Vad finns det för bra vattentäta mobiler(helst med utbytbart batteri)?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Ignatius_Pop, 1 dec 2015.

  1. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Krav på prestanda är Snapdragon 800 eller högre.
    Skärmstorlek mellan 5-5,7.
    Pris, helst under 3000kr, men inget måste.

    Samsung S5 är den sista telefonen gjord av en större tillverkare som passar in i denna spec(förutom priset)? Finns det någon från mindre kända tillverkare?
    Eller vad finns det för alternativ med fasta batterier?
     
  2. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    S5 går att få tag på under 3000.
     
  3. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Vart då? Trodde de inte fanns i lager längre? På prisjakt finns det bara begagnade. Hade nog inte betalat mer än 2000kr för en begagnad S5a.
     
  4. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Vattentät och utbytbart batteri matchar inte bra ihop. S5:an är förvisso "vattentålig" men hoppar inte in i poolen med den! ;)
    Finns olika vattentätaskal man kan köpa, då kan mobilen kännas lite klumpig men det kanske kan vara ett alternativ
     
  5. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Hört talas om klassikern "Hajfenan"? Nog bästa mobilen när det kom till vättentäthet och tålighet någonsin, hade utbytbart batteri. :)
    Fast jag vill bara ha en som är "vattentålig", behöver ej dyka med. När man vant sig vid att inte behöva vara rädd om sin mobil så är det hur skönt som helst att ha när man är ute i naturen, fiskar, lagar mat, duschar, är på stranden etc.
     
    Carre_80 gillar detta.
  6. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    817
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Det finns tyvärr inte så mycket att välja på.
    Jag är också ute efter ny mobil, har en HTC Desire EYE idag.
    Jag vill inte byta ner mig och köpa en telefon som inte är vattentät men utbudet är väldigt dåligt.
    Det är väl bara Sony som gör de, men då vet man aldrig om display eller baksidan spricker....
    Personligen kommer jag aldrig köpa en sony mobil igen efter att dom vägrat reparera två mobiler som självsprack.

    Jag hade hoppats på att Samsung skulle ta in S6 active till Sverige men de verkar inte hända tyvärr.

    Kommer följa tråden för att se vilka förslag som kan komma upp
     
  7. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Ignatius_Pop gillar detta.
  8. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Vad är det som gör att du behöver minst en 800?
     
  9. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Helt missat HTC Eye. Och förvånansvärt bra batteritid på gsmarenas test trots att den har såpass litet batteri. Synd att det är fast batteri bara. Men ska lägga till den till listan av alternativ.
    Jag har en Sony Z3 Compact som såg perfekt ut på papperet(förutom fast batteri då) men har inte varit nöjd med den. Mkt smågrejer som jag stört mig på, samt batteritiden med Lollipop verkar inte vara i närheten av det jag läst i recensioner, och håller med, glas är ett urbota dumt material att tillverka mobilen i. Samt, nu verkar det som om min lur la av pga att jag sköljde av den i vatten. Så jag litar inte riktigt på sony när det gäller byggkvalite. Att göra reklam att en lur är vattentät, sen är den inte det, och sen kanske jag inte får ut det på garantin för att de kommer säga att det är handhavande fel, ger en dålig smak i munnen.

    Tackar, tänkte inte på blocket alls. Gillar inte att köpa begagnade lurar då man aldrig vet hur de använts, men då denna har utbytbart batteri så kan man ju bara köpa ett nytt vad det gäller batteriet. Och hittade en nära mig för 2000kr. Ska lägga ett bud.


    Allmänt handhavande.
     
  10. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Nu vet jag inte vad du har för krav för att klara allmänt handhavande, men visst finns det väl processorer som klarar det som inte är från just 800 serien.

    Kör själv på Z1C och Moto G 3 och tycker att Moto G;n tuffar på rätt bra.

    Jag har aldrig haft problem vad gäller byggkvaliteten på min Z1C, så jag sticker trots ditt inlägg ovan ut och säger;

    Mitt förslag hade annars varit att kolla på M4 Aqua. Med 2Gb RAM och 615 så gör den rätt bra ifrån sig.
    Att den sedan har högre (IP 68) än de flesta andra är ju också rätt bra.
    Inte tillverkad i glas, och den är fortfarande vattentät.
     
  11. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Ah, skulle ha förtydligat mig. Vill ha prestanda som motsvarar SD800 eller högre för det var den generationen flaggskepp jag insåg jag inte behövde en snabbare mobil.
    M4 Aqua är faktiskt inte så dum alls. Och 615 kan vara tillräckligt, klämde på en polares HTC M8s(tror det var S, som är budgetvarianten av deras flaggskepp) och den var rapp nog. Fast som sagt, fast batteri och inte så sugen på att ge Sony mer pengar om det inte löser sig med min Z3c.
    Nu när du nämnde det, hade inte Sony en lur förra året som var vattentät med utbytbart batteri? Typ budgetvarianten av Z3c(eller var det Z2c?). Får kolla upp.

    För dig som prenumererar på tråden detta kan vara av intresse. Iofs så är det japan och de lurarna kommer ju aldrig hit(lustigt att just så många japanska lurar är vattentäta, väl nästan standard där?).

    http://www.gsmarena.com/kddi_and_ky...an_wash_with_soap__digno_rafre-news-15323.php