Fråga: Val av Androidversion?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Droid116, 1 aug 2017.

  1. Droid116

    Droid116 Guest

    Hej Swedroidare!

    Jag har haft Android tidigare men hamnade på iPhone ett tag. Har en iPhone SE nu men skärmen börjar bli för liten för ett par åldrande ögon... :P

    Det finns ju olika "versioner" av Android, hur de olika tillverkarna tar operativet och gör sina egna tweaks och "versioner".

    Jag tänkte ta mig tillbaka till Android nu. Har haft en HTC One M8 tidigare och tror inte att jag gillade hur den funkade. Android operativsystmemässigt alltså. SONY gillar jag inte som varumärke av ren princip :D Alla måste ha principer ;)

    Hur kan man få reda på hur de olika versionerna är? Vilka skillnader det är i de olika versionerna? Hur de skiljer sig liksom.
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Youtube.
     
    niclasc gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det som skiljer sig åt är hur gränssnittet ser ut och vilka tillägg tillverkaren gjort till operativsystemet, men du kan genom att byta launcher/hemskärm i princip få samma upplevelse oavsett vilken tillverkare du väljer.

    Samsung, LG och Huawei har flest funktioner/tillägg medan HTC, Sony, Motorola, Nokia och exempelvis OnePlus har en mer minimalistisk touch med färre tillägg som syns/tar plats.

    Det beror lite på hur färdig upplevelse du vill ha direkt ur förpackningen vs hur mycket du är villig att ladda hem och konfigurera själv. Samsung har det mest man kan tänka sig, men det innebär också att du får med saker du förmodligen sällan eller aldrig kommer att använda. Det behöver dock inte vara ett problem :)

    Generellt sett är lägstanivån hög idag så det finns väl ingen tillverkare som direkt är usel, och sedan kan du som sagt genom att byta luncher/hemskärm samt genom ikonpaket osv i hög grad skräddarsy upplevelsen exakt så som du vill ha den oavsett tillverkare.


    Vissa tillverkare är snabbare än andra med uppdateringarna, men de flesta uppdaterar sina "flaggskepp" för åtminstone två år framåt.
     
    Last edited: 1 aug 2017
    Kristy, Sirrenation, bvb och 4 andra gillar detta.
  4. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Om du gillar IPhones utseende så kan jag rekommendera en telefon från Huawei då utseendet är ganska likt. Men som @bernard@bernard sa så går detta att ändra genom att byta hemskärm.
     
    Droid116 gillar detta.
  5. Droid116

    Droid116 Guest

    Tack @bernard@bernard för ett bra och utförligt svar. Det har varit bekvämt med iPhone ett tag då det bara är att tuta och köra. Men det är för mycket strypningar. Android kan nog bli kul :)
     
  6. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Första frågan är hur vi skall definiera "Android". Det är ju ingen god idé att köra systemet om man inte gillar det.... Det är givet på förhand. Tycker jag inte om en viss lösning (t.ex sidesticks) blir det inte bra ens om man provar en annan implementation.

    Om du ändå skall ge dig i kast med systemet tycker jag du skall prova något som bygger på Googles Android, d.v.s ligger nära vanilla med Material Design snarare än att försöka köra något som gör en "iPhone" av det.

    Principer kommer man inte långt med när det gäller enheter förövrigt. Det är ungefär som att avfärda enheter för att tillverkaren X hade si och så standard 2011. Det kan mycket väl vara så att 2011 års enheter inte var bra men det är 2017....

    Jag måste även påpeka att det är en ganska vanlig missuppfattning att man "måste" konfigurera en massa så fort det inte är Grace UX.;)

    Det måste man inte. Det går utmärkt att använda olika vanillabaserade varianter rakt ur lådan. Är man en basanvändare är det bara att köra på. Ibland låter det nästan som att är det inte en Samsung "måste" man ladda hem halva Play Store för att kunna använda enheten (därför köper man det märket eftersom det tydligen är så perfekt.... med alla appar..... jag kan bara konstatera att jag inte tror på den där lösningen med att installera stora mängder bloat som standard).

