Fråga: Värt ett köp nu, eller vänta på nästa?

Diskussion i 'G4 - Allmänt' startad av Noiz, 22 aug 2015.

  1. Noiz

    Noiz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej.
    Är i valet o kvalet att köpa ny mobil.
    Har en Sony xperia Z nu (ja den utan 1).

    Köpte den då det begav sig pga att den skulle ha bra kamera, var bra byggd, stilren och kändes "kvalitet" och för att OS.et inte var lika bloatat /tungrott som tex Samsungs. Gillade tex inte heller den plastiga (mjuka) känsla som tex S3/S4 gav. Känns bara billig i känsla att hålla den..

    Ok. då vet ni iaf lite hur jag tänkte då..
    Så nu över till kriterierna jag har nu.
    1. Är kameran.
    2. Känslan i handen. Inte nödvändigtvis materialet, utan känslan.
    3. Ett snabbt och smidigt gui som gärna är nära vanilla.

    2 saker som var Nice med sonyn som gärna får vara med men som går att leva utan är, vätsketålig och ladd-docka.

    Så baserat på det. Skall man slå till nu när G4 gått ner i pris?
    Har även hört att det skall komma en PRO variant av g4 som troligen kommer ha lite mer premium material.. Någon som hört vet något mer om den? Man kanske skall vänta på den för att få det bästa av det mesta?

    Vad säger ni om g4? Känsla? Gedigen? Är det ett lätt gui med bra flyt? Är det ett bra köp? Eller gör jag bättre i att vänta?
     
  2. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Det låter som du vill ha det mesta för pengarna och ha den flera år, du kommer inte bli besviken med G4, kameran som du vill ha är en av de bästa, och med manuellt läge så är den helt otrolig.

    Känslan i handen är mycket trevlig tycker jag, då den är rundad, däremot något kantigare än G3. Av någon anledning känns den även ganska lätt i handen. Eftersom den är 5.5" kanske du vill hålla den i en butik först om du har en i närheten. Ett tips är också att köpa med läder, du får då både läder och guldplastskal, så kan du känna vad som passar dig bäst.

    UI:t är ganska långt ifrån stock, men LG har gjort ett mycket bra jobb och det flyter på väldigt fint.

    Så kommer vi till när man ska köpa. Ja gräset är alltid grönare på andra sidan. Vi har nexus 5/6 på G, är du intresserad utav Nexus så vänta en månad, men G4 priset lär nog inte påverkas. G4 Pro har inte läckt så mycket ännu, så den tippar jag på november/december. Om Pro har SD820 som det ryktas så kanske den inte ens finns till salu i år. G4 är riktigt billig just nu, och vill du spara in lite till brukar folk sälja 0-2 veckor gamla här på Swedroid eller blocket för ett hyfsat reducerat pris. För den att sjunka mera i pris i butik får du nog våra till mellandagarna.
     
    bernard gillar detta.
  3. Noiz

    Noiz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för alla svaren.
    Det är kameran som jag är mest intresserad av. Är något besviken på Sonys kamera resultat i sina mobiler. Bilderna borde bli bättre med de förutsättningar som sony har...

    Har redan vart o känt på G4 flera gånger men har inte sett till någon läder variant. :-( Gillar formen dock.

    Svor dock för flera år sedan att aldrig mer köpa Lg då jag tidigare haft 2x som inte var något vidare.. Men G4 lockar trots mina Lg erfarenheter sedan tidigare.

    Hade dock önskat att silverkanten var i metall. Gillar inte silver färg som flagnar av på kanterna.. Har ni märkt några tendenser på att färgen flagnar?
     
  4. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    2X var nog LG:s mörkaste tid, men ibland måste man lära sig att förlåta :) De har blivit mycket bättre på senaste åren.

    Jag tar hand om mina telefoner mycket bra, så har inga skavningar eller något. Du kanske kan titta på ett droptest eller så och se hur det ser ut i kanten när den slagit i backen, om den flagnar eller det bara är hack.
     
  5. Noiz

    Noiz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Well, it aint perfect... But almost.
    Gillar mycket med den. Kameran, formgivningen och batteriet, sdkort mm. Hoppas på att läder varianten ger den lite mer premium känsla..

    Har försökt kolla alternativen så som one plus 2 och motorola x style. Men det är alltid något..

    La iaf en beställning idag på den i brunt läder. Hoppas på att jag gjorde rätt val nu. Planerar på att leva med den i minst 2 år.
     
  6. swiftier

    swiftier Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Sa också samma om LG tidigare. Men nu sitter jag med min G4a i brunt läder.. Skönaste telefonen och hålla i hittills.. Dock ändå inte 100% nöjd, har små mikrolagg då å då och sen finns de inga andra roms :/ gillar inte riktigt LG UI
     
  7. Noiz

    Noiz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Låter juh både positivt och negativt.
    Trodde vi var förbi tiden med mikrolagg.. Inte blivit bättre med uppdateringar? Finns det något tema stöd?
     
