Värt att strida mot service?

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av FedEx, 23 sept 2017.

  1. FedEx

    FedEx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Jag lämnade in min Samsung Galaxy S7 Edge på service eftersom laddningsuttaget har strulat i ett tag. Det går bara att ladda telefonen ibland och den får inte kontakt med datorn när jag kopplar in den. Jag hoppades att detta skulle lösas av garantin. Jag har en spricka i displayens övre hörn men antog att det inte skulle spela roll.

    Mobylife (servicefirman) skrev då ”Det är inte garanti på enheten på grund av att telefonens display är sprucken samt back glass skadad. Enheten har blivit utsatt för yttre åverkan, tillverkaren godkänner inte detta som garantiärende.”

    Efter att jag bett om förtydligande skrev de att ”enheten är uppbyggd på så sätt att laddningsuttaget sitter i displayen och går inte att separera från denna. Då displayen är skadad och sprucken så går det inte att byta denna på garanti. Enheten öppnas även via backglas och då även detta är sprucket så måste det bytas ut för att fortsätta mer reparation. Vänligen kontakta Samsung för mer information.”

    I mitt huvud är detta jättekonstigt. Laddningsuttaget bör väl inte ha något med displayen att göra förutom att dom nu råkar sitta ihop. Men jag kanske har fel.

    Vad tror ni? Ska jag ge mig eller kämpa?
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Ge upp. Klart inte tillverkaren reparerar en telefon som är misshandlad.
     
    hahadaoc gillar detta.
  3. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Blir ju rätt svårt för verkstaden att öppna upp telefonen och sätta tillbaka trasig fram/baksida och få den att passera sluttestet där den kommer faila på att den inte längre är vattentålig.
     
    katho gillar detta.
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Omöjligt kan man säga, glasen kommer gå i tusen bitar.
     
    hahadaoc gillar detta.
  5. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Dels så täcker garantin bara funktionsfel, tappskadan kan vara orsak till felet anser många tillverkare. Sedan har typ alla tillverkare som krav att man alltid måste laga alla fel vid en service, då de som någon ovan skrev inte kan skicka tillbaka en telefon som är sönder.

    Vill man fixa det kan man såklart gå till en oauktoriserad verkstad som kanske kan laga endast ladduttaget mot att du betalar, men då tappar du också all framtida garanti.

    Försök ta reparationen av displayen genom din hemförsäkring
     
  6. FedEx

    FedEx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Vet inte om "misshandlad" är rätt ord för en sprucken display. Det är ju en relativt ömtålig komponent av telefonen som dessutom täcker ytskiktet och därför krävs inte direkt misshandel för att den ska spricka. Men hursomhelst, är det verkligen logiskt att tillverkaren friskriver sig från allt ansvar bara för att displayen är sönder? Slutar bilens garanti att gälla bara för att bilglaset fått en smäll och gått sönder? Lite överdriven liknelse kanske men vill bara belysa bristen i logiken.

    Kan inget inne i telefonen fixas av garantin bara för att det krävs att ett sprucket glas måste tas bort? Låt säga att batteriet strular och måste bytas ut men bakstycket är sprucket. Upphör batteriets garanti att gälla då?
     
    Kristy gillar detta.
  7. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Tycker absolut att du har en poäng med vad du säger, våra telefoner är idag för svåra att laga och för ömtåliga. Men en bättre liknelse vore väl att man krockat med sin bil, givetvis gäller då inte garantin för delar som kan ha påverkats av krocken.
     
    bernard gillar detta.
  8. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Bara lite nyfiken :).
    Om man nu har skickat in en telefon som i detta fall uppenbarligen inte kommer täckas av garantin och väljer att inte reparera den, kommer man få betala någon kostnad då?
    Undersökning eller frakt? Isåfall, vad brukar det kosta?
    Har aldrig hänt mig att jag skickat in något som inte täckts av garantin.
     
    Last edited: 24 sept 2017
  9. Geo007

    Geo007 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2017
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    28
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Telefon 2:
    Samsung S7
    Telefon 3:
    Sony Ericsson T68i


    Undersökning avgiften.