    Jag hade rekommenderat att titta på en Nokia 6 eller någon Motorola-modell eller liknande för att prova på systemet och det är ett krav på en svensksåld enhet.

    Sony som du ratar "av principskäl" tycker jag du borde omvärdera eftersom deras enheter generellt är bra. Dessutom har de en förhållandevis ren Androidimplementation.

    Är du däremot ute efter en "iPhone" som kör Android tycker jag du borde överväga en iPhone 6S Plus eller 7 Plus istället eftersom det är äkta vara och större skärm. Att köpa en Androidenhet med utgångspunkten att det skall vara en "iPhone" kommer inte att bli bra.

    Rent generellt blir det inte bra att försöka skaffa en "X som är som en Y". Framförallt inte när det handlar om att egenskaperna hos X som krockar med de hos Y måste bort (enklare att bara skaffa X istället då....).
     
    Spaderess gillar detta.
  7. Droid116

    Droid116 Guest

    Det är inte så mycket utseendet på själva luren jag fastnade för hos iPhone utan mer att den var så simpel att använda. Själva gränssnittet. Jag jobbar med IT-support och löste problem åt alla andra på dagarna så när man kom hem på kvällen ville man bara att ens egna grejor bara skulle funka :)

    Det är mer Android som operativ jag är fundersam över. Men mycket verkar som sagt gå att tweaka till själv :)
     
  8. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Om det är Android i sig själv du vill prova är det vanillabaserat du bör utforska. Det är inte iOS och du bör ge det en chans i sin "egen" form snarare än uppsminkade varianter.

    Det finns ju vissa användare som köper Samsung t.ex och sedan skäller på "Android" för olika val denna OEM gör i sitt gränsnitt. Det är inte "Androids och Googles" fel att en tillverkare t.ex ändrar på en app eller funktion.
     
    Droid116 gillar detta.
  9. Droid116

    Droid116 Guest

    När du säger vanilla @AVR4000@AVR4000 är det någon speciell variant av Android du tänker på då? Eller menar du bara att man inte ska köpa en telefon och börja pynta den med en massa tweaks osv?

    Jag är nog ute efter att köra telefontillverkarens egen fork av Android. Det är mest de skillnaderna jag är ute efter :)
     
  10. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Med vanilla menar jag varianter av Android som utseendemässigt ligger nära Googles egen vision. Typexempel på enheter då är t.ex BlackBerrys Androidserie, Motorola, Nokia och Nexus/Pixel.

    Kraftigt modifierade versioner av systemet som snarare är "egna plattformar" med möjlighet att köra Androidappar (p.g.a att såväl utseende som funktion är kraftigt förändrat) är t.ex Samsung/Grace UX, Huawei EMUI, Xiaomi MIUI etc.

    Edit: Tweaka etc är trevligt, däremot vill jag förekomma den vanliga missuppfattningen om att vanilla-enheter "kräver en massa tweakande" medan man får en "färdig enhet rakt ur lådan" när man köper någon kraftigt modifierad variant, t.ex EMUI eller Grace UX.

    Det finns många forkar men ingen tycker jag riktigt rår på vanillabaserat system, d.v.s implementationer som behåller Googles vision med Material Design etc och "endast" lägger till vissa appar och funktioner (utan att ändra på hela upplägget).

    Vissa enheter är ju som våldsamt modifierade att enda gången man uppfattar "Android" under alla tillverkaranpassningar är när man befinner sig i Aboutrutan och läser "Android version".
     
    Last edited: 2 aug 2017
    Droid116 gillar detta.
  11. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Helt ärligt även exempelvis Samsung tränger på en en massa onödiga appar så är en Samsung ljusår roligare än något med vanilla Android.. Det är ju så jäkla tråkigt bara med vanilla.. Haft några stycken vanilla Android och gudarna ska veta att dom lurarna ryker fort igen..

