Problem: Upplåsnings-PIN för SIM-nätverk -- Efter JB uppdatering

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av kribe, 7 feb 2013.

  1. kribe

    kribe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2011
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Fick min JB uppdatering via FOTA vid lunchtid idag (7/2) när jag var ute och handlade. Väntade tills jag kom hem med att uppdatera.
    Efteruppdatering och ombootning dyker det upp en ruta som säger att jag skall ange: "Upplåsnings-PIN för SIM-nätverk" Vad är detta?
    Jag har Telia och telefonen är INTE låst till någon operatör och har heller inte varit det. SIM-kortet har ingen PIN-kod.

    1. Ringde Telia support. Dom hade aldrig hört talas om detta och kopplade till Samsung support.
    2. Samsung hade heller ingen aning om detta. Men tyckte att det lät som ett operatörslås. Prova ett annat SIM-kort eller fabriksåterställ telefonen.
    3. Besökte Teliabutiken där två hjälpsamma herrar testade ett nytt SIM-kort och resonerade med varandra. Men till slut såg båda ut som fågelholkar.
    4. Efter fabriksinställning visas nu samma fråga fast på Engelska: "SIM network unlock PIN".

    Vad göra?
    Tur att man har sin gamla Ericson så att man åtminstone är kontaktbar.

    //Christer
     
  2. OLock

    OLock Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Men du kan starta telefonen utan SIM?
    Verkar vara ett problem som kan uppstå, se vidare: [APP] GalaxSim Unlock 1.02, JB compatible. Denna kostar men googla lite och spana på xda så kanske du kan hitta någon annan lösning.
     
    Last edited: 7 feb 2013
  3. kribe

    kribe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2011
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jodå, den går att starta utan SIM. Man kan även hoppa över det där med SIM-nätverk, men då kan man endast ringa nödsamtal.
     
  4. kribe

    kribe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2011
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Telefonen blev operatörslåst efter uppdatering till JB. Orsaken till detta är enligt min lokala reperatör att den firma (Bazula) jag köpte telefonen av i Sverige importerar operatörslåsta telefoner och tar bort operatörslåset och säljer dom som svenska.
    Vid uppdateringen till JB kom operatörslåset tillbaka.

    Nu är telefonen inlämnad på service så vi får se hur det går.

    //Christer
     
  5. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    834
    Mottagna gillanden:
    322
    Telefon:
    Honor Magic5 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor Magic5 Pro
    Lämnade du den till Samsung för service eller till Bazula?

    Jag själv låste upp min telefon från tre med hjälp av nått annat företags tjänst för länge sedan.
    Sen förra veckan sålde jag mobilen som EJ operatörslåst på tradera. Den var ju det och även efter jag lagt in andra rommar så har den alltid vari det. Nu igår ringde den nuvarande ägaren och klagade på samma felmeddelande som du får. Tyckte det lät väldigt knepigt. Koden för operatörslåset som jag fått tidigare fungerade inte längre.
    Känns lagom kul... tråkigt för han som bara kunde använda sin mobil en vecka. Jag funderar på hur man ska lösa det. Känns ju inte som ett garantiärende i hans fall. Vet inte heller om jag ska ta på mig ansvaret...
     
  6. kribe

    kribe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2011
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    @pobin
    Jag lämnade in min S2 till en välrenommerad återförsäljare på min hemort för vidarebefodran till Samsungs serviceverkstad. Visst, det kostade 300:- eftersom jag inte köpt min telefon där. Men denna återförsäljare gjorde ett "ärende" hos Samsung för detta. Svar därifrån kan ta upp till två veckor.

    //Christer
    som känner sig lurad av Bazula än så länge
     
  7. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    834
    Mottagna gillanden:
    322
    Telefon:
    Honor Magic5 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor Magic5 Pro
    Ok, du får uppdatera här och berätta hur det hela slutade. Jag förstår att du känner dig lurad. Har du varit i kontakt med Bazula?
    De borde ju fixat din lur illa kvickt ifall du frågar dem.
     
