Vätternrundan!

Diskussion i 'Off Topic' startad av Kate, 15 jun 2015.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Någon mer här på swedroid som körde Vätternrundan i år eller har kört tidigare? För er som inte vet så är det ett cykellopp med start och mål i Motala som går ut på att cykla runt vättern, vilket blir 30 mil. Själv gjorde jag mitt första lopp i år och kom i mål på strax över 12:30. Känns som jag kommer att köra fler gånger för det var kul!
     
    bernard och indika gillar detta.
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Grattis till en rejäl prestation!

    Jag har kört det fyra gånger då jag gjorde En Svensk Klassiker fyra år i rad. Fjärde året tröttnade jag så jag har inte kört det igen. När barnen är tillräckligt stora så ska jag ta min femte klassiker.

    Vätternrundan är kul på något konstigt sätt. Det är långt och plågsamt. Samtidigt som är det kul att cykla snabbt och riktigt långt. När man kör så lång tävling händer det konstiga saker i kroppen som man inte upplevt innan eftersom det är sällan man tävlar eller tränar så långa pass.
    I alla år har jag kört nattpasset. Start vid 21:06 och i mål på förmiddagen efter 10-15 timmar på sadeln. På natten brukar temperaturen sjunka ner till 4 grader. Det är ganska plågsamt när man trampar fram där i mörkret i korta cykelbyxor :scared:
    Första året tog 14 timmar 54 minuter. Jag var rökare, hade inte tränat något alls, lånad gammal racer och stannade i varje depå. Sen köpte jag egen kolfiberhoj, tränade hårt och stannade i varannan depå och körde in på som bäst 10:36.
    Tipset om man vill ha snabb tid är att hoppa över depåerna Jönköping och Hjo. Det sparar man kanske 30 minuter på.
     
    bernard gillar detta.
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Fick inte plats året jag blev sugen så blev bara att åka halvvättern. Tog dock inte lång tid innan två ekrar gick på min gamla hoj (Crescent från 80tal eller tidigt 90). Stannade i tre depåer irad för att få hjälp och fick svaret att nästa depå kan de nog hjälpa dig för där har de bättre verktyg. Vet inte om den sista depån kunde för då hade jag blivit så less på att stanna och ville bara bli klar. Men eltejp fungerade helt ok.
    Har dock funderat på nästa år, om det fortfarande finns platser kvar. Hade varit nice att få med några vänner eller köra med några eftersom det blir så mycket lättare.
     
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det var otroligt väder denna gång! Nästan vindstilla, aldrig kallt och inget regn. Dock hade jag ett par löpartights med mig som jag drog över cykelbyxorna under natten (startade halv 11).

    Gick du inte i väggen när du skippade Jönköping och Hjo? Känns som man måste äta något under loppet, men du kanske levde på energigel/dryck? ^^

    Min kompis körde för övrigt fel mellan Hammarsundet och mål! Anledningen var att funktionären stod och pissade i en buske istället för att vifta med sin flagga som han skulle. Som tur var upptäckte han det ganska snart, men det var riktigt roligt.

    Platserna tog slut på en halvtimme i år tror jag. Men sitter man bara vid datorn när anmälan öppnar så får man plats. Egentligen är det sjukt att så många är så angelägna om att få slita 30 mil runt en sjö mitt i natten!

    Ang. vänner så tappar man dem ofta under loppet ändå. Man har olika tempo och försöker man hålla ihop blir man bara osams. Men det är ju kul att träna och åka dit tillsammans :)
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det ante mig, lite segt. Hade varit roligt att köra Vätternrundan nästa år och då hade jag även tänkt att köra Göteborgsvarvet (halvmara). Ses som ganska roliga mål att sätta när jag fortfarande får cellgift (borde snart vara klar) och inte ens får träna. Har väl alltid haft en tanke om en svensk klassiker så hade varit ball att testa det 2017.
     
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det var inga problem. Energidryck tycker jag blir för sliskigt på så långa lopp. Antingen kör jag med vatten i två flaskor eller en flaska med vatten och andra med energidryck och sen fyller jag på längs vägen. Jag har med mig nötter, russin, bullar, gifflar och godisbitar typ Snickers för att få något i magen. Sen finns det bullar, bananer och saltgurka längs vägen.
     
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Saltgurka är underbart! Man kan trycka i sig hur mycket som helst när man svettats i så många timmar.

    Lite läskigt med allt skräp som hamnar längs vägen btw. Vi körde på flaskor, pumpar och andra saker. Under natten är det lätt att vurpa om man inte ser det.
     
  8. Loomastic

    Loomastic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Körde min nionde. Jubileum nästa år :)