Tips: Uppdateringstråden för LG G4

Diskussion i 'G4 - Allmänt' startad av Gorgeous, 3 jul 2015.

  1. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Vad tycker du, funkar det bra? Enligt någon i xda-forumet skall det ju vara en rom från 3. Går det att använda GSM/2G?
     
  2. ergun71

    ergun71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Övrigt:
    Mi Band 4
    Den funkar bra, har inte märkt något konstigt efter ca två dagars användning. Jag kan inte säga om batteritiden har gått upp eller ner, har semester så jag använder telefonen mer än vanligt.

    Nej, jag kan inte att välja "GSM/2G".

    [​IMG]
     
    inact_0030 gillar detta.
  3. inact_0030

    inact_0030 Guest

    På officiella 20d ser det annorlunda ut.
    Capture+_2016-06-28-10-20-10.png
     
  4. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Var ett tag sen jag flashade mobiler så nybörjarfråga här nu när jag äntligen fått tid att sätta mig ner och flasha.
    Behöver jag ADB och fastboot installerat på datorn för att köra LGUP?
     
  5. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Nej, man behöver bara LGUP och en DLL-filuppdatering till den och KANSKE lgs drivrutin som finns att hämta där man hämtar lg bridge. Det sista är inte säkert, det var ett tag sedan jag installerade 20d med LGUP!
     
    Ignatius_Pop och bernard gillar detta.
  6. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Tackar! Blir till att sätta mig ner ikväll efter jobbet. Länge sen jag var så upphetsad över att flasha en mobil. Älskar min G4a, men älskat den lite mindre efter den fick så dålig batteritid, så ska bli nice att kunna använda den igen som jag gjorde innan.
     
  7. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Hur gick det med uppdateringen tycker du?
     
  8. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Skoja min doja! Som natt och dag för mig mellan v20d och v20h. Igår var en tung dag och jag hade några minuter över 6h SOT och varit på i något mer än 20h när jag stoppade in laddaren vid 6%(stor kontrast mot ca 3h SOT och varit igång 7-9h som jag hade innan). Samt att den var mkt svalare. Användningen igår var mkt browsing, textchat över Signal och ca 1h samtal med Hangouts, och allt detta över mobil data och inte wifi. Något som missas i många batteritester, G4 är väldigt bra på mobil data och slår många andra telefoner på det(telefoner som slår den på wifi), men bara ett fåtal tester visar LTE, och stora majoriteten testar bara på wifi istället. G4an passar mig bra då jag nästan uteslutande använder mobil data och inte wifi, även när jag har tillgång till wifi så kör jag mobilt då jag har obegränsat.

    Nu kan jag använda telefonen en hel dag igen utan att behöva tänka på att ta med mig extra batterier(men älskar att den möjligheten finns vid nödfall). Lite för tidigt att säga då jag inte stoppat in alla appar som jag hade innan(tänkte ta det lite pö om pö och se ifall någon påverkar batteritiden), men kan vara så att jag tom har bättre än på LP nu. Det är i varje fall minst lika bra, och jag var nöjd med batteritiden på LP.
    App permissions och uppdaterad säkerhet är gött, nu är det enda jag saknar från LP knock on code med 3 knackningar. :)
     
    Last edited: 3 jul 2016
    Spode och inact_0030 gillar detta.
  9. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Körde in som v20H som update från V20D med LG UP och har haft i ett dygn nu. Batteritiden är klart bättre. Istället för 40 % kvar efter en arbetsdag har jag nu över 70% kvar efter en arbetsdag kl 16 från 100% på morgonen kl 06. Detta med i det närmaste identisk användning.
    Har inte heller märkt några nackdelar, TYCKER den verkar rappare, men det kan vara placebo!
     
    ergun71 gillar detta.
  10. ergun71

    ergun71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Övrigt:
    Mi Band 4
    Ignatius_Pop och inact_0030 gillar detta.
  11. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Hehe, lagom när augusti kommit OTA till Nexus. Hoppas nu LG börjar spotta ur sig dessa lite mer frekvent. Senaste var ju januari.
     