  8. anton_mjor

    anton_mjor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2
    Hej. Jag har en äldre version av GalaxSim som inte kräver att man betalar.
    Funkade för mig när jag nedgraderade till 4.0.3, rootade, låste upp och sen uppgraderade till JB igen.
    http://dl.dropbox.com/u/34982580/GalaxSimUnlock.apk
    Knappen längst ner på skärmen man knappt ser är vad du ska trycka på :)
     
  9. kribe

    kribe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2011
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Uppdatering.
    Telefonen återkommit från serviceverkstaden. Åtgärd: Upplåsning av operatörslås. Mobilen avsedd för engelska marknaden. Ingen garanti gäller. Kostnad för upplåsning 350:-.

    Nu indikerar telefonen "Programvaruuppdatering". Frågan är om man törs? Kanske den blir låst igen?

    //Christer
     
  10. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Nej den blir inte låst igen. Att du betalat för att låsa upp den är inte så vanligt här på Swedroid, det finns gratismedel, men en eloge till dig för att vara en ärlig medborgare! :D
     
  11. kribe

    kribe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2011
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    En positiv notering: Äntligen kan telefonen hittas av Kies. Det har inte funkat sedan uppdateringen till ICS.
    ps. har ännu inte kört den sista uppdateringen av JB som telefonen indikerar. Väntar på mejlsvar från Samsung om detta.

    //Christer
     
  12. kribe

    kribe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2011
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Klickade på programuppdatering nu i kväll. Svar: Du har senaste uppdatering. Så nu verkar allt OK.
     
  13. ingels

    ingels Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Motorola Moto G100

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Motorola Moto G100
    ROM:
    LineageOS 20-20230729-NIGHTLY-nio
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    LG G3
    Info:
    Nova
    Info:
    Nova
    Köpte min SII av Bazula för ca 15 månader sedan (December 2011).

    Efter att ha fungerat som en dröm och ha varit rootad, kört custom roms och körde in Super Nexus 2.0 (Android-4.2.1_r1.2 (JOP40G)) så kunde telefonen tvärdö (oftas när jag var ute på webben med Chrome eller webläsaren som kommer med rom/gapps), fick dessutom lov att oftast ta ur batteriet för att kunna starta om telefonen (Tappade mycket batteri i samband med detta).

    Gjorde factory reset, formaterade SD, rensade dalvik och cache utan att det hjälpte. Provad att köra in I9100XWLSD_I9100OXXLS6_I9100XXLS8_HOME.tar.md5 (Svensk Samsung Stock 4.1.2) men Odin ville inte vara med på noterna (provad ett flertal versioner, ingen fungerade). Köpte Mobile Odin och då gick det utmärkt men däremot så kvarstod felet med att telefonen dog rätt som det var.

    Skickade in telefonen till Samsung Service (Ringde till Bazula som dock talade om att det var 12 månaders garanti, jag sa att Samsung lämnar 24 månaders garanti men då började killen jag pratade med skruva lite på sig) och fick tillbaka den idag med "Retur utan åtgärd" på service kvittot. Produkten är ej gjort för nordiska marknaden utan är gjord för Schweiz.

    Känns ju lite surt, ringde till Samsung Support innan jag skickade in telefonen och sa som det var, killen där tyckte jag skulle skicka in den ändå men det sket sig.

    Telefonen skickade in orootad och med stock rom. Beter sig lika konstigt som innan jag la in stock rom (tvärdör rätt var det är)

    Någon som har nåt tips (känns dock som jag provat allt) som kan hjälpa mig ?
     
    Last edited: 12 mar 2013
  14. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Hmm... Det är inte HELT omöjligt att det är USB-kontakten som dampar... Du säger att det funkar dåligt med Odin = USB-kabeln inkopplad... Det funkar bra med Mobile Odin = USB-kabeln inte inkopplad... Och att den stänger av sig själv kan vara USB-kontakten det med så... Har skrivit en guide som jag skickar runt till alla, blev less på att skriva exakt samma varje gång ;)

    USB-kontakten - Tecken på att du har fel på USB-kontakten kan vara dessa (i viss kombination med varandra eller som separata fel:

    - Vlingo Voice Service dyker upp vid enkel knapptryckning på hemknappen (skall egentligen komma upp vid dubbel knapptryckning).
    - Mobilen tar inte laddning eller så tror den att den hela tiden laddar (den indikerar att den laddar när mobilen ej är inpluggad).
    - Batteriet dräneras väldigt snabbt.
    - Batteriprocenten kan "hoppa" flera procent (över 20% typ) under den tiden du bara startat om mobilen! (Du stänger av den med 80% och minuten efter när du startar mobilen så är du nere på 50% plötsligt).

