Fråga: Värt att byta upp sig?

Diskussion i 'Sony' startad av Vedman, 22 maj 2014.

  1. Vedman

    Vedman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2009
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Xperia Tablet Z2
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Xperia Tablet Z2
    ROM:
    Stock
    Jag har en Tablet Z som jag verkligen gillar. Nu kliar det i köpfingrarna. Är det ett vettigt steg i prestanda som motiverar ett byte till z2 jämfört med tab z?

    Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
     
  2. Niklars

    Niklars Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Prestandamässigt tycker jag det är värt det dock så tycker jag du ska vänta lite för en så länge är den rätt buggig enligt mig, och jag hoppas det är mjukvaru-buggar.

    Följande är sämre än gamla Tablet Z enligt mig.

    - Respons på hem och tillbaka knapparna, det är precis som den inte fattar att man trycker på knapparna ibland.

    - Brus i hörlurar (kör Jays) kommer och går beroende på vilka program som startas.

    - Sjukt jobbigt Sony-program startas automatiskt när jag har hörlurar kopplade till enheten, startas hela tiden titt-som-tätt, fattar inte hur jag får bort skiten.

    Följande är bättre.

    + Snabbare, mycket snabbare och mjukare i gränssnittet.

    + Bättre skärm, framför allt bättre svärta och betraktningsvinkel.

    + Tunnare. Super skön att ha i handen (spelar nog mindre roll när man skaffat nytt skal till den).
     
  3. Parika

    Parika Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Följer också den här tråden med intresse...men det verkar inte vara särskilt mycket aktivitet i tablet forumet.

    Är i valet och kvalet att köpa min första tablet. Har haft Sony telefoner länge nu och är sjukt nöjd med min Z1. Så det ligger nära till hands med en Sony tablet. Blir dock lite tveksam när jag läser om problemen med respons på touchen. Det är ju typ det viktigaste...att det funkar. Verkar ha kommit en uppdatering som ska fixa problemet, men knappt någon på forumet har kommenterat det.

    Skiljer en tusenlapp mellan tab Z och tab Z2. Är det värt prisskillnaden i dagsläget?

    Eller ska man vara otrogen och byta märke? I så fall...vad är bäst just nu?
     
  4. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Är inte det Smart Connect som du har tjoffsat med? :) Pröva att kolla inställningarna där?

    Annars håller jag med om att den är ganska buggig för tillfället.
     
  5. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag har fortfarande problem med touch efter uppdateringen och ärligt talat vet jag inte om det gjort någon skillnad. Versionen jag har fått är .402, vi får se om vi får .69 som alla ägare av versionen med 4g fått, hjälper att lösa touch-problemet.
     
    Parika gillar detta.
  6. Parika

    Parika Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tack liath! Så det har kommit en fix för touch-problemet men bara till 4g versionen? Då tänker man ju att det borde komma till wifi versionen också.

    Kanske bäst att avvakta i alla fall då. Den är ju trots allt inte så billig
     
  7. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Såvitt jag vet är .69 ingen officiell fix från Sony eftersom det inte finns changelogs. Sony har ju inte heller erkänt att det finns touchproblem(åtminstonte inte vad jag vet och jag följer många kanaler/forum) och då är det ju svårt att veta om de jobbar på att fixa ;). Varför fixa saker som inte är problem?

    Däremot upplever jag att det är mest problem i Chrome, i övrigt tycker jag inte att det är så farligt. Jag har inte orkat pröva någon annan webbläsare ännu.

    Utöver touchen kan jag tycka att konstruktionen på plattan kunnat vara mer robust och att jacket för hörlurarna sitter på helt fel ställe. Sedan finns det en hel del som klagar på att ljudet hamnar efter i vissa spel och applikationer (Netflix har en del problem med tex). Om jag förstått det rätt så var det även ett problem för vissa Tablet Z ägare så det är konstigt och tråkigt att det fortfarande lever kvar ytterliggare en generation.
     
  8. Vedman

    Vedman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2009
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Xperia Tablet Z2
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Xperia Tablet Z2
    ROM:
    Stock
    Jaha nu kunde jag inte hålla mig... Väntar på leverans. Fru och barn får ta över den gamla... Kan ju inte låta skatteåterbäringen sitta på kontot och bli gammal...

    Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
     
  9. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Haha,samma här. Köpte min igår.
    Vilken känsla det är att hantera den.
    Tunn, lätt och snabb!

    Skickat från min SGP511 via Tapatalk 2
     
  10. Mr-F

    Mr-F Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    414
    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Har beställt en nu också, med 4G.
    Väntar otåligt på att få hämta ut den på utlämningsstället.

    Är helt klart nöjd med Sony. Har i dagsläget en Z1 (telefon).

    Dock tycker jag det är synd med minneskortet på Z2:an (& Z1:an) på 64 GB, att man inte kan installera applikationer på minneskortet. Verkar bara vara bilder, filmer, musik och kartor.

    Om så är fallet förstår jag inte varför Z2 (telefonen) finns med minneskort upp till 128 GB.
    Men det är "off topic" och dessutom en småsak i samanhanget.

    Ska bli kul att testa när surfplattan kommer, fundera också på att uppdatera min mobil från en Z1 till en Z2.
     
    Last edited: 9 jun 2014
  11. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Det går att lösa mha diverse appar. Jag har nyss rootad. Minns tyvärr inte om den jag kör kräver root eller inte. Men poängen var att det finns hopp :)

    Skickat från min LG-D802 via Tapatalk 2
     
    Mr-F gillar detta.
  12. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    552

    MINA ENHETER

    Z2:an är grym. Allt som behövs sägas :)
     
  13. Vedman

    Vedman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2009
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Xperia Tablet Z2
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Xperia Tablet Z2
    ROM:
    Stock
    Kan inte annat än hålla med, så här några månader senare känns det fortfarande som ett bra köp och ett vettigt byte.
     
  14. Benji_9

    Benji_9 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hoppas tråden inte är helt bortglömd..

    Köpte en Z2 och medan jag väntade läste jag om touch problemen. Så det första jag gjorde var att uppdatera allt och kör alltså sista version, 4.4.4.

    Mina erfarenheter efter 5 min och ett par timmar:
    1. Stora touch problem, kommer liksom ibland ungefär som att digitizer inte funkar. Håller i sig i flera sekunder, ibland upp emot 30 sekunder. Kan inte annat att göra än vänta ut det. Gäller ingen speciell plats på skärmen (läst om att det var mest problem ytterst mot kanterna).
    Testat med appen Skiss, surfa, Angry Birds (där flög dem iväg utan att jag hade släppt) och generellt i Android.

    2. Blacklight bleed från överst vänster halva, märkte det med en gång när jag slog på den för första gången.

    3. Den flexar på baksidan, hör "kluck" ljud när jag trycker, mest nederst till vänster..

    I övrigt är den grym, men att responsen inte funkar så här länge efter lanseringen är riktigt dåligt!

    Hoppas någon kan komma med sina erfarenheter eller tips.
     
  15. Parika

    Parika Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hade precis samma problem när jag köpte min för ett par månader sen. Speciellt direkt från början. Sen kom och gick det mer sporadiskt. Men efter uppgraderingen till 4.4.4 har jag inte haft problem en enda gång. Jag gjorde ingen uppgradering utan en total återställning. Vet inte om det kan ha haft betydelse...
     
  16. löwedroid

    löwedroid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Köpte min förra veckan och har faktiskt inte haft några av dessa problem, enbart nöjd:) än iaf...
     
  17. Benji_9

    Benji_9 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kan hända jag inte gav den en chans, men jag tog även en fabriksåterställning och det hjälpte inte.

    Alltså plattan e grym när den vill men användarupplevelsen var inte bra.
    T.Ex i appen rita så funkade det ofta bra men ibland blev det helt plötsligt prickar istället för streck.

    Det tillsammans med Flex på baksidan och dålig skärm, ljusläckage och personal i butik var enig i mina upptäcker så blev det att returnera den. Fick den sjukt billigt men spelar ingen roll känner jag när intrycket var så dåligt.

    Med samsung kam man dra med nagel, varför kan man inte det på Sony?

    Orkar inte med en till samsung pryl så avvaktar nog med surfplatta. Ipad är inte ett alternativ.