  12. ravenshield

    ravenshield Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 319
    Mottagna gillanden:
    221
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra
  13. ergun71

    ergun71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Övrigt:
    Mi Band 4
    ravenshield gillar detta.
  14. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Flashade V20G trots att jag precis hade flashat V20H! Kan jag få en månad nyare säkerhetsnivå så tar jag det gärna. Detta är en helt allmän europesisk version där "Endast GSM" är tillbaks i inställningarna för mobildata. Inte för att man någon gång skulle ha anledning att använda det men... :)
    Batteritiden förefaller vara lika bra som V20H och jag har inte sett en enda nackdel hittills.
     
  15. ravenshield

    ravenshield Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 319
    Mottagna gillanden:
    221
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra
    Värt att uppgradera när man har V20D då kanske.
     
  16. cima

    cima Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Precis skaffat en G4 och updaterade via lgup, tack för info hens!
     
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 282
    Mottagna gillanden:
    7 022
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Är det någon som vet varför dessa uppdateringar inte kommer ut OTA?
    Hur går det med garantin om man själv kör på t.ex. v20G?
     
    Last edited: 14 aug 2016
  18. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 642
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Aldrig haft problem med garantin pga programvara. Samtliga fel jag har haft har berott på hårdvaran och då är jag alltid tidig med att låsa upp bootloaders och flasha mina lurar sjutton gånger innan jag kan känna mig nöjd. Mina fel har varit ursprungliga. Vi har också reklamationsrätten som är reglerad i lag och fel som inte beror på vilket operativsystem som kunden har valt att köra på sin lur brukar inte förbruka den rätten, så länge det inte är orsaken till felet. Jag är inne på min 4e G4 och alla har lämnats in med upplåst bootloader (det står längst upp när man startar luren så det är inget man missar). LG säger själva att de kanske inte kan uppfylla sitt garantiåtagande fullt ut om det händer något med luren som går att härleda till upplåsningen eller förändrad mjukvara. De säger faktiskt inte att garantin förbrukas direkt även om det låter så. Läser man informationen som står när man låser upp sin lur via den officiella tjänsten så står det att man har en viss garanti kvar. EU har så starka konsumentköplagar så tillverkarna har inget att vinna på att förbruka kundernas garantier för minsta lilla grej.

    "1. Once your phone is unlocked, it will no longer be covered by LG warranty.
    As we cannot guarantee the proper operation of our hardware with custom software, we are not able to maintain the full scope of warranty for your device after you have unlocked the bootloader.
    Because of that we have a responsibility to let you know that defects which may result from, or were caused by custom device-software may not be covered by LG warranty.

    LG can no longer guarantee the full functionality of your device after you unlock the bootloader. Unlocking your device may cause unexpected side effects that may include but are not limited to the following:


    - Your device may stop working.
    - Certain features and functionalities may be disabled.
    - Your device may become unsafe to the point of causing you harm.
    - Your device becomes physically damaged due to overheating.
    - The behavior of your device may be altered.
    - Some content on your device may no longer be accessible or playable due to invalid DRM keys.
    - All your user data, settings, and accounts may disappear. (Therefore, we recommend that you backup all your data).
    - Software updates delivered via LG FOTA (Firmware Over the Air) or Web Download services may not work on your device anymore.


    LG will not be responsible for the damages caused by any custom software being flashed to your phone."

    Rimligt. :)

    Jag säger... FLASHA PÅ BARA! ;)
     
    Last edited: 14 aug 2016
    Ignatius_Pop och svenix gillar detta.
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 282
    Mottagna gillanden:
    7 022
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tack för svar! :)
    En föjdfråga dök upp. Måste man låsa upp bootloader för att flasha en nyare version av LG:s egen mjukvara? T.ex. v20G. Jag har en G4 som jag inte gjort något annat med än att tacka ja till de uppdateringar som kommit OTA. Ligger nu på V20d-EUR-XX.
     
  20. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 642
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag tror att du kan flasha officiella oförändrade versioner av LG's egna släpp. De är väl signerade så att de kan installeras på hårdvara med låst bootloader.
     
    svenix gillar detta.