Diskussion: Vad är grejen med chromebook?

Diskussion i 'Chrome OS' startad av Nappandroid, 17 maj 2017.

  1. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Hej på er!

    Sitter och sneglar på chromebooks och det finns ju faktiskt ett flertal som är riktigt billiga, men jag förstår inte riktigt skillnaden mellan den och en pc. Har egentligen tänkt köpa en ny surfplatta men det finns ju inga särskilt bra för en vettig peng. Någon som har en chromebook och kan säga vad ni tycker? Fördelar och nackdelar?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En fördel är uppdateringar som i princip aldrig kräver en omstart och som inte stör på samma sätt som i Windows. Ej heller är det några problem med drivrutiner och dylikt som i Windows.

    En annan fördel är att det är tämligen resurssnålt och därför fungerar bra på lite klenare hårdvara.

    En tredje fördel är att du mycket enkelt kan växla mellan flera enheter. I Windows är det lite besvärligare eftersom en hel del data lagras lokalt eller på platser som gör det lite komplicerat att sömlöst ha allt i molnet. Bättre portabilitet helt enkelt. Bättre än Android också på den punkten.

    Någon annan kan säkert fylla på med fler fördelar/nackdelar :)
     
    Nappandroid gillar detta.
  3. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Funderar du på en dyrare surfplatta skull jag inte tveka på att tipsa om en Asus c302.
    Finns i mitt tycke inget som kan motivera att välja en dyr platta.
     
    bernard gillar detta.
  4. Berken

    Berken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    På samma sätt som surfplattan är ett pensionärs redskap så är Chromebooken samma sorts redskap då den inte går att ställa till så infernaliskt som en vanlig desktop, oavhängigt operativ. Ska vi sen vara ärliga, så har vi pensionärsbeteende lite till mans vad gäller våra dator vanor :-)
    Då jag själv har ett förflutet som systemutvecklare så trodde jag länge att Chromebook var för någon annan, men där hade jag fel. Men ok, om jag skriver något i dagens läge så blir det oftast ett ajax eller/och php hack ochdå det ingår en server någonstans i min cyberrymd, så visade det sig att chronebooken är allt jag behöver. OK, jag erkänner att jag har EN Ubuntu bärbar då cloud scanning inte ingår i google cloud print koncept.
    Sen att Chromebooken går att köra på en minimal hårdvara och håller sig vid liv en 8/9 timmar har fördärvar mitt förhållande till vanliga bärbara och desktops, med det var inget vidare innan heller :-).

    Nackdel, tja du sitter i knät på Google och du måste vara uppkopplad.
     
    bernard gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Har använt en Chromebook sedan 2013. Har räckt till alla mina behov under de åren, med två undantag:
    -Behövde en gång nå dokument som lagrades i en Java-tjänst (detta gällde ett skolarbete, och dokumenten skulle skyddas mot obehörig åtkomst). Fick använda en annan dator än min Chromebook. De med Mac och Windows hade också enorma problem med denna tjänst, men de kom iaf åt dokumenten, dock drog det enormt med batteri och processorkraft osv.
    -En gång råkade jag radera foton från en digitalkamera (hade använt en sån vid ett enstaka tillfälle). För att få tillbaka fotona fick jag ansluta den till en Windows-dator, lånad av en familjemedlem, och ladda ner lämplig programvara för att återställa filerna.

    Dessa är alltså de enda två gånger jag under 4,5 års tid har använt en annan dator än en Chromebook.
    Annars duger den till alla mina behov. Har till och med skrivit examensarbete med den.
    Dock använder jag ej torrenter utan streamar allting kan ju nämnas (även om det finns programvara för torrent).

    Kan ibland vara lite knivigt att öppna rar-filer om de är lösenordsskyddade. Men det finns webbtjänster, typ cloudconvert, som alltid har löst det för mig. (Vanliga zip- och rar-filer, även lösenordsskyddade zip-filer, hanteras av Chrome OS. Vet ej hur 7z och liknande hanteras, men webbalternativ finns helt säkert).

    När det gäller videoredigering använder jag ibland Youtubes videoredigerare. Dock stängs den ner till hösten tyvärr. Finns säkert alternativ till den, men jag kommer sakna den.