    Vad är de för fel
     
  10. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Garanti är frivilligt att erbjuda och inget krav. Det är ingen rättighet.

    De kan även neka garanti precis när och hur de vill.
     
  11. Geo007

    Geo007 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2017
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    28
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Telefon 2:
    Samsung S7
    Telefon 3:
    Sony Ericsson T68i
    Har sett flera personer med tapp skador få igenom byte av iPhone genom reklamation
     
  12. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Som du skriver är garanti något som tillverkare eller återförsäljare erbjuder, och som är frivilligt.

    Vad som inte är frivilligt l Sverige är reklamationsrätt, eller rättare sagt att man kan förvänta sig att en enhet fungerar som marknadsfört (inte alltid nödvändigtvis designad) under en rimlig tid (förslitning undantaget)
     
  13. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Biljämförelser är alltid skoj.

    Din telefon går inte att laga utan att byta ut glaset som du haft sönder pga yttre åverkan. Varför ska någon annan än du stå för den kostnaden?

    Garanti är frivillig som tidigare skrivits i tråden.

    Du frågar om råd och sen argumenterar du emot.

    Lycka till. :)
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 396
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    i ditt fall hade jag använt hemförsäkringen helt klart.. värt att punga ut 1500 för att få en sprillas ny mobil eller en som åtminstonde ser ut att vara et du kan alltid sälja den på tradera sedan för rätt bra pris..när den är repfri osv.
     
    katho, OneBlue och bernard gillar detta.
  15. FedEx

    FedEx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Du får det att låta som att jag vill blåsa någon. Det handlar inte om att jag vill få skärmen fixad gratis. Jag vill att dom ska fixa något som jag tror är ett fabrikationsfel. Jag tvivlar på att min 1 cm stora skada på glasets allra översta hörn har orsakat att laddningsuttaget längst ner på telefonen inte fungerar som det ska. Kalla det garanti eller reklamation, det spelar ingen roll. Att glaset måste bytas ut för att laddningsuttaget ska fixas är en omständighet som jag inte kan rå för.

    Ja, och? Vad är meningen med ett diskussionsforum? Jag har en ståndpunkt och jag är nyfiken på hur andra tänker. Jag har motiverat mina åsikter och använt metaforer för att andra ska förstå vad jag menar. Du har inte kommit med något resonemang överhuvudtaget utan endast upprepat vad service sagt. Du har alltså inte bidragit med något i tråden men ändå reagerar du på att jag inte har ändrat min ståndpunkt.

    Men i fortsättningen kanske man ska låsa trådar efter att frason sagt sitt, för då är det inte lönt att diskutera mer.
     
  16. FedEx

    FedEx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Det skulle kosta 328 kr att skicka tillbaka telefonen utan åtgärd. Antagligen undersökningsavgift+frakt.
     
  17. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Ok. Tack för informationen.
    Angående din telefon så finns det nog inte så många alternativ, det är som det är.
    Tycker Blackstar tips var bra, hellre än att betala dem 328kr, betala drygt 1000kr till på självrisken och ha en fungerande telefon du kan använda eller sälja.
    Bättre än att behålla en telefon som bara går att ladda ibland. :)
     
    Last edited: 24 sept 2017
  18. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Du vill inte förstå och läser inte vad man skriver. Lämnar det där och önskar dig lycka till återigen.

    Ha en fortsatt trevlig söndag. :)
     
    hahadaoc gillar detta.
  19. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Jag skickade in en ganska ny telefon (1 vecka gammal) då skärmen inte var lika ljus som andra telefoner av samma modell. Jämförde med ganska många butikexemplar men också en väns, får se hur det går.
     
  20. Geo007

    Geo007 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2017
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    28
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Telefon 2:
    Samsung S7
    Telefon 3:
    Sony Ericsson T68i
    Så länge de inte ser ut som någon har kört över den. Du för helt enkelt tjata tills du blir jobbig. Om du inte är nöjd med ngt. Det var inte direkt gratis. En vecka kan de väl inte nå snack

    Lycka till