vad är framtiden

Diskussion i 'Allmänt' startad av monarped, 26 nov 2012.

  1. monarped

    monarped Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    står mellan nexus 4 och lumia 920
    men även nyfiken o inte följa andra o testa huwai elle va den heter
     
  2. Pexer

    Pexer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Tror du kan få närmare miljonen olika svar på det där :)
    Så här kommer mitt :D
    Jag har kört iphone, wp och android och så här går mina tankar:

    Jag var oerhört förtjust i Windows Phone när det kom. Jag såg stabiliteten, prestandan och trodde på att Microsoft och Nokia skulle vara aggressiva i att släppa nya funktioner och säkerställa en livslängd på telefonerna.
    Inledningsvis släpptes även flera stora appar på plattformen, men med tiden har deras motsvarigheter på ios och android uppdaterats, dock ej på WP.
    Slutligen inser jag nu att man lämnar Lumia 800 bakom sig med en sista uppdatering.

    Missförstå mig inte, lumia 800 är en kalastelefon och det kommer även 920 säkert vara. Men för mig är trovärdigheten noll för WP vad gäller framtida funktioner.
    Android har med nya releaser gått förbi, likaså Ios.

    I höstas köpte jag sedan en Nexus 7 surfplatta. Hårdvaran är lika bra som dyrare alternativ, men den största skillnaden är att google tar Nexus plattformen på allvar och håller den uppdaterad.
    Bara under de tre månader jag haft den har jag fått lika många uppdateringar med flera nya funktioner! Glöm detta på WP!

    Min slutsats:
    Söker du en stabil, anpassninsbar och snabb plattform så är Windows phone bra. Nokia är dessutom duktiga på hårdvara.
    Har du däremot förväntningar på framtida funktioner och uppdateringar, eller vill ha ett stort apputbud, så ligger svaret på annat håll, för min del i Nexus 4 :)

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  3. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jelly Bean funkar ju utmärkt på 2 år gamla Nexus S, och den hade ändå rätt gammal hårdvara när den släpptes.

    Nexus 4 är ju den kraftfullaste mobilen nu, så den bör vara fullt användbar i minst 3 år till.

    Håller med om att det ofta går segt på gamla androider, men troligen beror det mycket på tillverkarnas skal, t.ex. TouchWiz och Sense. Testa att lägga in senaste CM på valfri gammal mobil så blir upplevelsen helt annorlunda!
     
  4. Pexer

    Pexer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Håller med! Min "gamla" Galaxy tab 10.1 vart som ny med CM10 :)
    Med ICS och senare blev android avsevärt snabbare!

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  5. monarped

    monarped Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    nån som vet nått om nån mindre shartphone som kan komma innon ett halvår
    kalla mej bakåtsträvare men en med prestandda som s3 an
    o kanske något mindre än s2 an
    tycker dom e så stora
     
  6. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Inom ett halvår är svårt att veta, men just nu är de enda jag kan komma på Xperia V och HTC One S (båda på 4,3") som har relativ "topp"-prestanda. Ska du ha mindre än 4,3" så får du tyvärr tumma mer på prestandan.

    Edit: Antog att du talade om Android nu, gäller det alla plattformar är väl Iphone5 ganska ideal för dig då.
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag är lite förvånad över att så många rekommenderar iPhone baserat på att telefonen ska stå sig i 3-4 år. Oavsett hur länge en planerar att ha en telefon så bör första prioritet vara att bestämma sig för vilket OS en vill ha. Har vederbörande någon som helst aning om vilket OS hen föredrar? Vad använder hen för dator och TV? iOS är mer lämpligt om hen har Appledator, AppleTV osv.

    Ett tips är annars att testa kompisars telefoner som har Android/iOS/Windows Phone alternativ besöka butik. Det finns även massor av jämförelser att se på YouTube (Android vs. iOS vs. Windows Phone).

    Precis som några nämnt så finns Nexus om hen vill ha uppdateringar, fast menar ni att övriga Androidtelefoner inte får uppdateringar efter 2 år? Att välja Nexus handlar väl främst om att vilja ha Vanilla Android (pure Google experience) och snabba uppdateringar, inte att Nexus erhåller uppdateringar över en längre tid.

    Sen att en Androidtelefon skulle bli slöare snabbare än en iPhone låter konstigt med tanke på att iPhone inte har bäst hårdvara på marknaden (däremot är iPhones hårdvara och mjukvara mer anpassade efter varandra). Det bör snarare handla om mjukvara.

