Vad ska man med 4G till? - helt onödigt och batterislukande

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Laval, 14 feb 2016.

  1. Laval

    Laval Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja. Kan någon motivera varför man ska igång 4g när 3g leverar 10-15mbit och buffrar youtube utan problem?

    När man har igång 4g söker den hela tiden efter 4g-master och har man då ett rörligt jobb som jag, ligger den och söker efter 4g-master som inte finns. Och därmed slukar extremt mycket batteri i standby.

    Och oavsett om 3g och 4g hade dragit samma batterikraft. Vad ska gemeneman ha 40mbit/sek till?
     
  2. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Jadu alla har kanske inte samma anvndningssätt som du. 4G erbjuder lägre latens, bra vid voip ex.

    Att skicka och ta emot större filer till mitt arbete då uppskattar jag så hög hastighet som möjligt.

    Idag kan man ju faktiskt göra annat än att kolla på Youtube med sin mobil [emoji6]
     
    iterva och jnsson gillar detta.
  3. metallica1981

    metallica1981 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2011
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    4g är för att det ska vara snabbare men håller med det tar batteri så gäller hålla det varsamt, men dagens mobiler håller ej måttet för batteri :)
     
  4. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Ser väl ingen anledning att motivera något egentligen...Om 3G räcker för dig och din användning så är väl allt frid och fröjd?

    Men okej...säg ex en stad/landsbygd/ort där 3G är dåligt, och oftast ger endast 1-2 mbit medans 4G ger 60-70 mbit så är väl oddsen ganska stor att gemeneman som är en daglig internet användare faktiskt kommer välja/vilja ha 4G...No?

    När du skapade tråden med din fråga efterföljt av din åsikt så måste jag i min tur fråga dig, Vad anser du är "gemeneman"? Och vad hoppas du uppnå med denna tråd?
     
    kissidor och jnsson gillar detta.
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nu kan det ju vara annat än fart det gäller också. Jag som aldrig befinner mig i storstadsområden utan tillbringar mesta tiden i områden med lite halvtaskig täckning märker att ibland funkar helt enkelt 4G bättre för att man råkar hamna på en fläck dit den antennen når bättre än 3G. Jag brukar ha mobilen ställd på 3G som är det som funkar större delen av tiden. MEN det händer titt som tätt (eller i alla fall då och då) att jag tappar data-täckning men får tillbaka den när jag kopplar över på LTE (4G). (Och vid andra tillfällen får jag nöja mig med ett tråkigt E, men det är en annan historia...)
     
    kissidor och jnsson gillar detta.
  6. Majkey

    Majkey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Vimla!

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Tror du att du hade haft 10-15Mbit på ditt 3G utan 4G nätet? 4G nätet behövs för datatrafiken ökar extremt mycket för varje år som går. Vet inte vilken skog du oftast befinner dig i men i tätorter gör 4G stor skillnad.
     
    besj62 och jnsson gillar detta.
  7. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Fler nät = bättre. Hastigheten och framförallt datatrafiken blir bättre :)
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den högre hastigheten innebär att modemet inte behöver vara aktivt lika länge, vilket sparar batteri när du buffrar film eller laddar in webbsidor. Ju kortare tid telefonens processor och modem behöver arbete desto bättre.

    Latensen är också betydligt lägre för 4G. Det betyder inte så mycket för surf, men för exempelvis Skype och Voip är det viktigt. Det gör rätt stor skillnad med 50ms kontra 150ms+.
     
    masze och HoardingDragon gillar detta.
  9. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Och inte bara det, skärmen som oftast drar mest behöver kanske inte vara tänd så pass länge. Säg att du skall kolla något på en hemsida då bör 4G kunna innebära att skärmtiden minskar. Så i praktiken tror jag inte att man kan säga att 4G drar mer ström än 3G.
     
    jnsson och bernard gillar detta.
  10. MR.D

    MR.D Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2015
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Det är ju inte fel med 4G. Det är ju snarare den dåliga utbyggnaden och dåligt utvecklade telefoner som är orsaken till problemet.