    OM din mobil är nyare än 2 år (vilket alla i skrivande stund bör vara då mobilen lanserades sommaren 2011 om jag inte minns fel?) så kan du givetvis lämna in den på garanti. Och stå upp för dig själv, detta är ett känt problem vilket Samsung gott och väl kan kosta på sig att fixa! Kolla med Samsung vart närmaste auktoriserade verkstad finns, annars vänder du dig till återförsäljaren (tar dock längre tid generellt sett). Bor du i Stockholm rekommenderar jag Mobilbyrån på Södermalm!

    Om du vill pröva fixa USB-kontakten själv kan du pröva följande: (OBS. Ha mobilen avstängd och batteriet urdraget tack, vill inte förstöra din mobil :P)...

    1. Gör rent kontakten inuti mobilen med en liten borste - eller om du har, luft på burk/kompressor (UTAN dimmsmörjning, du vill inte ha olja i USB-kontakten)

    2. Ta en smal kniv (brukar jag göra iaf) eller nånting annat smalt och böj plattan (den med koppartrådarna på) inuti USB-porten "mot skärmen".

    3. Ta lite tvättbensin av något slag (nånting som passar bra för elektronik) på en mellanrumstandborste (eller annan smal borste) och tvätta av koppartrådarna på ovannämnda platta!

    Om du vill byta ut USB-kontakten själv så finns det flera trådar om detta här på Swedroid! :) T.ex: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=90713
     
  15. ingels

    ingels Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Motorola Moto G100

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Motorola Moto G100
    ROM:
    LineageOS 20-20230729-NIGHTLY-nio
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    LG G3
    Info:
    Nova
    Info:
    Nova
    Har inte haft några problem med laddning av telefonen förutom en sladd som var glapp. Köpte tryckluft på burk på Biltema och blåste renkontakten utan att det hjälpte nåt (Har inte provat att rengöra själva USB anslutningen i telefonen dock). Funderar på att satsa på ett nytt batteri, hjälper inte det då vet jag inte vad fasen jag ska hitta på.
     
  16. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Ehm, va? Blåste du rent kabeln eller vadå? Det är givetvis kontakten i mobilen som skall göras rent/i värsta fall bändas! ;)
     
  17. ingels

    ingels Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Motorola Moto G100

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Motorola Moto G100
    ROM:
    LineageOS 20-20230729-NIGHTLY-nio
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    LG G3
    Info:
    Nova
    Info:
    Nova
    Jag är väl inte så dum att det är kabeln jag blåser rent.. Blåste rent USB uttaget på laddaren så klart, det är väl där strömmen ska passera i den tunna kabeln, då måste det ju vara rent i uttaget så att strömmen kan flyta fram i 220 volt i timmen :cool:

    Ser att mitt tidigare inlägg ser lite dumt ut. Självklart blåste jag rent USB kontakten i telefonen. Har dock inte använt någon kemisk ren bensin för att rengöra eller försöka bända till kontaktdonen.

    Har starka funderingar på att skaffa ny lur. Frågan är vilken. Xperia S alt. HTC One X ligger ju i lagom prisklass (och iom att jag har en S2 och det sälja en S2 LTE som tydligen ska vara obunden från Halebop för 1999:- så sneglar jag ju lite på den också men Samsungs gränssnitt är ingen hit i mina ögon)

    Att ingen tillverkare har fått iden att släppa telefonen med Androids standard launcher OCH sin egen och låta folk få välja själv är ju för mig en gåta
     
    Last edited: 16 mar 2013
  18. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Haha okej då förstår jag! :) Kan hålla med dig om att det är mysko att inte släppa standard och sin egna launcher, men man vill vinna marknadsandelar, då kan man inte låta folk välja! :P

    Angående USB-kontakten så skulle jag föreslå att du faktiskt bänder ut den mot skärmen (om du misstänker att den är problemet)... Gjorde det på farsans mobil (med en vass kniv) och den fungerar mycket bättre nu! ;) Gör det försiktigt dock!