    Det är även värt att nämna att iPhone 5 är dyrare än Nexus 4 och andra Androidtelefoner samt Windows Phones. Jag har svårt att se iPhone som ett bättre alternativ än en Androidtelefon eller Windows Phone såvida personen ifråga inte föredrar iOS framför Android och Windows Phone. iPhone 5 16GB kostar ca 2000 kr mer än t.ex Nexus 4.
     
    Last edited by a moderator: 30 nov 2012
  8. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det är ju just det. Jag vet inte hur man gör sådant. För mig blir det därför rätt ointressant att äga en 3-4 år gammal Android-lur.

    Android är jättebra. Jag kommer köpa Android i min nästa lur om inget spännande händer annars, en Nexus 4 tror jag, men det är inga telefoner man kan ha under flera år. Ingen av de telefoner jag haft har känts rappa efter 1,5 år.

    Som så många andra sagt så skall du köra på iPhone eller WP. Min Lumia 800 kom för något år sedan och nu, även om den inte skall få WP8, uppdaterar de den en gång efter nyår med ännu en större uppdatering utlovad. Om du bara skall surfa, ta lite kort och sådär så skulle jag inte betalt de där extra 2500:- du får lägga på en iPhone. Jag hade nog valt den luren jag har nu. Eller en Lumia 820 med WP8. Den kommer flyta och fungera fint i fleeeera år framåt!
     
  9. Pexer

    Pexer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Är inte riktigt med på resonemanget liksom blandningen av hen och han.... :)

    iphone har ju just stått sig bättre....
    4:an erhåller uppdateringar samtidigt som 5:an och det är först nyligen man lagt 3:an bakom sig.

    Annat har det varit på android fronten. Inte kan du säga att befintliga Androids uppdaterats i takt med att nya släppts väl...?
    Finns det överhuvudtaget någon lur som släpptes samtidigt med iphone 4 och som rullar ICS eller JB nu utan mod? Eller mer än 2.3 för den delen?
    Vid pratar om tex SE X10 :D

    Det är just det jag hoppas Nexus plattformen ska ändra på. Att man äntligen får lite livslängd på den fantastiska plattform android är!

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  10. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    För mig är det ointressant att äga en telefon som har ett par år på nacken, oavsett om den kör det senaste. Det är roligt med ny hårdvara.
     
  11. Pexer

    Pexer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Tyvärr släpps uppdateringar oftare än man (åtminstone jag) har råd att köpa lur, just därför vill man vara säker på att telefonen hålls uppdaterad av tillverkaren.
    Allteftersom appar och nya behov tillkommer krävs dessa.

    Jag menar att livslängd med uppdateringar är relevant och viktigt och köper det som ett tungt argument för iphone.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  12. SnowStorm

    SnowStorm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    "hen" vad fan är det för ord? :neutral: Skriv på svenska tack.

    OnT: Att ha en smartphone i 4 år känns väldigt länge. Jag kommer att ha haft min Galaxy S i 2 år nu i december och jag tycker den känns som stenålder redan... Utvecklingen går väldigt fort.
     
    orcophant gillar detta.
  13. gildebrand

    gildebrand Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hen <=> H*n

    Eventuella felskrivningar är telefonens fel!
     
    Pexer gillar detta.
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Vilket resonemang? Angående hen/han så blev det fel. Det skulle stå hen genomgående. Rättat nu.

    När släpptes iPhone 4?
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Fast det tycker kanske inte alla. Själv är jag inte alls intresserad av hårdvara på samma sätt som mjukvara. För vilja ha ny hårdvara krävs det att jag märker det t.ex. irriterar mig på att det går långsamt och inte för vetskapen om att det finns ny och snabbare hårdvara.
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Stör du dig på folk som skriver LOL/BTW/FTW/BRB osv. också? Kanske inte lika vanligt i forum men när du chattar. Jag har då aldrig fått samma reaktion när jag använder påhittade förkortningar såsom BRB som när jag använder ordet hen. Betänk att BRB osv. inte är svenska men används i svenska meningar.

    Nuff said.
     
    Last edited by a moderator: 1 dec 2012
    yarre gillar detta.
  17. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    skillnaden är väl att just dom är förkortningar på ord i samma stil som osv, bla och iaf tex...
    hen är en styggelse.
     
  18. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Till skillnad från "hen", som är ett genustomtetramsord, har alla dessa förkortningar vuxit fram internationellt på Internet och används av hundratals miljoner människor världen över.
     
    brodiniozo gillar detta.
  19. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    genusdebatt taken to far indeed.
     
    brodiniozo gillar detta.
  20. Droid55

    Droid55 Guest

    Fast han skyllde på min svenska precis som att det var det han störde sig på.