Vad skall jag välja Oneplus 3, Galaxy S7 eller Huawei p9 Plus

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av PJGBG, 22 sept 2016.

  1. PJGBG

    PJGBG Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har läst massor av recensioner och försökt hitta olika inputs från olika forum. Jag har insett att Oneplus 3, Galaxy S7 och Huawei p9 Plus är 3 bra mobiler. Men vilken ska jag välja.

    Har du testat en eller flera av dessa mobiler, kanske till och med bytt från någon av dessa. Skriv gärna din input.

    Jag är inte helt säker att mitt arbete kommer godkänna priset på Galaxy S7 eller Huawei p9 som verkar just nu ligga mycket nära varandra. Men det går säkert att lösa.

    Galaxy S7 har enligt tester vunnit första plats i det mesta, så det är kanske den jag bör välja. Men jag har även sett inlägg där mer eller mindre seriösa medlemmar menar på att de gått från S7 till Oneplus 3. Medans P9+ är lite väl ny för att fiska upp en sådan tendens. Både Huawei och Oneplus 3 har fått nya firmwire som inte ingått i testerna från de tekniksidor jag läst. Vilket självklart även S7 har fått.

    På plus sidan har S7 det mesta från alla tester, snabb, bra funktioner, utmärkt skärm och en fantastisk kamera och snygg. Lite skeptisk till glasbaksida men vinsten är ju trådlösladdning om jag skaffar det. Okej snabbladdning. Ta foton i mörka miljöer. Minneskort.
    Minussidan verkar vara deras egna UI som också enligt vissa är en styrka. Endast 3 GB ram(gillar att kunna hålla appar igång när jag skiftar mellan flera). Viss bloatware. 32GB lagringsminne, kan se att även det fylls upp av uppdateringar med mera. Även med minneskort, min mobil nu ställer till det trots att jag har 128GB lagringsminne för att telefonens lagringsminne är för lågt. Eventuellt inte så bra skärm men läst motstridigheter där efter uppdateringar med sGBR med mera.

    Plus för Oneside 3 verkar ligga i modulärt UI, dock har jag aldrig rotat en mobil tidigare men gissar att jag kan lära mig det också. Lite bloatware ser jag som ett plus. 6 GB ram som håller igång appar i bakgrunden när man läser tex en chat och sedan skiftar över till ett spel eller en mailklient. Snabb och riktigt bra snabbladdning som håller mobilen sval. 64GB lagringsminne.
    Minussidan: Oklart med framtida uppdateringar av deras egna UI samt Androidversioner. Kameran enligt vad jag läst är bara bra i bra belysning och usel i mörker eller ens det. Obefintlig support.

    Huawei p9 Plus har enligt vad jag läst en fantastisk batterikapacitet som håller länge. Responsive i mjukvaran, upplevs snabbare än de övriga mobilerna när man swipar skärm eller öppnar program. Vilket verkar tack var den optimerade UIn att tacka. Snabbast fingerprintläsning enligt vad jag läst. Tar dig direkt till hemskärmen.
    Minussidan: Skärmen är inte alls lika fina som på S7. UI verkar vara bra på vissa saker och sämre på vissa än de två andra. Oklart känns det med kameran. Från testerna är den mycket sämre än S7. Men vad jag förstått så har Huawei uppdaterat firmwire flera gånger och gett kameran en skjuts. För den som pillar i inställningar så verkar den nästan bättre än de 2 andra ovanstående. Dock vinner S7 fortfarande i mörkerförhållande men är steget så långt nu?


    Frågetecken
    Storleken på Huawei.
    Batterikapaciteten hur länge håller de om ett år? Då alla mobiler jag haft har efter ett år tappat mycket(plus för Oneplus 3 då batteriet aldrig blir varmt?
    Hur står sig uppdateringar i framtiden, då jag antagligen har mobilen i 2 år.

    Saker jag prioriterar:
    Snabb responsiv skärm . Igen känsla av att jag får vänta på ett program att öppnas som jag gör nu med min LG G Flex 2.
    Snabbladdning då jag har det nu och uppskattar det, men alla ovan verkar hålla en viss klass av snabbladdning.
    Att program inte måste laddas om i bakgrunden när jag byter mellan program. Speciellt när jag har ett visst spel igång och öppnar jobbets serverprogram eller bara en chatt och hämtar upp spelet och det automatiskt startar om.
    Välbyggd, helt okej med plast då det verkar hålla de thermala värdena i schak men det har ju ingen av dessa mobiler. Glas baksida låter sådär men pluset att man kanske skaffar trådlösladdning.
    Samtalsljud /och även håller samtalet med bra täckning.
    Jag tar en del foton i mitt arbete men där behövs ingen kvalitet. När jag fotar privat vill jag självklart ha bra bilder. Helst utan att behöva pilla med för mycket inställningar. Men om jag kan spara inställningar och skapa mallar så kan jag pilla på i förväg om jag tror att det hjälper.

    Varför ser jag mer och mer som lämnar S7 för andra mobiler. Trots att den är så hyllad i tester? Jag inser att ett test ofta utförs när en mobil släpps och sen kommer firmwire med mera men då görs inga nya tester av de stora mobilsidorna. Är det bara de som vill ha det allra senaste eller är det så att nyare mobiler faktiskt redan nu är bättre även om de "förlorar" i testerna?

    Har ni provar en eller helst flera av dessa mobiler?

    Just nu har jag en LG mobil; G Flex 2. En helt fantastisk mobil i design men en böjd skärm(curved). Inte böjd som S7 Edge "utan över hela skärmen som en tv skulle vara för ett tag sedan". Enligt mig ett smart drag och gjorde det lättare att nå över en större skärm men tummen och fingrarna. Men nu slog inte det igenom eller blev en ny standard så det får jag bara glömma att hoppas på. Jag kom även att uppskatta att ha vissa saker på baksidan av telefonen. Speciellt att höja sänka volymen samt att stänga av/sätta på skärmen. Att höja på en mobil som är curved är fantastiskt när den ligger på bordet då den inte riskeras att repas. Samma när man talar i telefon. Men LG har inge alternativ just nu och V20 verkar inte ens säljas i Europa eller åtminstone inte i Sverige och jag behöver en ny mobil nu.

    Skriv gärna något om just du har lite input in en eller flera av mina funderingar.[/B][/B]
     
  2. wikings1

    wikings1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Oneplus 3 är en solklar vinnare
     
    jnsson gillar detta.