Vad tycker vi om nya skype ?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Oceanic, 19 jun 2017.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Skype en gång skapat av svensken Niklas Zennström, som sedans köpte upp av microsoft.

    Skype är än idag ett väldigt starkt varumärke, och många använder det fortfarande.

    Men om vi foksuerar på android appen. Efter microsoft köpte 2011 har det tagit lång tid för microsoft att få android appen någorlunda fungerande, jag personligen tycker bara de 2 senaste åren har varit någorlunda, har varit katastrof innan på så många olika punkter, som tex uteblivnia notifications, hög batterianvändning, mkt långsam generellt, och använder mkt system resurser, och allmänt buggig, som sagt det 2 senaste åren har det varit helt ok. Men direkt när microsoft köpte appen blev det bara kaos av allt, det känns som dom tog den gammla koden och rörde om allt, och det tog lång tid innan dom lyckas få rätt på all kod.

    Nu har skype bytt design totalt en gång tidigare, så det är frågan hur mkt av den koden som Niklas Zennström ligger bakom som ligger kvar i 7.0 ? Det känndes i flera år som sagt som den gammla appen som Niklas Zennström låg bakom var att föredra.

    Nu i och med 8.0 så har koden skrivits om helt från grunden (något dom förmodligen borde gjort från första början).
    Vad tycker vi, är detta alla vi väntat på ?

    jag tycker appen känns tungdriven, animationerna är väldigt långsamma vilket blir jobbigt.
    jag vet inte jag är inte jätteövertygad.. känns som sagt för tungdrivet jämfört med appar som tex whatsapp, viber med flera.
    Med tanke på att dom byggt upp appen från grunden så hade jag väntat mig mer, och jag kan bara se att skype kommer fortsätta tappa mark.. Jag personligen använder de mindre och mindre.. finns som sagt bättre, Niklas Zennström nya app Wire tycker jag verkar mkt intressant..och jag använder den just nu dagligen..
     
  2. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Jag öppnade precis den nya appen. Det ser sådär ut tycker jag. Man vänjer sig väl.

    Något som jag vet att jag har stört mig på tidigare är att man verkar loggas ut efter ett tag. Förstod det som att de fixade så att man alltid är inloggad med det verkade fungera sådär. Flera gånger när jag försökt ringa mina föräldrar så kommer jag inte fram trots att jag vet att de har Skype installerat. Har jag ringt med Hangouts så har det fungerat. Hoppas att detta är löst nu!
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur upplever ni batteritiden? Jag tycker att det blivit lite till det sämre för min del. Kan i och för sig handla om en "inkörningsperiod" första dygnet. Får se hur det fortgår.

    I regel brukar ju cachen osv fyllas på under de första timmarna man använder appen, för att därefter lugna ned sig lite.
     
  4. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Tycker om det och blev van vid det väldigt fort :)
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja...den där slingrande loggan som visas när man öppnar appen visas i stort sett varje gång man öppnar.. mkt irriterande.. push funkar säkert ändå.. men ja.. detta är fortfarande tungdriven skitkod..
    Den känns inte alls optimerad för android igentligen..

    Även om designen kan kännas fräsh så föredrar jag 7.0 alla dagar i veckan.. den var bra mkt snabbare.. och känndes mindre tungdriven också.
     
    bernard gillar detta.
  6. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 175
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Personligen avskyr jag nya designen. Dessutom har den brist på en del av kärnfunktionerna som funnits i alla år. Så jag gick efter 3 dar tillbaka till en äldre version med den gamla designen istället.
     
    Oceanic gillar detta.
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    vad som är allra värst är nya skype för windows 10, är det någon som provat den ?
    Hoppas dom gör om den för lär annars bli dödsstöten om dom ersätter dagens

    den största nyheten är att hela interfacet är nå grå/svart istället för vitt.
    Detta kan säkert vara bra som "night mode" men inte hela tiden.
     
  8. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Någon som kan länka bilder på nya utseendet? Var ett tag sen jag använde Skype.
     
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    [​IMG]
     
  10. knugeN^

    knugeN^ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2016
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Använder folk Skype alltså?
     
  11. andersgg

    andersgg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2016
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    47
    Jag skrev ett papper kring detta för ett tag sedan, d.v.s. hur mycket systemresurser olika populära appar drar i bakgrunden på Android. Skype var näst värst och gör massvis med API-anrop till Android utan egentlig anledning. Kontot jag var inloggad på var helt nytt och hade inga kontakter eller konversationer igång.

    Värst (med råge) var dock Spotify.

    Edit: Detta gäller alltså inte nya skype utan den version som var aktuell för cirka 6-7 månader sedan.
     
    bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Intressant. Är det något du vill dela med dig av?

    Att IM-tjänster drar lite mer i bakgrunden känns rätt logiskt (dock inte på samma nivå som Skype), men att Spotify skulle göra det var lite otippat. Spotify brukar förstås ligga rätt högt upp i listan, men samtidigt är det en app man ofta använder, så man tar för givet att allt är i sin ordning.
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Allt mindre.. men skype varumärket är fortfarande väldigt starkt då dom haft monopol i så många år.. och bygger man upp en stor vännlista på skype blir det att man använder de tills man får över sinna vänner på en annan app som är bättre.. Tidigare vad jag gilla med skype mest var att det var multiplattform och syncade, alltså om jag satte mig vid datorn kunnde jag fortsätta skriva där, om jag låg i soffan kunnde jag skriva med mobilen osv.. Detta har många av de favorit appar jag använder idag tex whatsapp, viber och Wire. För mig är detta viktigt, då om man sitter vid datorn är det otroligt mkt skönare att att skriva med tangenbordet, man kan uttrycka sig mer fritt utan att begrännsa sig, men mobilen så fattar man sig i regel så kort som möjligt (medvetet eller omedvetet) för att det är jobbigt att skriva, på tangenbord på datorn har man inte riktigt samma begränsning där man kan skriva precis det man tänker på utan att begränsa sig och skriva så kort som möjligt och skippa 80% av de man vill säga pga att det blir för långt och jobbigt att skriva.

    Smartphones har gett mkt men smartphones och touch baserade tangenbord har gjort att det mindre och mindre djupa diskusioner det blir oftare kortare munhugg och på max några meningar frammåt och tillbaka, skriver man på datorn blir det oftare mer djup i diskusionerna.. som sagt folk har vant sig med att fatta sig så kort som möjligt nuförtiden.. Tex den här posten jag skrev nu hade jag nu inte orkat skriva på mobilen hehe

    Jag använder skype såpas lite och har det inte igång i bakgrunden så kan inte svara på hur mkt eller lite det drar i jämfört med den gammla versionen.. men oavsett vad så är skype åtminstonde multi plattform så det är att föredra från andra appar som bara finns till smartphones tex kik.. snapchat.. med flera..
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  15. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Jag använder skype (med konto) för att ringa till länder långt borta. Finns det nått alternativ för detta utan att använda den hemska officiella appen?
     
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Viber
     
  17. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Förtydligande: Skype i denna änden till fast/mobil i andra. Inte skype till skype eller nått liknade.
     
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tror detta går med viber också

    Edit: Ja ska gå
     
  19. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Lär kosta $?, betalar ca 1300:-/år för dito med skype, max 6 timmar per dag ;)

    Kollade upp viber... ca 1 kr/ min till landet i fråga: SVINDYRT jmft med skype.
     
  20. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4