Västtrafik Övervåld -VIDEO-

Diskussion i 'Off Topic' startad av baxee, 21 apr 2012.

  1. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    kontrollanterna som gjorde samma sak i sthlms tbana för ett par år sedan åkte dit för övervåld och fick kicken så det blir förhoppningsvis samma sak här. Jag har själv åkt dit en gång i tiden då jag köpt smsbiljet som aldrig kom fram.. till slut besltutade jag mig för att åka iaf och åkte dit och blev fasthållen och fick ta till våld för att komma därifrån.

    Jag visade att jag skickat biljett det kunde man se i min historik men det sa dom var fake. Vissa kontrollanter är bra och andra inte precis som i alla andra yrken ;)

    btw 2 dagar senare kom biljetten till telefonen ;)
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    De du hänvisar till kanske använde mer våld? I det här fallet så ser det inte ut som de använde något våld alls förutom när hon försökte ta sig därifrån och det såg inte alls orimligt ut. Förutsatt att de har rätt att hålla kvar henne då, men det verkar ju var så enligt the0fiskis text.
     
  3. Irregular Programming

    Irregular Programming Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Vet inte vad som hände före filmen började, varför visade hon inte bara biljetten?

    Hade hon inte haft någon så hade hon gjort sig skyldig till brott:

    Brottsbalken 9 kap.
    "2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

    Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig, dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende. Detta gäller dock icke, om gärningen avser värde, som ej är ringa, och om den i övrigt är sådan som sägs i 1 §. Lag (1976:1139)."

    Och då har alla, vem som helst rätt att hålla fast dig om de tillkallar polis som i förlängningen kan gripa dig.

    Själv tycker jag det är alldeles för mild behandling mot tjuvåkare i lokaltrafiken i dag.

    Såg för övrigt inget våld alls i filmen. Tycker mest synd om kontrollanterna nu som i min mening gjorde ett riktigt bra jobb där.
     
    Last edited: 21 apr 2012
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    När de tryckte ner henne i hörnet för att hålla kvar henne när hon försökte ta sig därifrån kallas våld. Men förutsatt att de har rätt att hålla kvar henne så var det definitivt inget övervåld.

    Kan också tillägga att, åtminstone vissa, juridikstudenter inte heller verkar veta om kontrollanterna har rätt att hålla kvar personen eller inte. Se http://lawline.se/answers/5498 där det står i första stycket att rätten finns men i sista står det att den inte finns.
     
    Last edited: 21 apr 2012
  5. Ösregn

    Ösregn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    De har rätt att göra ett envarsgripande om brottet kan ge fängelse, och enligt någon lirare som aftonbladet intervjuade så kunde just det brottet ge det. Antagligen kommer ingenting att hända med det här..
     
  6. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Dock inte om brottet saknar uppsåt tex att man glömde stämpla sitt kort för man kanske var stressad. Och när man då ser kontrollanten blir man påmind om att
    -"Aha jag glömde stämpla" och man stämplar då sitt kort.
    Då är det inte längre bedrägligt beteende och rätten till envarsgripande försvinner och det hela rör sig om frihetsberövande samt övervåld.

    Så gränsen är tunn och svår att bedömma och något prejudicerande behövs då det hela är en gråzon.
     
  7. Prelow

    Prelow Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    2 688
    Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Det där är fel fel fel! Kontrollanter får ej använda våld eller något liknande, de får endast be dig kliva av spårvagn/buss & tillkalla polis. Mer får det inte göra!
    Man blir verkligen irriterad och frustrerad när man ser sånt här..
     
  8. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER


    Aftonbladet, är ju en bra tidning.
     
  9. Ösregn

    Ösregn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Lagen säger att envarsgripande får ske så länge man kan straffas med fängelse, vilket skulle vara fallet om man befinner sig ombord på en spårvagn eller tunnelbana utan att ha löst en biljett.
    – I och med att brottet då begåtts får man gripa och hålla personen gripen. Då ska polisen skyndsamt kallas och utföra sina polisiära uppgifter, säger Jack Ågren, doktorand i straffrätt vid Stockholms universitet.
    Duger inte han?
     
  10. Irregular Programming

    Irregular Programming Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag tvivlar på att någon skulle gå på den linjen om man tex "glömmer" att betala varor på ICA.
     
