Väldigt seg telefon efter uppdateringar e.d.

Diskussion i 'Xperia ray' startad av bjare, 17 jan 2013.

  1. bjare

    bjare Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej,
    Min frus Ray köptes under 2012 och hon var väldigt nöjd med den. Nu är den dock väldigt seg och allt man vill göra tar väldigt lång tid jämfört med tidigare. Hon har inte massvis med appar och de hon har har jag försökt flytta till SD-kortet i den mån det går.

    Hon har valt att uppdatera telefonen till ny Android-version när hon har blivit uppmanad att göra det.

    Jag gissar att uppdateringarna är orsaken till segheten.

    Vore den bästa lösningen att fabriksåterställa telefonen? Hjälper det, eller tar det bara bort apparna? Kan jag "backa bandet" så hon får tillbaka tidigare version av Android?

    Hur gör jag den snabb igen? :-)

    Tack på förhand!

    Mattias
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    uppdateringarna är eg inte orsaken utan datat som finns i appar från tidigare versioner och i viss del kan även cachar ställa till det ibland. efter en större uppdatering är återställning ALLTID bäst... men ja.. det suger ;)
     
  3. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Fabriksåterställning efter uppdatering av en ray är att rekommendera. Det gjorde stor skillnad på min.
     
  4. martin3

    martin3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Efter installation av ICS på min Ray så blev den olidligt seg. Jag gjorde återställning både före och efter installation.
    Det som hjälp lite var att avaktivera appar för att frigöra (RAM) minne. Tex logga ut ur facebook, använd enbart standardtangentbordet (inte swiftkey), använd inga widgets. Efter detta blev telefonen hyffsat användbar. Det bör nämnas att jag har en Sony SmartWatch, vars appar tar ca 20MB minne. Att flytta appar till SD kortet gör inte telefonen snabbare.

    Jag tröttnade dock på att inte kunna använda telefonen som en smartphone, så nu har jag sedan ett par veckor nergraderat till 2.3.4. Telefonen är inte blixtsnabb med 2.3.4 heller, men nu kan jag använda swiftkey och facebook, dessutom är inte google navigator och maps sega som kola längre.

    Vill du nergradera så kan jag tipsa om wotanserver.com, det kostar 18kr men det är det värt om du vill slippa leta firmware filer på skumma sidor (som gärna will att du laddar ner och kör deras exe filer...).
     
  5. Mjölk

    Mjölk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2012
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Det är ju precis det de är. Den klarar inte av ICS.
     
  6. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    har du kört en helt clean install?
    självklart kan den vara för tunn under huven för att fixa ics men som sagt.. stor release == factory reset det är given regel att följa ;)
     
  7. PetterW

    PetterW Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kör CM 9.1 :) Android 4.0.4) på min Ray. Det går inte speciellt fort.

    Det man bör tillse är att det finns lite RAM över. Så mycket appar som möjligt på SD, avinstallera dem som inte används frekvent.
    Tyvärr räcker det ju med att ha Googles standardappar så är mer än halva utrymmet taget. Maps, Play Store, Gmail, Youtube... Google+ ligger på samma nivå (>10 MB, utom Gmail) så den rök. Twitter och Dropbox är också >10 men de ligger än så länge kvar i min telefon. Och Swype, som jag inte kan leva utan (>30 MB!!)

    Jag brukar också sätta 'background app limit' till 4 i CM-Developer Options.

    Men! Det bästa jag gjort efter detta är att sätta Google Play Services i karantän (med hjälp av App Quarantine, en app på Play). Det har faktiskt gjort mycket för att telefonen inte plötsligt skall ligga och behöva GarbageCollecta i en minut innan en knapptryckning. Rekommenderas varmt! När jag ändå höll på hamnade också YouTube i karantän. Har nu kört med detta i någon vecka utan att stöta på någon direkt dålig effekt*, så jag tänker avinstallera updates till Play Services och Youtube, och frigöra ytterligare MB.

    * den slänger upp ett 'error' när jag drar igång Maps och den vill använda Play Services när jag kör Navigation, men det funkar bra utan - och det gjorde det knappt när jag hade Play Services igång, då kunde det krascha totalt eller sega ihop till oanvändbarhet.
     
    Last edited: 2 sept 2013
  8. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jo, min Ray blev också märkbart segare efter uppgradering till ICS, men den uppgraderingen innehöll så mycket annat bra som uppväger, bland annat möjligheten att avaktivera en del medföljande program. Jag har t.ex. fryst gmail-appen eftersom jag tycker att stock-mailklienten fungerar tillräckligt bra och är dessutom bättre integrerad med adressbok och annat. Som andra redan nämnt så har jag flyttat allt som går till SD-kortet, men det går inte snabbare för det, en del minne friställs dock. Tråkigt nog så är det många appar, även såna från Google som t.ex. Maps och Drive som inte går att flytta till SD-kortet, och även om det går så är en del andra appar för stora numera för att det ska gå att uppdatera dem, som t.ex. Facebook och Swedbanks mobilbanksapp. Hur mycket jag än tycker om telefonen i övrigt så är det väl bara att inse att den börjar bli omodern.

    Men jag har fortfarande inte kommit över att dom tog bort den där CRT-animeringen vid skärmlåsning som fanns före den allra första firmwareuppgraderingen.
     
  9. PetterW

    PetterW Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Den finns med i CM 9.1 :)
     
  10. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jo, kanske det, men jag gör mig inte omaket att eventuellt roota och byta till en custom-ROM bara för att jag vill ha ett vitt streck över skärmen när jag trycker på låsknappen. Jag tycker att det var kasst att dom tog bort en sådan harmlös effekt från början, och jag tycker också att det inte borde vara helt omöjligt att antingen i en ny OS-uppdatering lägga tillbaka effekten, eller att man kunde få installera en liten egen "lockscreen animation".