säkerhetsupdateringarna?

    Men tänk er att jag köpte en HP-dator och fick HPs brandade version av Windows och om MS gjorde en updatering, jag inte skulle få den om inte HP tyckte den var bra, eller åtminstone tog ett år på sig att släppa den. Eller ännu värre som i USA där operatören också har ett finger med i spelet.

    Min telefon borde vara som datorn.

    Samtidigt förstår jag ju problemet för tillverkare av Android-telefoner. I sammanhang utanför Swedroid säger ju folk att de har en "Samsung-telefon" när de menar att de har en Android och inte en iPhone. Det finns liksom bara de två.

    Att för HTC, Huawei och LG att slå sig in där är ju förrstås inte lätt. De har inga features som är unika för dem och kan ge försäljning...
     
  18. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Det finns en uppsjö datorer som inte kan köra win 10. Det finns massor med hårvarudelar som inte har drivers som är win10 certifierade eller ens kompatibla. Jag har tex Seriall PCI drivers som vägrar att fungera på min spel burk hemma (verkar inte spela någon större roll iofs men det stör mig att jag inte kan lösa det)

    Kan ta ett exempel från mitt jobb ang Android. Vår telefon är inte GSM utan DECT. vi har toppdisplay och dedikerade funktionsknappar, vi har RFID positionering, dessa funktioner finns inte i Android så drivarna till dessa kretsar var tvungna skrivas från scratch. Vi påbörjade utvecklingen av vår telefon i 4,4 men tog under utvecklingens gång beslutet att kör 5.0 istället. Vips var drivarna tvungna att skrivas om för nästan alla våra specialfunktioner. Pga det fick även flera av apparna skrivas om som använder sig av dessa funktioner då drivarna ändrades. Om vi skulle ens tänka tanken på att köra upp den till 6 eller 7 så blir det samma resa en gång till med omskrivna drivers mm. Det är inte så enkelt och billigt som alla tror.
     
  19. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Det finns två stora skillnader. För det första är Window inte Open Source vilket innebär att HP inte kan gå in och ändra vad de vill i systemet. Android är däremot Open Source, tillverkaren kan (inom vissa ramar) ändra på väldigt mycket som kan påverka uppdateringarna. Ändringar som man måste ta hänsyn till när uppdateringarna går ut, vilket gör att man måste skräddarsy uppdateringarna på ett sätt som kanske inte behövs med ett stängt system.

    För det andra så behöver uppdateringarna av drivrutiner skräddarsys för varje enhet beroende på vilka hårdvarukomponenter som finns. Diskarna på våra datorer är så mycket större än många mobiler så Microsoft kan skicka med alla tänkbara drivrutiner. Det funkar inte med mobila OS idag.

    Så att kunna göra uppdateringar, som inte behöver gå via tillverkarna, skulle kräva att man låser ner systemet på ett helt annat sätt än idag. Men då försvinner mycket av det som idag gör android unikt.

    Bättre vore att vi sätter tryck på de tillverkare som slarvar genom att sluta köpa deras produkter.
     
    lassekongo gillar detta.
  20. fransl

    fransl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Ja, det gäller ju verkligen att ha koll på att den telefon man tänker köpa kommer att få, åtminstone, säkerhetsupdateringarna. Helst inte ett år efter att de kommit ut också.

    Vilka tillverkare är det som har det nu? Samsung, LG och HTC? men inte på alla modeller va?

    Ibland känns det som om telefon kommer att bli ett stort mål för folk som vill göra dumma saker. Och det finns miljontals gamla telefoner som är osäkra därute.