vad är framtiden

Diskussion i 'Allmänt' startad av monarped, 26 nov 2012.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Tro det eller ej, hen har också vuxit sig stort än om inte internationellt. Du kan även se journalister använda ordet (tills tidningen förbjuder det i brist på bättre vett). Varför? Därför det är ett genialiskt ord som fyller ett glapp i svenska språket. Att du är naiv nog att tro att alla kan definiera sig som han eller hon bevisar bara på okunskap. I mitt fall, och kanske i de flesta fall, använder jag ordet när jag inte vet om det är en han eller hon jag tilltalar samtidigt som det är irrelevant.

    Att genusvetare sen förespråkar ordet spelar ingen roll. Uselt motargument. Bara för genusvetare förespråkar något så måste inte de som är anti genusvetenskap vara emot det per automatik. Snacka om korkat. Som politiker som inte kan ändra åsikt när de fått mer information. Har de väl sagt en sak så gäller det. Annars verkar de ju oberäkneliga. Jag anser snarare att det är urdumt.
     
    yarre gillar detta.
  2. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    När du säger journalister, menar du då dom sköna snubbarna på Aftonbladet? Vad jag vet så är det endast dom som använder det. Men nu är ju inte dom journalister.
     
    brodiniozo gillar detta.
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Det är inte Aftonbladet som har förbjudit hen utan det har DN. Aftonbladet har sannerligen sköna journalister om de använder ordet hen. Sånt gillar jag.
     
  4. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Mitten 2010, nexus s t.ex kom i slutet på 2010.

    Det är ju ändå inte samma os. Iphone 4 får version nummret ios6 men har inte alla funktioner som ios6 till iphone 4s eller 5.

    Man kan ju ändra versions nummret i build.prop på nexus s till 4.3 så är telefonjäkeln futuristisk, om det är det som är så viktigt?

    Ios4 t.ex till 3gs (har en själv) gjorde ju telefonen slö o ändå utan vettig multitasking, men visst, det var det senaste versions nummret.

    Hårdvara blir gammal hur man än vrider o vänder på det. Mjukvaran kommer altid att utvecklas efter den nyare hårdvaran som dyker upp allt eftersom tiden går.
    Och smartphone utvecklingen går raskt frammåt.. Detta gäller vilken telefon man än väljer.

    Skulle detta ändras för iphone o de stannar i utvecklingen så gör ju inte det saken bättre för android och wp etc gör det inte.
     
    Last edited: 1 dec 2012
  5. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Ja? Sa inte jag precis att ab använder hen? Nu är vi väldigt ot här men jag tycker att hen är ett ord som ska få samma stämpel som neger. Inga av dom ska användas, alls. Vad är det för fel med att skriva "han eller hon", eller tom "den".
     
    brodiniozo gillar detta.
  6. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    typiskt icke-problem som ist skapade problemet med skapandet av styggelsen. bort med skiten.
     
    brodiniozo gillar detta.
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Jo? Och jag svarade att jag gillade det.

    Snacka om jämföra äpplen med päron.

    Neger har blivit ett skällsord och vad jag har förstått så användes ordet på den tiden då svarta människor var slavar åt vita. Alltså har neger fått sin stämpel pga. dess historia. Rasistiska historia.

    Hen är ju raka motsatsen i det avseendet. Ordet ger utrymme för de som inte passar in i könsnormen. Du vet väl att det finns de som föds som kvinna men känner sig som en man och tvärtom? Sen finns det ännu mer underliga fenomen som när de är tvåkönade osv. Alltså anser jag att inte ha en tredje pronom är att kränka denna grupp.

    Att istället använda "den" är att objektifiera ett levande väsen. Jag vill inte ens kalla min hund för den. Han är ingen sak. När djurungar föds vet vi sällan könet direkt, vad skönt då att kalla dem för hen.