    Och ja jag vet vad du tycker om bloat så börja inte jamsa en massa om det nu..
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Och jag tycker precis tvärtom. Hatar Samsungs UI
     
    Prodigys gillar detta.
  13. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Nu drog jag till med Samsung som exempel för enkelhetens skull iom alla mer eller mindre vet om att det är kraftigt ändrat och har en hel del bloat!

    Jag säger ju inte att vanilla Android är dåligt på något sätt men det är ju tråkigt! Och fult! Men det är ju bara vad jag tycker..
     
    Albin N7 gillar detta.
  14. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    552

    MINA ENHETER

    Jag som precis som många andra här på forumet haft det mesta. Min personliga preferens är helt klart Huaweis EMUI, mycket trevligt!
     
    Finskpinne och Albin N7 gillar detta.
  15. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Dom få problem jag stött på har varit batteritiden på sikt. Andra har varit utebliven android version. Utbudet är inte så bra om man vill kombinera bra batteritid & kamera med lång tid för android uppdateringar + patchar. Sedan har vi priset till sett vad man får. Pixel lurarna är rätt dyra om man lyckas få tag på någon. Kanske NOKIA kan vara någonting.
     
  16. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Men iOS enheter har längre support/uppdateringar än android. Vilket google på ett eller annat sätt får fixa på sikt, om möjligt.
     
  17. Droid116

    Droid116 Guest

    Hur menar du längre support på iOS?

    Jag har räknat på att en iPhone-enhet håller ca 3 år vad gäller interaktionen mellan hårdvara och mjukvara. Efter 3 år blir det ofta "remote kill", dvs att hårdvaran blir för slö för att köra det tyngre iOS-operativet Apple mer eller mindre tvingar på en. Vill man kunna köra den senaste versionen av en viss app, behöver du minst en viss version av OS'et. I vissa fall finns det äldre appversioner att ladda ner, men då missar du en del funktioner.

    Är det något liknande du syftar på gällande Android? Hur lång "livstid" har en telefon som kör Android då isf?
     
  18. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Vad exakt är det som är så "tråkigt"? Observera nu att jag i begreppet vanilla inte enbart åsyftar "en stock ROM förinstallerad på en Nexus/Pixel" utan även AOSP/Lineage-baserade ROMar.

    Det jag kan säga om mitt tidigare Samsungägande är att om man tycker att "frysrundan" är definitionen på underhållning - ja, då är det "underhållande".;)

    Debloatscript-trådar för Samsungenheter är alltid fascinerande läsning, d.v.s de långa listorna på "safe to disable". Personligen tror jag inte på konceptet att först montera ned (debloating) och därefter "bygga upp" (konfigurera) när man kan köra på en ren grund och sedan anpassa den, d.v.s skippa hela nedmonteringssteget.

    Vanilla/vanillabaserade system blir exakt så "roliga" eller "tråkiga" som man gör dem. Om Grace UX och liknande kraftigt modifierade system är "roliga" kan jag bara konstatera att min definition skiljer sig. DT Ignite och liknande är däremot underhållning på högsta nivå, inte att ha det installerat men kommentarerna om vad det gör med enheterna (t.ex laddar ner 2 GB appar via mobildata) är fina.

    Förövrigt är kommentarer i stil med "men då måste man ju installera en app, Samsung har ju det inbyggt!" ytterst roliga. Ja, det är verkligen besvärande att ladda ner en app från Play....
     
  19. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Så Material Design är fult?

    Personligen skulle jag inte köra en plattform jag finner "ful". Ogillar man Googles design (som trots allt får betraktas som det sätt Android ser ut som och som appar helst bör följa) kanske det är dags att överväga alternativen.
     
  20. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Så konfigurera en Samsung efter debloating är inte ok men konfigurera en vanilla enhet med en annan rom är ok enligt dig? För det är ju i runda slängar det du säger