Uppgradera SD-kort

Diskussion i 'ZTE Allmänt' startad av joni, 9 aug 2013.

  1. joni

    joni Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej.
    Just köpt ett 32GB microSD-kort. Läst lite på www, och där säger de att det bara är att kopiera innehållet på microSD-kortet till det nya kortet. Jag har Ubuntu 12.04LTS och gjorde följande.

    1. Stängde av mobilen och plockade ut microSD-kortet.

    2. Stoppade in det i en SD micro2 SD normal-adapter, och ändrade till lock på adaptern (Så inte datorn ändrar orginalet) och kopierade över innehållet till datorn.

    3. Satte in det nya tomma SDmicrokortet, och sökte efter formatera i ZTE-skade 2.3.5, men fann bara Intällningar->Lagring->Radera kortet.

    4.Stängde av mobilen och plockade ut kortet och satte in kortet i datorn och kopierade över innehållet till microSD-kortet, efter att jag låst upp adaptern. När den kopierat någon halvtimme så, avmonterade jag kortet och plockade ut det och satten in i telefonen igen.

    5. Starade telefonen.

    Problemet är att telefonen sa att vissa appar som låg på SDkortet saknades, t ex Facebook med andra appar, som också låg på SD-kortet fanns där.

    Vad har jag gjort för fel? Behöver man klona kortet, eller är det något annat fel?

    Funderade nu efteråt, att filer kanske blir 'read only', om jag först låser kortet, innan jag kopierar? Har något svagt minne av att windows gjorde så med filer som låg på CD.

    Joni. Tack på förhand.
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Du behöver kopiera kortet när du har sett till att du visar dolda filer så att du får med appdatan ;)

    Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4
     
  3. joni

    joni Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Dolda filer var synliga!
     
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Vad konstigt :what: har alltid gjort på det viset och aldrig haft problem. Varken på GNU/linux eller Windows.


    Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4
     
  5. joni

    joni Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ähh. Fanjag är varm i pannan! kollade nu kortet och det saknades vissa filer eller var en annan filstruktur i 'rooten' på det nya kortet och backupen. Gör ett ny försök när kopieringen är klar (tar ca 30min för 15GB. Tack för att avgränsa felsöket :) så jag slipper leta mer.