    Hen berikar språket. Jag vill ha ett rikt språk. Ingen tvingar dig att använda vare sig hen eller något annat ord. Ingen kan nog alla ord i ordboken. Många är föråldrade och nya tillkommer. Ett språk lever kvar genom att utvecklas, det innebär att nya ord och uttryck tillkommer där behovet finns.
     
    Last edited by a moderator: 1 dec 2012
    yarre gillar detta.
  8. monarped

    monarped Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    köpte mej en beggad s2 för 1500 så länge
    så får vi se vad som kommer första elle andra kvartalet nästa år
     
  9. brodiniozo

    brodiniozo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2011
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Bra val! Kommer duga gott för dig.
     
  10. SnowStorm

    SnowStorm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Blir lite äcklad av ditt dravel. Ö vadå om en kvinna som känner sig som man? Är väl för fan en HON om det är en kvinna och ingen "hen". Sådant här skitsnack kan du ta på andra forum, inte här på swerdroid.
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Det är inte lätt att förstå när du ser världen som svart och vit. Det finns en gråskala också som tyvärr förtrycks pga. människor som du med okunskap. Om du inte förstår vad jag menade med en kvinna som känner sig som en man så råder jag dig till att googla på saken. Trodde alla vid det här laget kände till det liksom tvåkönade osv. Det är en minoritet av jordens befolkning som föds så men det betyder inte att vi ska sopa dem under mattan.
     
    yarre, Dirk Diggler och llama gillar detta.
  12. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Inskränkt much? Världen, människor och tex språk utvecklas. Däremot är det off topic.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  13. SnowStorm

    SnowStorm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Finns massor utav personer som förtrycks, se bara här i Sverige om man har "fel" åsikter. Nu blir ju jag förtryckt här av dig och "Blabert" tex.
    Du förstod nog inte vad jag menade heller, en kvinna är en HON och ingen "hen", spelar ingen roll om hon känner sig som en man.
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Skilj på förtryck och saklig argumentation.

    Du verkar inte förstå vad jag menar heller. Slå upp trans- och intersexuell. De är hen om något, de känner sig inte som en kvinna eller som en man, utan känner sig nånstans mittemellan.
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Ber om ursäkt till trådskaparen. Ska sluta stjäla din tråd.
     
  16. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Stor humor. Du känner dig alltså förtryckt av mig för att jag råkar tycka annorlunda än dig? Då tycker jag nog att du har en aning skev uppfattning om vad ordet "förtryckt" betyder. God morgon.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  17. monarped

    monarped Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    nu ska vi inte bråka.
    nu diskuterar vi framtiden
    som typ att ja vill ha en s3 fast med en 4 tumsskärm.s3an e för stor
     
  18. Klickman

    Klickman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Själv kommer jag att skaffa mig en Galaxy Note, den första modellen.
    Bra batteritid och lite större skärm, så man verkligen kan surfa med den.
    Note verkar även ha bra hårdvara för både foto/film och musiklyssnande.
     
  19. SnowStorm

    SnowStorm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Men om en KVINNA eller en MAN känner sig som det motsatta könet så är KVINNAN fotfarande en KVINNA och MANNEN fortfarande en MAN punkt slut. Spelar väl fan ingen roll vad man känner sig som.......... Om jag känner mig som en kanin idag är jag väl fan ingen kanin ändå......

    Intersexuella, ja mycket olyckligt att de kan känna sig förtryckta.
    Jag känner mig fötryckt också, kan du inte skapa ett ord åt mig som jag kan använda mig av?
     
    brodiniozo gillar detta.
  20. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Om du känner att lusten faller in så kan jag rekommendera wanams build av JellyBean 4.1.2 läckan.

    Ett tips också är att kolla direkt om du har sane eller insane chip.
    Emmc cap erase kommandot vid factory reset etc fr.o.m 4.0.4 kan hårdbricka luren med original kernel om du har insane chip. O eftersom den är begagnad så kan du nog inte promenera in o få en ny.