Fråga: Vad tycker du om kameran på din Sony xperia z1 compact?

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av cutejessika, 4 jul 2015.

?

Vad tycker du om fotokvalitén på din xperia z1 compact?

  1. Mycket bra kvalité

    1 röst(er)
    6,3%
  2. Bra kvalité

    10 röst(er)
    62,5%
  3. Medelmåttig kvalité

    3 röst(er)
    18,8%
  4. Mindre bra kvalité

    2 röst(er)
    12,5%
  5. Dålig kvalité

    0 röst(er)
    0,0%
  1. cutejessika

    cutejessika Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Som frågan lyder så undrar jag vad du tycker om kamerans kvalité på din xperia z1 compact?

    Själv hade jag en samsung galaxy s 2 innan jag nu köpte min sony xperia z1 compact.

    För mig är bildkvaliteten på fotografier otroligt viktig då jag tycker om att fota, men numera använder endast telefonen.

    Jag hade höga förväntningar på denna telefon.

    Tyvärr måste jag säga att jag blev besviken. Ofta tycker jag att bilderna blir för ljusa och färgerna "bleka" och onaturliga.

    Ärligt talat tycker jag att Samsungen hade bättre fotokvalité.

    T.ex. om jag fotar en landskapsbild i solljus med nya telefonen "försvinner" trädtopparna i ljuset och träden är blekt gröna.

    Några tips på inställningar som kan hjälpa?
     
  2. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Inga tips på inställningar, däremot rekommenderar jag en kurs i fotografering. En kamera kan aldrig veta om ett motiv är en snögubbe i snöstorm eller en svart katt i en kolkällaren, där är man som fotograf den som ansvarar för att ge kameran rätt information.

    Folk som tror att det enbart är kameran som styr kvaliten på bilden har med andra ord alldeles för dåliga kunskaper om fotografering.
     
    Nicole gillar detta.
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Kan ju vara lite snäll och ge några läsvärda länkar också (tyvärr handlar de flesta tips om mobilfotografering inte om det viktigaste: Hur man får rätt exponering).

    http://www.kamerabild.se/fotoskolor/l-r-dig-exponera-r-tt

    http://foto.ifokus.se/articles/530fd26ece12c43452000455-ratt-exponering

    Olika kamera-appar har olika funktioner för att korrigera exponering, lär dig var kamera-appen har för funktioner och hur de fungerar.

    Att bara sikta och trycka av ger bara bra bilder om man har tur.
     
  4. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tycker kameran är bra. Problemet är att den för en hobbyfotograf som en själv, eller lekman kanske man skall säga. Ok, Jag är en kass fotograf hehe. Men det som är bra är alla inställningasmöjligheter som trots allt finns. Man kan få riktigt bra bilder om man är utbildad fotograf eller van och vet hur man använder en kamera, tack vare alla inställningsmöjligheter. Däremot är den ganska dålig på att vara enkel kamera Så egentligen borde jag kanske satt medelmåttig, men det lät så illa för kameran är allt annat än medelmåttig. Men för en okunnig fotograf som jag så blir den medelmåttig p g a jag fattar inte alla inställningarna. Och använder man automatiska funktionen, så blir bilderna riktigt bra om allt är perfekt runtomkring. Annars blir de usla. Blixten är däremot inget vidare. Ibland tar den alltså bättre bilder i mörkret utan led-blixten användning. Varje gång man slår på led-blixten så förstör den bilderna.