    Last edited: 24 aug 2015
  8. swiftier

    swiftier Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Mikrolagg får man nog alltid räkna med Android, tyvärr.. Haft de på alla mina Android utom på Nexus enheterna.. De går säkert och få bort med typ nova, men har alltid gillat å köra stock :)
     
  9. hamroid

    hamroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2011
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    ROM:
    Original
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5E
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4 Classic LTE
    Det enda jag är orolig för när det gäller LG G4 är batteritiden. Annars verkar det vara en väldigt kompetent lur. Ni som har en G4, vad tycker ni om batteritiden? Jag har en Xperia Z1 och jag tycker att det är fantastiskt skönt att ha 30-40% av batteriet kvar när man lägger den på laddning för natten.
     
  10. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Mitt batteri har kanske 40% kvar efter en dag på jobbet 7 - 16. Mot kvällen innan sängdags är ofta batteriet i botten. För säkerhets skull laddar jag närr jag kommer hem och i bilen.

    Känner mig inte alls säker på att batteriet ska hålla dagen ut av mitt användade.
    Men telefonen är så bra att jag kan stå ut med det.
     
  11. Ampakin

    Ampakin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Återigen, användningsmönster...
    Själv har jag över 70% kvar när jag lägger den på laddning om kvällen.

    Men då har jag ingen facebook, whatsapp eller liknande som konstant ligger i bakgrunden. Jag spelar heller inga spel, enbart offlinesyncade spotifylistor mot blåtand. Läser lite tidning, mail, googlar ngt.. Har dock arbetsmailen på full sync.

    Jag har varit nära 5 timmar skärmtid på en full laddning de gånger jag verkligen har använt luren på riktigt.
     
    Keelhauled gillar detta.
  12. hamroid

    hamroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2011
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    ROM:
    Original
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5E
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4 Classic LTE
    Jag använder luren rätt så intensivt så jag prioriterar verkligen bra batteritid och då tror jag inte G4 är något för mig - tyvärr... Jag hade en Samsung S3 tidigare och den kunde jag aldrig lita på att jag kunde använda en full dag innan batteriet tog slut och det var ingen kul känsla.
     
  13. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Allt med SD810 klarar inte mycket när SoC:en måste arbeta. Så bästa är S6 Active eller vänta på SD820. Alternativt köpa en äldre modell, typ Z3 som har grym tid.
     
  14. Laulaja

    Laulaja Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Batteritiden är ju inte kanon direkt. Men är man orolig så går det ju att ha ett reservbatteri till hands...det är lätt att byta
     
  15. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    @hamroid@hamroid

    På G4 kan du ju byta batteri som du inte kan på tex Sammy S6. Köp dig ett extra batteri till G4'an så klarar du dig även med ditt extrema användande.
     
    Last edited: 5 sept 2015
  16. Noiz

    Noiz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Well.
    Har nu haft telefonen i ca 2 veckor.
    Är riktigt nöjd med den.
    Älskar skärmen/storleken.
    Grym kamera. Bra design/form på den. Gillar rundningarna nåde uppe/nere o baksida. Ligger bra i handen och har bra tyngd.

    Är dock inte helt överens med den.
    Batteritid får jag säga är ok. Bättre än s6 men sämre än min gamla Z. Ok den är väl ungefär likvärdig som min Z är efter 2 års användning men inte lika bra som när Zan var på topp. Så det är ett litet minus. Nu verkar jag dock ha någon bugg med att google play tjänster drar mest batteri enl batt statistik... Sedan kan chrome börja lagga på vissa sidor... Saker som stör men som förhoppningsvis kan lösas med mjukvara.
     
  17. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Laggar inte Chrome oavsett vilken enhet det körs på? Har G4, Nexus 5, Nexus 7. Chrome är långsamt och laggar på alla tre, ibland mer, ibland mindre. Beror väl på vilka sidor man besöker..
     
  18. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Tycker jag titt som tätt ser klagomål om att Chrome laggar, drar batteri och äter RAM. Varför kör folk fortfarande med det?

    Kör själv Naked Browser och har inga problem med varken det ena eller andra.
     
  19. AppendixSE

    AppendixSE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2015
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Telefon 2:
    Lg G4
    Platta:
    Ipad Pro 9,7
    Du kommer med andra ord inte bli nöjd med någon av de moderna mobilerna. Tyvärr.
    Med de skärmar och upplösning som finns nu kommer en kostnad i lägre batteritid.

    Mär jag reser och måste ha garanterad batteritid har jag med mig en powerbank. Alternativet är ju ett extrabatteri att stoppa i.
     
  20. hamroid

    hamroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2011
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    ROM:
    Original
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5E
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4 Classic LTE
    Jag är ganska säker på att Sony Xperia Z5 uppfyller mina krav på batteritid. Så det blir nog ett köp av en sådan när den dyker upp om några veckor. Vid resor kan en powerbank eller extrabatteri vara en bra reserv, men inget jag vill vara beroende av i vardagen.