  11. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    http://www.youtube.com/watch?v=HUw_rQilEuc

    03:35

    Du får mer än gärna kolla vidare också.

    Så hon har helt enkelt fel?
     
  12. Khayman

    Khayman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2012
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Kan bara hålla med!
    Det är så många människor nu för tiden som tror att dom vet vad man får och inte får göra och som börjar yla direkt.
    Kvinnan ska absolut gripas av polis, hon vet ju att hon har gjort fel och det är därför hon försöker sticka från platsen och påstår att hon inte har tid.
     
  13. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Rätta mig om jag har fel; Att inte betala en biljett har aldrig bestraffats med fängelsetid, för att göra ett gripande som civil behöver brottet vara av den natur att det kan dömmas till fängelse.
    Att hålla fast en person mot deras vilja, frihetsberöva (i brist på bättre ordval) bör vara ett brott som kan leda till fängelse(?). Om det påståendet stämmer borde inte ett glatt gäng storvuxna killar, som ser en liknande händelse, få gripa de kontrollanter som begår denna överträdelse av lagen? Jävla kul skulle det vara iaf.
    Vi diskuterade nämligen att dra på oss några Biljettkontrollantkontrollanter tröjor och bara vänta på att tillfälle ges;)




    Sent from my Lumia 800 using Board Express
     
  14. Khayman

    Khayman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2012
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    4-6 pers? Jag ser två som håller kvar henne på platsen som man får göra.
    Fler står runt om.
     
  15. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Att åka utan biljett kan inte, och har aldrig, ledit till ett straff som givit fängelse. Dvd, de har ingen rätt att hålla kvar personen.

    Sent from my Lumia 800 using Board Express
     
  16. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Vad räknas egentligen som en tjänsteman? Så vitt jag vet har dessa biljettkontrollanter ingen som helst väktarutbildning eller liknande, vilket isåfall innebär att de har precis samma rättigheter som vanliga människor. Eller är jag helt ute och cyklar?
     
  17. Ösregn

    Ösregn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Bara för att det inte har ledit till fängelse innan så innebär det att dem inte har rätt att hålla kvar personen?
    Min uppfattning av det är att de har rätt att hålla fast personen/göra ett envarsgripande om fängelse finns på straffskalan, vilket det finns för bedrägligt beteende vilket verkar vara det som diskuteras i det här fallet.
     
  18. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    som nämnts ca 2 gånger inann straffet "kan" ge fängelse vilket krävs att man ska få ensvarsgripa personen
    tror det är alla mänsikor i tjänst men jag vet ej det är min tolkning
    i sthlm är det väktare numera som är biljetkontrollanter :neutral:
     
  19. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    De använder termen för att kunna hålla fast personen, det gör det inte att de har rätt. Jag kan isof säga att det de gör är att frihetsberövande en person och sedan kasta mig på dem, eftersom det är så jag ser det? Det ända rätta, den lärdom vl bör ta av det här, är att de borde anställa riktiga väktare som utför kontrollerna.
    Vansinne tyck jag det är. De miste hur som helst bevisa att hon hade uppsåt att åka gratis och de kan de ALDRIG göra.. Även om så troligtvis var fallet.
    Sen han hon ju betala så det är löjligt att de agerar som de gör. Lite för sugna på att haffa någon, helt klart. Försvarbart är det hur som helst inte.
     
  20. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Gillade inte riktigt hur kontrollanterna hanterade situationen. Men det som är mest korkat här är kostnaderna som uppstår. En biljett kostar max 50 kr. Men att ha lokaltrafiken stillastående på morgonen som i detta fallet innebär väldigt mycket högre kostnader för folk kommer inte i tid till jobbet och liknande.

    Kontrollanterna borde löst situationen så att dem bet henne stiga av och sen väntat tillsammans med henne på polisen så att alla andra kunder fortsätta till jobbet.

    Tycker dem enda i denna film som har ett proffsigt beteende är poliserna i slutet av filmen. Ska vi slå vad om att dem direkt släppte henne efter att dem pratat med henne några minuter.

    I Skåne så är det väktare från G4S som gör noggranna kontroller. Och skånetrafikens kontrollanter som kollar biljetterna annars.